Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-06-10, 22:18
  #25
Medlem
Helt klart bästa light läsken!
Citera
2018-06-10, 22:43
  #26
Medlem
bfjs avatar
Trocadero light har ju funnits en massa år och den har jag köpt på mitt lokala ICA, tror det vara Vasa Bryggerier som gjorde den på licens. Sedan nu när de skulle sluta med den och Spendrups ta över tillverkningen så täkte jag inte så mkt mer på det, smakade lika.

Men sedan en dag blev jag helt ställd när de hade ställt upp Trocca Light (Vasa) sida vid sida bredvid Trocca Zero (Spendrups). Jag vet inte om det skiljer sig något mellan dessa två mer än namnet? Bägge kör aspartam?.

Har själv kört light/zero alldeles för länge så jag märker ingen skillnad i smak knappt jämfört med sockervarianten. Sambon säger dock att lighten har en eftersmak/bismak som ej originalet har.
Citera
2018-06-10, 23:08
  #27
Medlem
DEFPTs avatar
Finns på Hemköp. Inte sett på varken Ica eller Coop. Fråga personalen i din lokala butik om dom kan köpa in.
Citera
2018-06-11, 05:58
  #28
Medlem
Kaminen6s avatar
Blev glad när den kom, men den måste verkligen drickas iskall för att vara okey.

Finns bara på Willys där jag bor.
Citera
2018-06-11, 10:59
  #29
Avstängd
godmankinds avatar
Det där youtube videon kan ju vem som helst göra om att aspartam skulle vara farligt.

Det är inga bevis.

Livsmedelsverket har ju forskning bakom.

Det dom menar är farligt är metanolen. Men det är så liten mängd eftersom aspartam är ett drygt ämne. Det tillsätts i så små mängder att det inte är skadligt.
Det finns mer i apelsinjuice naturligt pressad.

Socker är farligt om man vill dricka 1.5-2liter läsk om dagen.
Själv dricker jag 1.5 liter vatten och samma mängd läsk om dagen minst.

Lite måste man få njuta av livet.
Jag vill inte leva enbart på vatten.
Och socker blask vägrar jag dricka så mycket, det ger garanterat diabetes och fettma om något.

Jag tar youtube fakta med stor nypa salt.
Litar mycket mer på Livsmedelsverket.

Oavsett:
Kostar det 3-5år av mitt liv, så är det ändå värt den stora njutning Zero läsk ger mig

Det kunde vara farligt om man hade en medfödd sjukdom endast säger livsmedelsverket.
Dom har inte hittat orsak att kalla Aspartam onyttigt till vanliga friska människor.
Så jag går på deras linje.
Det är extremt omöjligt överdosera Aspartam via den lilla mängd som finns i läsken.
Man skulle behöva dricka minst 50liter om dagen för att komma i nivåer som kan börja påverka en frisk person. Och en människa klarar aldrig dricka 50liter på ett dygn, max 5liter skulle jag tro.

Socker är fan inte bra däremot, och det finns MASSOR socker i normala läsk tyvär.



Att aspartam i dom små mängder skulle vara farligt är en skröna anser jag med forskning bakom och livsmedelsverket. OBS det är verkligen små mängder så ni vet !

Sen får ju alla tro och tycka vad de vill

Jag kommer dricka zero läsk , bojkottar socker

Kan det bli i framtiden sockerskatt?
Höjd pris för vanlig läsk.
Samma pris för zero som nu ?
Kommer starta en tråd om aspartam om några dagar om det inte redan finns.
Hoppas inte det vart för mycket OT nu. Men ändå viktigt reda upp saker tycker jag.

Vi får nog ta aspartam pratet i tråd ämnad för ämnet så vi inte OT.ar tråden vi är i nu helt

Det handlar om mängden man dricker per dag. Dricker man en eller två glas då är det säkert ok med vanlig sockerblask läsk.
Men inte om man dricker 1.5 liter om dagen läsk för att man är livsnjutare.
Då är Zero mycket nyttigare om man ser till vad forskning och myndigheter anser som har ansvar
Citera
2018-06-12, 15:33
  #30
Avstängd
godmankinds avatar
City gross hade den.
Och jäklar så gott

9+ av 10.

Köpte 6st
Denna kommer gå åt i värmen. Är så glad dom gjorde en Zero av troca
Blir att köpa mer nästa vecka

Hoppas den aldrig försvinner
Citera
2023-01-08, 06:22
  #31
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Min lokala ICA butik säljer skiten, men jag tror inte att den är så populär. Personalen har placerat Zero varianten längst upp på pallarna, så att det blir jäkligt krångligt att få tag i den vanliga Trocadero läsken. I övrigt så tror jag folk ratar all typ av Zero läsk, för den säljer dåligt.
Citera
2023-01-08, 08:09
  #32
Medlem
Tummis avatar
Den är riktigt bra. Blev helt klart förvånad när jag drack den. Bästa zeroläsken jag har druckit. Slår pepsi zero.
Citera
2023-01-08, 08:24
  #33
Medlem
Sternensoldats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakenich
Varför kallade de den inte Trocazero?

Detta har slagit mig med. Ett sånt kapitalt jävla misslyckande. Särskilt som man döpte Trocadero-mustblandningen i julas till Trocamust.
__________________
Senast redigerad av Sternensoldat 2023-01-08 kl. 08:27.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback