2018-05-16, 16:19
Medlem
Doktorphils avatar
alltså skall sälja en bil , avställd , men den nya ägaren ställer på den när ägarbytet är gjort .

min fundering alltså

på gula lappen för ägarbyte så kan man ställa på den i samband med ägarbyte , innebär det att jag åker på skatten eller är det så han han åker på skatten?
Citera
2018-05-16, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktorphil
alltså skall sälja en bil , avställd , men den nya ägaren ställer på den när ägarbytet är gjort .

min fundering alltså

på gula lappen för ägarbyte så kan man ställa på den i samband med ägarbyte , innebär det att jag åker på skatten eller är det så han han åker på skatten?
Gör du påställningen innan, exempelvis på nätet, då påförs du skatten, om den sker samtidigt eller senare än ägarbytet blir det istället köparen som är skatteskyldig.
Citera
2018-05-16, 16:47
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktorphil

min fundering alltså

Ägarbytet gör du i transportstyrelsens app.
Påställningen är nya ägarens bekymmer.
Citera
2018-05-16, 16:49
Medlem
Mintafs avatar
Ägarbytet först, sedan får nya ägaren ta hand om påställningen.
Citera
2018-05-16, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf

Det är dock högst osmidigt om köparen avser att medföra fordonet, följ det jag skrev i föregående inlägg så går det rätt väg. Vill man påskynda hanteringen så bilen blir körklar omgående så gäller omvänt att påställning skall göras av säljaren. Att detta medför skattskyldighet för den senare kompenseras lämpligen vid fastställande av köpeskillingen.
Citera
2018-05-16, 19:10
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
Du har fått två korrekta svar på hur man kan göra på två olika sätt i inläggen ovanför ditt, ändå väljer du att skriva nåt som förvisso funkar men tar onödigt lång tid och gör att nya ägaren inte får köra med bilen under tiden, varför?

Appen är förträfflig, påställning samtidigt som ägarbytet och alla blir nöjda.
Citera
2018-05-17, 09:07
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Du har fått två korrekta svar på hur man kan göra på två olika sätt i inläggen ovanför ditt, ändå väljer du att skriva nåt som förvisso funkar men tar onödigt lång tid och gör att nya ägaren inte får köra med bilen under tiden, varför?

Appen är förträfflig, påställning samtidigt som ägarbytet och alla blir nöjda.

Fungerar det? ja. Varför skulle jag skriva nått som redan var skrivet? lika bra att ge TS alla möjliga förslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in