Du kan ha rätt, att det är bara ett av SDs normala hjälteinsatser. De skulle alltså ut och laga att cachen om på ett säkrare ställe, och så hände det otrevliga, och SD var tvungen att springa hem efter mobil och bättre ficklampa.
Men om man istället utgår från att 11-12 maj skulle vara ett försök till mord, då är det väl inte meningen att det ska synas att de har stämt träff? Nu råkar hennes sms (jag kan inte hitta något samtalsförsök till SD) där hon försöker få kontakt med SD då hon står på Fågelbärsvägen. Som du påpekar i annat inlägg, måste hon även försökt på annat vis, annars skulle hon inte skicka sms. Ingen kommunikation dom mellan den dagen visar annars på att de skulle ha stämt träff.
SD sticker också ut utan sin mobil, vilket ju är ovanligt för den här personen. Om han hade barnen hemma, vilket han i förhör först säger att han har, då är väl det jätteallvarligt? Och om de ska träffas, brukar de ju kommunicera väldigt mycket. Nä, här tycker jag att de känns skumt. Även hur SD svara på frågor under förhöret, ger mig mycket dåliga vibbar. Inte bevis för rätten att ta ställning till, men för hur jag bedömer hans trovärdighet, dvs jag får en uppfattning att han inte är sanningsenlig och det för att han har något att dölja.
Naturligtvis är hela situationen bisarr att försöka anmäla ett försök till rån, dvs placera sig själv på plats strax före ett mord. Meningen var inte att polisen skulle komma ut, det blev en miss. Allt måste blåsas av, särskilt som att polisen tycker att han verkar vara en pajas. Mordet hade ju inte behövt ske exakt vid hennes cache, utan på väg dit, eller från. T ex ligger ju cache ganska nära Vivalla, och man kan ta sig till cachen via en gång/cykelbana en sträcka. På det viset är ju valet av mordplats definitivt bättre än hemma hos Lena.
Men vad är skillnaden mellan 11-12 maj och 14 maj? Han har ju haft polisen på plats 12 maj, där han blev starkt ifrågasatt, det trots att han var inringaren. Det här är också både nära i tid och nära mordplatsen. i princip är villkoren för att mörda 14 maj ännu sämre i mitt tycke.
SD är i stark obalans den här perioden, han kan inte motstå impulsen att hon måste dödas, det är min tes. Det blir inte längre rationellt, utan styrs känslomässigt av all tillbakahållen press under en tid. HD pressar på från sitt håll och Lena på sitt håll.
Jag tänker på några andra fall där män dödat sina partners på väldigt för dom själva utpekande sätt. Det verkar som att de kommer till en punkt där de tappar kontrollen över både sina offer, men också över sig själva. Det blir som något som måste göras, det får kosta vad det vill. Det verkar nästan som att det inte finns någon riskanalys alls som det tagits hänsyn till i vissa fall. Ångesten tar överhand över logiken.
Även vid mordplatsen rör sig folk, det bor människor väldigt nära. Vem som helst hade kunnat komma för att rasta sin hund eller t o m kolla vem som skrek.
Jag har nog redan svarat på det här ovan, men för att förtydliga; även om den 11-12 maj bara var hans försök till att rädda ensamma kvinnor, så har det ändå redan skett. Han har nu inte bara anmälningarna på sig i polisens register, han har nu en incident där han inte verkar blivit trodd, och dessutom en granne som verkat reagera negativt på SDs sätt, vilket kanske SD kunnat märka.
Villkoren är redan försämrade 14 maj, genom det som hände dagarna före.
Ja, det är det, ett ytterligare stressmoment.
Men det hindrar inte att det också kan användas för att vinna tid, efter mordet.
Jag är ganska övertygad om att han trodde att hans manöver hon polisen på det första vittnesförhöret skulle gå i hamn, och att han skulle hinna stiga på planet innan det blev aktuellt med nästa förhör. Då hade han redan fixat med raderingar och kanske "lite till" som att snygga till konversationer och tidslinjer.
Transar, det är väl den enda komponenten som inte finns i detta morddrama?
Det kanhända att åklagaren är osäker, och om hon hade haft lite starkare indicier kanske 11-12 maj inte hade tagit upp på det sätt som det har gjorts.
Jag lutar dock mot att åklagaren faktiskt tror sig se ett mönster. Även PS och R*ydén verkar ju luta åtedet hållet i förhören.
Men jag vet att du är klok, och även @letsdoit har samma teori som du i frågan.
Jag är öppen för att det kan förhålla sig på annat sätt än min nuvarande tro.
Inget förvånar mig längre (närapå), i det här fallet. Det är en riktigt märklig man (förklädd till vanlig familjefar) som är mgm.