2021-04-07, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Lose the battle win the war är vad som gäller för försvaret. Det kommer sannolikt få till en friande dom oavsett. Det är åklagarens argument som spelar den avgörande rollen och de håller inte hela vägen, enligt alla experter.

Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Var har du läst att experter säger att det inte kan bli en fällande dom?

Citat:
Senast idag har det ju länkats till ett expertutlåtande här. Hur har du lyckats missa åtminstone den?

Du gör dig bara löjlig med ditt aldrig sviktande stöd till en mördare, det har lyst igenom tråden i dina osakliga inlägg.
En expert, alla experter, inte ens någon avgör skuldfrågan. Det gör hovrätten, så du ska redan nu ställa in dig på att Stefan kommer bli inlåst och bortglömd, Lena ÄR mördad, för död är hon ju och att det är Stefan som Mördat henne.
Nej inga cykeltjuvar eller mollgan, eller vilda spekulationer om vemsomhelstförutomstefan.
Citera
2021-04-07, 09:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det är först åklagarens argument som ska räcka för fällande dom innan HR ens tar upp försvarets märkliga motargument. Samma princip som hos TR alltså.

Vi vet ju inte om försvarets argument är märkligt.
Kanske finns det hål någonstans?
Citera
2021-04-07, 09:30
Medlem
Hej! Jag vill också bara kika in å säga hej och heja nu kör vi!
Har varit med från början och det har varit segt utemellan och tråden har minst sagt haft sina olika sinnesstämningar. Till min glädje sista månaderna så dök det upp konkreta och adekvata inlägg från ex Avel, stor eloge till dig!! Jag tycker du har gjort ett fantastiskt jobb (!) - och helt rätt att du även vände dig till NA. Sen vad allt kommer landa i blir spännande att följa och det borde inte bli förgäves även om det sorgligt nog kanske inte kommer hinna komma till sin rätt än.
Jag följer detta från fjällen denna vecka och mobilen, har tyvärr ingen datoruppkoppling här. Men inte mindre engagerad för det!
Vilken tid sändes intervjun med GW imorse?
Kul att se alla gamla ”trådisar” som dyker upp blandat med nya engagerade!
Citera
2021-04-07, 09:30
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Står inget om att det inte kan bli fällande dom. De jag har läst har talat om fördel försvaret och uppförsbacke för åklagare och det håller väl jag och de flesta med om. Men hoppas och utesluter inte att det kan bli en fällande dom. Du tar dig för stora friheter i ditt egna tolkande precis som tidigare i tråden. Skulle det inte kunna bli fällande dom skulle inte Hovrätten ta upp fallet eller Åklagaren driva det vidare.

Jag tror inte alls jag tar mig friheter. Det är tvärtom du som är för känslomässigt engagerad för att se förnuftigt på det. Vilket är förståeligt. Det blev en friande dom i TR eller hur som experterna och de av oss med förnuftet i behåll förutspådde?

Det kommer troligtvis bli en friande dom i HR och om du inte vill tro experterna och de som ser nyktert på saken utifrån fakta så lär du ju få se att vi får rätt i maj när domen kommer. Tyvärr. Jag vill inte att det ska bli friande dom med allting lutar åt det.
Citera
2021-04-07, 09:32
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Senast idag har det ju länkats till ett expertutlåtande här. Hur har du lyckats missa åtminstone den?

"Experter" skrev du. Om du nu menar LGWP, så är han bara EN person. Dessutom en person som har fel i ungefär 50% av sina uttalanden - bland annat i Lisa Holm-fallet.

Han är precis som vem som helst av oss med sina gissningar - bara betydligt mer underhållande och charmigare mellan varven.

Så kom gärna med en länk till övriga "experter", istället för ditt ständiga negativa domedagspredikande, tack!

JAG tror att han blir fälld nu. Och min tro gällande fallet är inget du eller någon annan kan bestämma över. Särskilt inte när du aldrig kommer med något konkret. Bara negativa tankar och påståenden. Vad säger dina kollegor på FBI om utgången i HR?

#TeamÅsaHiding Tick, tack, tick, tack....

P7 där SD berättat att han blir sexuellt attraherad av ilska
https://docdro.id/78GdMlp
Citera
2021-04-07, 09:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Var har du läst att experter säger att det inte kan bli en fällande dom?

Men det var väl GW?
Och han yttrar sig ju mer i allmänna ordalag, utan att var insatt i fallet speciellt. Tror att han utgår från TR dom senast och han är inte inläst i FUP utan yttrar sig utifrån den och hur det generellt ser ut (dvs att man behöver mer bevis då).

Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Krimprofessorn nyss i Tv4 Nyhetsmorgon:

"Det finns åtskilligt med bevisning"

"Mannen ger minst sagt Skruvade förklaringar"

Uttryckte att 18 dagar är ovanligt många dagar i hovrätten och siar utgången:

"Jag skulle gissa att han blir frikänd även där om inte åklagaren hittat nå mer avgörande bevisning"

Han har nog rätt i att något mer avgörande måste till. Vore fint om Å överraskar den skruvade i rätten idag.
Citera
2021-04-07, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men det var väl GW?
Och han yttrar sig ju mer i allmänna ordalag, utan att var insatt i fallet speciellt. Tror att han utgår från TR dom senast och han är inte inläst i FUP utan yttrar sig utifrån den och hur det generellt ser ut (dvs att man behöver mer bevis då).

De expertuttalanden jag har läst har sagt att det lutar åt en friande dom eller liknande. Ingen som sagt att han absolut inte kommer fällas. Det har Rosamund själv hittat på.
Citera
2021-04-07, 09:38
Medlem
Citat:
Står inget om att det inte kan bli fällande dom. De jag har läst har talat om fördel försvaret och uppförsbacke för åklagare och det håller väl jag och de flesta med om. Men hoppas och utesluter inte att det kan bli en fällande dom. Du tar dig för stora friheter i ditt egna tolkande precis som tidigare i tråden. Skulle det inte kunna bli fällande dom skulle inte Hovrätten ta upp fallet eller Åklagaren driva det vidare.
Jodå, visst skulle HR ta upp fallet trots att man inte tror på fällande dom. Mordåtal i TR ger per automatik prövningstillstånd i HR. Men åklagaren kanske inte överklagat om läget såg hopplöst ut.

Nu håller vi tummarna att det blir en bra bevisning. Avel har jobbat hårt så it-biten borde vara klockren nu. Så Stefan kan börja svettas nu.
Citera
2021-04-07, 09:43
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
VIDEO! Skynda er om ni vill hinna läsa/se/höra!

Citat:
Provläs till 10:17
Här dog Lena Wesström - NA:s reportrar på mordplatsen i Hjärsta ►Så nära var larmet om skrik ►Hör samtalet till 112

https://www.na.se/artikel/har-dog-lena-wesstrom-na-s-reportrar-pa-mordplatsen-i-hjarsta-sa-nara-var-larmet-om-skrik-hor-samtal et-till-112-1

#TeamÅsaHiding Tick, tack, tick, tack....

SD´s sjuka meddelande till åklagare ÅH:

https://www.bildtagg.se/bild/aupydkvc23o5twbln56df1dt
Citera
2021-04-07, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jodå, visst skulle HR ta upp fallet trots att man inte tror på fällande dom. Mordåtal i TR ger per automatik prövningstillstånd i HR. Men åklagaren kanske inte överklagat om läget såg hopplöst ut.

Nu håller vi tummarna att det blir en bra bevisning. Avel har jobbat hårt så it-biten borde vara klockren nu. Så Stefan kan börja svettas nu.

Det skulle i så fall vara helt ny information för mig om det stämmer. Jag hittar endast att det gäller vid följande punkter.

Hovrätten ger prövningstillstånd i fyra fall:

När hovrätten är tveksam till om tingsrätten dömt rätt.

Om det behövs för att hovrätten ska kunna bedöma om tingsrätten dömt rätt.

Om det är viktigt att hovrätten prövar målet för att andra domstolar ska få vägledning inför framtida bedömningar av liknande frågor.

När det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet, till exempel att tingsrätten har begått ett allvarligt misstag.
Citera
2021-04-07, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Godmorgon!

Som andra i tråden är jag mycket imponerad av Ditt arbete! Och att det nu skrivs om det i NA är ett stort plus.

Har också funderat på vad SD har för sig efter vad som avslöjats i tidningen, kanske cyklat runt i omgivningen och kollat hur många små skärmar det är som lyser upp (i stället för normalt en TV-skärm).

Det är nog många grannar som hittat till Flashback efter gårdagens "reklam".

Det är bra att det uppmärksammas att det kan finnas fler indicier med tanke på att nog många tror han är skyldig.
Det kommer bli en diskussion sen om vad som gick fel om han frias. Då kan läsarna ha tidigare artiklar och gårdagens med sig in i den debatten.

Så här sa åklagaren inför idag bl.a:

” Det kommer inte vara jättemycket som är annorlunda mot det vi tog upp i tingsrätten.”

Så här sa försvararen:

”- Tingsrätten har prövat 15 konkreta omständigheter i sin dom och det finns inte tillräcklig bevisning. Fortfarande vet man inte hur och vem och varför.”

Bara att hålla tummarna.
Citera
2021-04-07, 09:46
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Det skulle i så fall vara helt ny information för mig om det stämmer. Jag hittar endast att det gäller vid följande punkter.

Hovrätten ger prövningstillstånd i fyra fall:

När hovrätten är tveksam till om tingsrätten dömt rätt.

Om det behövs för att hovrätten ska kunna bedöma om tingsrätten dömt rätt.

Om det är viktigt att hovrätten prövar målet för att andra domstolar ska få vägledning inför framtida bedömningar av liknande frågor.

När det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet, till exempel att tingsrätten har begått ett allvarligt misstag.

Punkt två stämmer väl ganska bra med det här fallet? Åklagaren vill att HR ska göra bedömning om TR gjort korrekt dom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in