2019-09-08, 12:36
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
LW var människa och vi har alla vackra och mindre vackra sidor. Jag tänker att om man är en färgstark person, som LW var, kommer åsikterna om ifall man är underbar eller odräglig att variera mer mellan dem man möter än om man är en grå mus. Men även om hon varit jobbig och egoistisk och what-not, har ingen rätt att ta hennes liv.
Hade jag varit HD, skulle jag säkert ha varit fly förbannad på LW. Och som du säger, velat bo långt bort ifrån henne. Det har funnits en del (TinnaNinna?) som skrivit att HD tyckte att det var skönt att SD tog ut sin sexlust på LW, så att hon slapp. Även om HD skulle kännt så ibland, borde hon känna sig sviken av både SD och LW. Oavsett LWs andra egenskaper.
På EGT och Medinsyn ( vad vi nu tar deras vittnesmål för) har det låtit som om HD är en praktisk och odramatiskt person. Utifrån det kan man tänka att hon flyttade till radhuset bara för att det var mest praktiskt för barnen. Någon har sagt att det inte finns många andra bostadsrätter i området.
Kanske, om hon är inblandad, hade hon inte insett vilken påfrestning och frestelse hon utsatte sig för, när hon fick det bostadsläget?
Nu utgår jag åter från mig själv. Om hon hade en hemsk plan med att bosätta sig där, borde hon kunnat reviderat den i tid när hon insåg vilken katastrof den skulle innebära ( givet att hon inte är mycket avvikande och skulle tro sig om att kunna mörda utan att bli påkommen).
Det kan förstås finnas en massa motstridiga viljor inom henne. En logisk sida kan ha sagt att du skulle ju aldrig, och en mörk kan ha förblindat henne av hat. Kanske drev något sådant henne att bosätta sig intill rivalen, så som man kan ha svårt att inte pilla av sårskorpan.

Likväl är hennes megasvek säkert anledningen att någon tog hennes liv.

LW skulle nog "bara" få veta hut bakom planket men var tuff nog att slå tillbaka vilket av mördaren togs som ett försvar för bautasveket som väckte det besinningslösa raseriet som slutade i hennes våldsamma hädanfärd.

Förutsatt inte någon kvinna våldtogs vid 23:30 tiden och inte anmälde det så undrar jag om inte daalans vittnesmål om dom ångestfyllda skriken kan ha sitt ursprung från två kvinnors strupar.

Utan att veta hur bostadssituationen är i Hjärsta tror jag att anledningen att HD bosatte sig närmare LW var tillfällighet för att just det huset var till salu. Hur galet som helst annars.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-09-08 kl. 12:51.
Citera
2019-09-08, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Polisen har varit tydlig med att inga spår leder till kyrkan.
Min uppfattning om motiv är att det handlar om svartsjuka, otrohet, radering av loggar m.m.

Exakt Rosamund, tack!
Mikael Nykvist var tidigt mycket tydlig med att informera om, att kyrkan INTE på något sätt har med mordet att göra. Equmeniakyrkan är dessutom ingen sekt som Knutby, men finns vissa medlemmar i just den kyrkan, som stod LW nära (som vissa vill rikta strålkastarljuset på), men ingen av de personer är misstänka eller har varit misstänkta. Inga bevis leder till kyrkan eller kyrkans medlemmar.
Bevisen talar sin sanning...åt ett helt annat håll..
Citera
2019-09-08, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag har inte hört att han varit i närheten av dator eller mobil(er).
Initiala anledningen är relativt väldokumenterad här i tråden: Anmälningarna, kontakt under em/kvällen, saknar alibi. Det räcker för ganska hög signalstyrka hos polisen.

Okej, av ditt svar ska uppfattas att han var på plats i Lenas hem och du vet inte om han kan fått åtkomst till hennes digitala enheter?

Hur kom det sig att SD var där?

Har du fått informationen från SD direkt eller från annan källa?
Citera
2019-09-08, 12:44
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Nej, det är trådsanning.

Skrev MV inte så?
Citera
2019-09-08, 12:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Ja, det där är väldigt intressant, vilka bakomliggande mekanismer är till att stanna kvar i olika typer av destruktiva träsk, om det nu var så i detta fall. Vare sig man utsätter, eller själv är utsatt, tänker jag mig det som ett slags destruktivt samspel, eller ringdans som är beroende av att båda två gör vissa saker, eller avstår vissa saker. Ja, att man spelar varandra i händerna.

Tidigare föreslog jag att Hanna borde sticka och dra. Eller att SD borde dra, och börja om. Men jag kan lika gärna säga samma sak till Lena, om SD stalkade eller försökte kontrollera henne. Jag tycker, och har alltid upplevt att har man problem och bekymmer med varandra, då delar man upp sig och slutar ha kontakt. De hade inte ens barn ihop eller gemensamt ägande. Inte flyttar man heller till rivalens kvarter.

Mitt resonemang för egen del vare sig jag har problem privat, eller på arbetet är detsamma. Jag lämnar alltid skeppet, innan jag sjunker tillsamman med det, av ren och skär självbevarelsedrift. Lämnar lägenheten, bråkar inte om grejer, kräver ingenting. Gör kollegan sig omöjlig och kommunikation inte hjälper, då säger jag upp mig och skaffar ett annat arbete. Förstår inte människor och intriger, är det en prestigeförlust, eller en tävling, vem som backar och inte? I sådana fall är det ett riskbeteende anser jag.

Tänker på bl.a. Lotta Rudholm och Fup i detta fallet. Utifrån verkar det så rätt och självklart att anmäla, eller fly till en kvinnojour, byta namn eller vad som, men inte för offret själv. Kanske det är den naturliga lösningen, att bara resignera och ge upp. Bli likgiltig, öppna dörren, släppa in och bli dödad? Ska en hund komma ivägen för en jourvistelse? Är det bättre att dö, än skiljas från vovven?

Jag anser livet vara en gåva, det primära, kanske är det därför jag själv lever idag? Att träffa personlighetsstörda människor är ingen större utmaning, men det viktigaste är nog att inte själv agera som en, för då kanske man inte lever nästa dag, tänker jag? Om du är nedbruten, psykiskt och fysiskt misshandlad exp. kanske din förmåga att tänka logiskt och klart är nedsatt, du kanske inte lyssnar på råd av dina vänner, utan fortsätter göra sämsta tänkbara val?

Med tillägget, att jag uppfattat det som att Lena inte verkat vidare skrämd av Stefan. Mer stark och enveten, personlighet än honom. Hon verkade väldigt orädd för människor överlag. Inte heller verkar Hanna vidare skrämd av Stefan, snarare tvärtom. Men, men...vad vet man om något i detta fall egentligen? Förstår mindre och mindre.

Svårt att veta hur allt har varit.
Men ett står klart. L*ena är död, och det kunde ha undvikits.

Enligt SH. Holmes var L*ena iaf rädd på slutet. Och hon delade med vänner som hon litade på sådana uppgifter.

Jag kommer nog aldrig riktigt förstå på djupet, bara ana, varför människor inte släpper taget från så destruktiva förhållanden innan det går för långt. Men jag antar att det i grunden kan handla om en förhoppning om att det ska bli bättre, en förhoppning om att kärleken överlever allt. Kanske att man ska kunna fortsätta som vänner?
Men det verkar vara ett väldigt vanligt mönster.

Sedan kan jag ABSOLUT inte förstå hur man kan mörda någon i denna situation.
Naturligtvis kan man bli inte bara arg och besviken, utan man kan säkert bli väldigt hatisk mot en rival.
För SDs del tror jag att motivet ligger i hans kontrollbehov, att LW inte gick att kontrollera. Hon fortsatte att umgås med andra män...

Det kanske är som Netherworld spekulerar(?) att SD skrivit något tidigare till LW om något som visar anledningen till hans irritation på LW?

Kanske LW visade sin ovilja att ändra planer, att låtas sig styras på det sätt som SD ville.

Jag håller med dig.
För mig känns just nu som ingenting begripligt.
Hoppas man får lite svar i en FUP någon gång.
Citera
2019-09-08, 12:50
Medlem
Har läst tankarna kring UW/LW, församling mm. och försöker reda i mina egna tankar och vad vi vet.

OM SD/HD är GM, är otrohetsrelationen SD/LW troligtvis central. Det kan handla om kontrollförlust får SD och eller svartsjuka/ hämnd från HD t.ex.
Skilsmässan mellan UW och LW blir då viktig eftersom den (1) gjorde LW till en fri spelare på äktenskapsmarknaden och kanske (2) försatte LW i ett sårbart läge känslomässigt ( spekulation av JM, rimlig).
UW och LW tillhörde Equmeniakyrkan ( Som kanske hette ngt annat då) och även om LWs vänner vittnat om att de var liberala, borde de ( Som de flesta föräldrar) ha undvikit skilsmässa så långt det var möjligt. Medinsyn, tror jag, skrev att de vuxit ifrån varandra. Har vi eg ngn uppgift på vem som ville skilja sig?
Att LW slutade som pastor i samband med skilsmässan KAN ha berott på att hon kände att hennes förtroende som pastor var förbrukat. Men Strof (?) skrev väl att arbetet med ungdomar passade LW bättre. Kombo möjlig förstås.
SD bodde granne m LW före skilsmässan men hade inte börjat cacha med henne än då. OM uppgiften att HD fick ngn förlossningsdep efter andra barnet var fött stämmer, kan han ha varit "närhetstörstande" redan innan LWs och UWs skilsmässa. Med tanke på hur förtjusta folk är i rykten om sexuella snedsteg hos kyrkfolk, borde det kommit fram om UWs och LWs skilsmässa berott på SD. Håller med glorious att förhållandet MH och UW osar Sjundehimlen och säkert kom senare.

Vad ville jag säga: skilsmässan UW och LW är sekundärt relevant, men vi har inte mycket info om den.
Citera
2019-09-08, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Lite fundersam på SD:s "saknar alibi", om HD är/var misstänkt med för mordet och i samverkan. Borde dom inte gett varandra alibi i så fall?
Hur var det med uppgiften att HD hade alibi? Konstigt att hon i så fall plockas in och fortfarande är misstänkt för mord.
Du har ju skrivit att SD sagt att han varit hemma. Om inte HD var hos honom utan i sin lägenhet, kan han inre gärna ge henne alibi. Schazz har skrivit att HD var avfärd ur utredningen och vi kanske tolkade det som att hon hade alibi? Hon kanske hade ett alibi som fallit? Eller också tänker sig ÅK att hon fjärrstyrt SD ( anstiftan menar jag).
Citera
2019-09-08, 13:00
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Har läst tankarna kring UW/LW, församling mm. och försöker reda i mina egna tankar och vad vi vet.

OM SD/HD är GM, är otrohetsrelationen SD/LW troligtvis central. Det kan handla om kontrollförlust får SD och eller svartsjuka/ hämnd från HD t.ex.
Skilsmässan mellan UW och LW blir då viktig eftersom den (1) gjorde LW till en fri spelare på äktenskapsmarknaden och kanske (2) försatte LW i ett sårbart läge känslomässigt ( spekulation av JM, rimlig).
UW och LW tillhörde Equmeniakyrkan ( Som kanske hette ngt annat då) och även om LWs vänner vittnat om att de var liberala, borde de ( Som de flesta föräldrar) ha undvikit skilsmässa så långt det var möjligt. Medinsyn, tror jag, skrev att de vuxit ifrån varandra. Har vi eg ngn uppgift på vem som ville skilja sig?
Att LW slutade som pastor i samband med skilsmässan KAN ha berott på att hon kände att hennes förtroende som pastor var förbrukat. Men Strof (?) skrev väl att arbetet med ungdomar passade LW bättre. Kombo möjlig förstås.
SD bodde granne m LW före skilsmässan men hade inte börjat cacha med henne än då. OM uppgiften att HD fick ngn förlossningsdep efter andra barnet var fött stämmer, kan han ha varit "närhetstörstande" redan innan LWs och UWs skilsmässa. Med tanke på hur förtjusta folk är i rykten om sexuella snedsteg hos kyrkfolk, borde det kommit fram om UWs och LWs skilsmässa berott på SD. Håller med glorious att förhållandet MH och UW osar Sjundehimlen och säkert kom senare.

Vad ville jag säga: skilsmässan UW och LW är sekundärt relevant, men vi har inte mycket info om den.

Att Lena lämnade förra församlingen berodde nog inte på skilsmässan utan på att hon därefter inledde ett förhållande med JH (Jan H) som tillsammans med sin fru också var församlingsmedlemmar där.

Enbart en skilsmässa är knappast skäl nog att en pastor lämnar sin församling.
Citera
2019-09-08, 13:01
Medlem
Citat:
Skrev MV inte så?
Jo MV skrev så, vad Medimera menar är nog att hen inte tror på MV. Jag söker.
Citera
2019-09-08, 13:03
Medlem
Citat:
LW var människa och vi har alla vackra och mindre vackra sidor. Jag tänker att om man är en färgstark person, som LW var, kommer åsikterna om ifall man är underbar eller odräglig att variera mer mellan dem man möter än om man är en grå mus. Men även om hon varit jobbig och egoistisk och what-not, har ingen rätt att ta hennes liv.
Hade jag varit HD, skulle jag säkert ha varit fly förbannad på LW. Och som du säger, velat bo långt bort ifrån henne. Det har funnits en del (TinnaNinna?) som skrivit att HD tyckte att det var skönt att SD tog ut sin sexlust på LW, så att hon slapp. Även om HD skulle kännt så ibland, borde hon känna sig sviken av både SD och LW. Oavsett LWs andra egenskaper.
På EGT och Medinsyn ( vad vi nu tar deras vittnesmål för) har det låtit som om HD är en praktisk och odramatiskt person. Utifrån det kan man tänka att hon flyttade till radhuset bara för att det var mest praktiskt för barnen. Någon har sagt att det inte finns många andra bostadsrätter i området.
Kanske, om hon är inblandad, hade hon inte insett vilken påfrestning och frestelse hon utsatte sig för, när hon fick det bostadsläget?
Nu utgår jag åter från mig själv. Om hon hade en hemsk plan med att bosätta sig där, borde hon kunnat reviderat den i tid när hon insåg vilken katastrof den skulle innebära ( givet att hon inte är mycket avvikande och skulle tro sig om att kunna mörda utan att bli påkommen).
Det kan förstås finnas en massa motstridiga viljor inom henne. En logisk sida kan ha sagt att du skulle ju aldrig, och en mörk kan ha förblindat henne av hat. Kanske drev något sådant henne att bosätta sig intill rivalen, så som man kan ha svårt att inte pilla av sårskorpan.

Jag tror som du, L var ingen dussin person, antingen var hon älskad, eller hatad, knappast många var likgiltiga inför henne, då hon är som du säger, en färgstark personlighet.

Vad det gäller människans mindre goda sidor, tror jag det så att säga finns grader eller nivåer i helvetet. I alla fall jag har från och till mött människor som i varierande hög grad har förmåga att behärska sig, förstå gränssättning, impulskontroll, att ta ett nej, och olika typer av avvisanden, utan att flippa och tugga fradga.

Kloka föräldrar och vuxna brukar härda sina barn, och förbereda dem inför verkligheten, genom att hjälpa dem hantera motstånd och besvikelser med hjälp av gränsdragningar. Nej, är ett vackert ord så till vida. Det finns en kategori av föräldraskap som inte vill och möjliggör därför att skapa monster.. Jag har upptäckt, eftersom jag sedan 20 år tillbaka i tiden, varit en true -crime -dokumentär -nörd, att föräldrar är av lite olika kalibrer:

1. Vuxna som utsätter barnen för fysisk-, psykisk-, sexuella övergrepp

2. Föräldrar som negligerar och vanvårdar barnen och själv prostituerar sig och knarkar, ofta ingen pappa med i
bilden.

3. Föräldrar som curlar barnen, försvarar barnen, ursäktar barnen och verkar undfallande och oförmögna till
gränssättning. Istället skämmer de bort barnen med prylar och pengar exp. Men de förväntar sig ingen motprestation.

4. Hyfsat normala föräldrar som märker att ngt är fel, söker hjälp, men får ingen. Barnet verkar ha någon hjärnskada allt.
beteendeavvikelse och abnormt beteende som behöver stöd och behandling..

Det jag försöker säga med tanke på kategori 3, är att alla barn inte behöver bli mördare, seriemördare, det räcker bra med att vara ohanterligt på bra många fler sätt. Its my way or the highway.

Jag har träffat vuxna, som blir fly förbaskade av alla typer av avvisanden. En del personer kan vara höggradigt hysteriska och allmänt neurotiska. Andra kan aldrig ha fel, och fortsätter hävda sin tes trots att de borde överbevisats om motsatsen. Ännu några kan bara prata om sig själv pågående, ställer aldrig en fråga. Vissa berättar sin livs historia första gången du träffar dem, då de är helt distanslösa. Ytterligare vissa överdriver och överdimensionerar, dramatiserar ständigt sina upplevelser. Vidare har några misstankar, föreställningar de saknar stöd och belägg för, men ändå känner sig överbevisade om efter ett tag.

Så gränslöshet har mångfaldiga uttryck, och jag menar bara att det är mer komplicerat än att alla människor har fel och brister. En del människor är bra mycket mer sunda, balanserade och nyktra, än andra. Vad det gäller de tre inblandade kan jag omöjligt veta, då jag inte träffat dem. Hörsägen hjälper inte mig mycket, då jag ofta i verkligheten drar en helt annan slutsats än andra. Om jag däremot fått möta dem i verkligheten hade chansen varit bra mycket större att jag dragit rätt slutsats, än idag. Det är det sorgliga med spekulationer.
Senast redigerad av Mirandamirage 2019-09-08 kl. 14:02.
Citera
2019-09-08, 13:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja, MV skrev ganska tidigt att MGM var arg på BO över hennes kommande resa till Norge med en annan man. Om jag minns rätt.

Ja, det stämmer att MV skrev att man hade en teori om att det kunnat vara en anledning.

Och när du säger det kom jag att tänka på att Medinsyn skrev att det inte hade skrivits något om Norgeresan i kontakten. Kanske han hade rätt?

Men kanske hade det däremot tagits upp tidigare? Lite som att slira på sanningen OM det nu är så att det har sagts något några dagar innan.

@Moralensväktare 16/9-18:

"[...]Men man har en teori om att den stundande resan var en utlösande faktor som fick något att gå snett."

https://www.flashback.org/p65286919#p65286919

@Medinsyn 27/4-19:

"[...]Kontakten skall inte ha handlat
om personliga saker, som att SD skulle ogilla att hon reste till
Norge och ev skulle dela tält med en annan man.
"

https://www.flashback.org/p67419548#p67419548
Citera
2019-09-08, 13:08
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Hur länge sedan var det polisen varit tydlig med att inga spår leder till kyrkan? Jag tänker att mycket har hänt sedan dess i utredningen.

Har själv svårt att släppa UD:s fd fru MH... kanske har hon hejat på MGM i stället för HD?

Hade JG någon koppling till LW:s fd kyrka... vet Du?

Efter frisläppandet av HD var åklagaren tydlig med att det inte finns fler misstänkta än MGM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in