Citat:
Ursprungligen postat av
Fenjal888
Precis som du skriver är det i princip alltid mer fördelaktigt att betala i den lokala valutan, som i det här fallet antagligen var EUR. Men det spelar inte JÄTTESTOR roll. Betalar du i SEK så får du en dålig växelkurs, betalar du i EUR får du troligen ett valutapåslag på 1-2% från VISA/Mastercard/AMEX eller vilket kort du nu använder. Vanligtvis är valutapåslaget mindre än ofördelen i växelkursen i andra scenariot.
Gällande reserverat belopp kan det skilja sig från den faktiska summan, det kommer antagligen justeras tills dess pengarna dras. Vissa bensinmackar reserverar t ex 1500 SEK vid en tankning oavsett hur stor/liten den är, och sedan dras det korrekta beloppet.
Tack för info! Ska se vad det hamnar på till slut. Jag tänkte ju att EUR var den lokala valutan men samtidigt verkar det vara ett kinesiskt företag.
Citat:
Ursprungligen postat av
frank_pe
Det verkar som att priset är ungefär samma för alla valutor som sidan har vid en snabb koll men om kursen svänger mycket när summan dras så kan du förlora på det.
Din bank verkar ha valutaväxlingspåslag så därför skulle du ha betalat i SEK men nästa gång du ska handla i utländsk valuta så rekommenderar jag att använda revolut som inte har valutaväxlingspåslag.
Tusen tack! Så banken tar alltså ut ett valutapåslag för att jag betalar i euro samtidigt som företaget också tar ett valutapåslag för att jag inte betalar i deras lokala valuta? Men den borde ju vara inbakad även om jag betalat i SEK? Har svårt att förstå skillnaden mellan 4320 och 4196, som är 3% samtidigt som valutapåslag (som banken gör för att jag betalade i euro) väl borde ligga på 1.5%? Jaja, de kanske reserverar 3% för att ha marginal för eventuella valutarörelser.
Ska kolla upp revolut, tack för tips och tack igen för svar. Väldigt lärorikt!
(Btw så beräknas leveransen komma mindre än 36h timmar efter att jag gjorde beställningen, så snabb leverans för den som funderat på att handla på Lightinbox.)