Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-16, 00:55
Medlem
Mellbergans avatar
Mycket märkliga uttalanden som kom från Mattias Karlsson under gårdagen, som lätt går att tolka som att SD kan tänka sig att stödja en alliansregering så länge inte Centerpartiets Annie Lööf inte får inflytande att höja invandringen. Som att Moderaternas migrationspolitik skulle vara tillräcklig i dagens Sverige.

https://www.di.se/debatt/alliansen-kan-regera-med-stod-av-oss/

Sådana här typer av idiotiska uttalanden kan i opinionen straffa SD med väljarflykt till partier utanför riksdagen. Känns annars som att man byggt upp ett bra momentum nu, reta då för guds skull inte upp de egna väljarna! Annars kan vi få en effekt där SD tar väljare från M och S. Men tappar lika mycket "högerut".

Varför kan man inte istället säga till M: Stoppa asylinvandringen! Annars får ni söka regeringspartnerskap hos S, för vi kommer inte stödja er alliansregering i annat fall.

Då skulle M tvinga att bekänna färg, och om de kan tolkas att de kommer välja S innan valet, så kan mycket stora väljarskaror gå till SD.
Senast redigerad av Mellbergan 2018-05-16 kl. 01:40.
Citera
2018-05-16, 01:23
Medlem
MrSkargards avatar
Sverigedemokraterna + Moderaterna (intervju med Mattias Karlsson i DI)

Mattias Karlsson, Sverigedemokraternas chefsideolog och inofficiella partiledare, har fått en artikel publicerad i Dagens Industri där han försöker förklara vad som krävs för att hans parti ska ställa sig bakom Alliansen efter valet. Låt oss gå igenom den:

Citat:
För att Sverigedemokraterna ska kunna stödja en borgerlig regering efter valet krävs att vi får inflytande över politiken. Om det fortfarande finns en sådan ängslighet att man inte vill prata direkt med oss ser vi inte det som direkt avgörande, utan huvudsaken är att vi ser i regeringens budgetproposition att man tagit hänsyn till våra önskemål.

Ett genuint oppositionsparti hade naturligtvis hotat med att rösta ner Alliansen om samtalsvägran och beröringsskräcken kvarstår efter valet. Det faktum att de borgerliga ledarna vägrar röra vid Sverigedemokraterna är i sig nämligen ett av flera tecken på att dessa människor inte förtjänar att få leda landet. Men istället för att visa stake så väljer Karlsson att acceptera och i någon mån legitimera Alliansens efterblivna beteende på villkor att han får igenom delar av sin politik.

Citat:
Sverigedemokraterna kommer med andra ord inte att stödja någon regering som verkar för en ökad invandring till Sverige. I klartext innebär det att Sverigedemokraterna inte kommer att ge sitt stöd åt en regering där Annie Lööf får inflytande över migrationspolitiken.

Borde det inte stå att SD inte kommer att stödja någon regering som inte aktivt minskar invandringen?

Citat:
Att vi har olika syn i frågan om medlemskap i NATO hindrar inte att vi samverkar i andra frågor. Kristdemokraterna var negativa till NATO-medlemskap under i stort sett hela regeringen Reinfeldt utan att det ansågs utgöra något hinder. Vi anser dessutom att ett medlemskap måste föregås av en folkomröstning, och frågan ligger alltså därmed inte på förhandlingsbordet i höst.

Man kan tycka att Karlsson hade kunnat komma med ett krav även när det gäller NATO, exempelvis att Alliansen inte tvingar in Sverige i globalisternas krigsmaskineri utan att ha fått stöd av en folkomröstning, men det var uppenbarligen för mycket begärt.

Citat:
För oss är det avgörande att den regering som vill ha vårt stöd genomför rejäla reformer för att strama upp invandringspolitiken och anslår resurser för att kunna verkställa de utvisningar som redan beslutats om.

Även här hade Mattias Karlsson kunnat vara tydligare, exempelvis på det här sättet:

Citat:
För oss är det avgörande att den regering som vill ha vårt stöd genomför en ordentlig minskning av invandringen och reformer som kan lägga grunden för effektiva återvandringsåtgärder.

Citat:
Vår realistiska förhoppning är sedan tidigare att efter valet få möjlighet att förhandla om detta med en regering bestående av Moderater och Kristdemokrater.

Nej, det är inte en realistisk förhoppning med tanke på att dessa partier vägrar samarbeta med Sverigedemokraterna. Däremot så är det en idiotisk förhoppning med tanke på den skada både Moderaterna och Kristdemokraterna åstadkommit.

Citat:
Vi föredrar alltså en regering utan Centerpartiet, men det är inte avgörande så länge de inte ges inflytande över invandringspolitiken.

Varför ska SD släppa fram en regering där en häxa som Annie Lööf har något slags inflytande överhuvudtaget? Karlsson hade kunnat nöja sig med att skriva detta:

Citat:
Vi föredrar alltså en regering utan Centerpartiet

Så enkelt var det.
Citera
2018-05-16, 01:38
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Mycket märkliga uttalanden som kom från Mattias Karlsson under gårdagen, som lätt gick att tolka som att SD kan tänka sig att stödja en alliansregering så länge inte Centerpartiets Annie Lööf inte får inflytande att höja invandringen. Som att Moderaternas migrationspolitik skulle vara tillräcklig i dagens Sverige.

Sådana här typer av idiotiska uttalanden kan i opinionen straffa SD med väljarflykt till partier utanför riksdagen. Känns annars som att man byggt upp ett bra momentum nu, reta då för guds skull inte upp de egna väljarna! Annars kan vi få en effekt där SD tar väljare från M och S. Men tappar lika mycket "högerut".

Varför kan man inte istället säga till M: Stoppa asylinvandringen! Annars får ni söka regeringspartnerskap hos S, för vi kommer inte stödja er alliansregering i annat fall.

Då skulle M tvinga att bekänna färg, och om de kan tolkas att de kommer välja S innan valet, så kan mycket stora väljarskaror gå till SD.

Om det var så enkelt.
Vi har haft 20-30 år av massinvandringen, vi har fortsatt stor invandring och ändå är det bara 20-25% som väljer SD.

Mitt under migrationskrisen hade kanske SD 25+%, men när sjuklövern skärpte sig *lite* tappade SD 2-4 pe (ja, 4-6pe i super-duper Sentio och YouGov). Sedan, när Ulf tog över tappade SD ytterligare 1-2pe.

Ja, orsaken måste ha varit för att SD varit för mesiga och ställt för få ultimatum

Källa: https://val.digital/Chart/?type=PartySurveysChart&from=2014-01&to=2018-06&party=SD
Citera
2018-05-16, 01:38
Medlem
Mellbergans avatar
Som jag skrev i en annan tråd. Mycket märkligt att SD lägger sig så platt. De tror att de har större chans till samarbete med M efter valet med ett sånt fjäskande. Man gör en helt felaktig analys där.

En bättre taktik är ju snarare att kräva asylstopp, annars får helt enkelt M gå till S och bilda samlingsregering, vilket deras väljare knappast kommer att tolerera.

Jag har inget emot att SD bildar regering med M. Det är snarare en förutsättning för att få en majoritet för migrationskritiska beslut i riksdagen. Men då ska SD pressa M, och inte fjäska för dem.
Citera
2018-05-16, 01:46
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Om det var så enkelt.
Vi har haft 20-30 år av massinvandringen, vi har fortsatt stor invandring och ändå är det bara 20-25% som väljer SD.

Mitt under migrationskrisen hade kanske SD 25+%, men när sjuklövern skärpte sig *lite* tappade SD 2-4 pe (ja, 4-6pe i super-duper Sentio och YouGov). Sedan, när Ulf tog över tappade SD ytterligare 1-2pe.

Ja, orsaken måste ha varit för att SD varit för mesiga och ställt för få ultimatum

Källa: https://val.digital/Chart/?type=PartySurveysChart&from=2014-01&to=2018-06&party=SD
Det var ju ett oerhört blandande mellan äpplen och päron här.

Håller du med mitt förra inlägg i sak eller inte?

Att SD inte lyckats locka nya grupper från S och M, som du skriver, har ju knappast något att göra med det problemet jag beskriver: Dvs att SD riskerar att tappa procent utanför riksdagen med sitt nuvarande agerande. Jag ser potentiella opinionstapp-hot för SD med ett sådant här agerande som Karlsson nyss uppvisade.
Citera
2018-05-16, 01:49
Medlem
FlashyBears avatar
Gäsp.
Citat:
För att Sverigedemokraterna ska kunna stödja en borgerlig regering efter valet krävs att vi får inflytande över politiken. Om det fortfarande finns en sådan ängslighet att man inte vill prata direkt med oss ser vi inte det som direkt avgörande, utan huvudsaken är att vi ser i regeringens budgetproposition att man tagit hänsyn till våra önskemål. Framförallt gäller detta på våra kärnområden: Invandring, trygghet, sjukvård, sammanhållning och äldrefrågor.
Citat:
För oss är det avgörande att den regering som vill ha vårt stöd genomför rejäla reformer för att strama upp invandringspolitiken och anslår resurser för att kunna verkställa de utvisningar som redan beslutats om. Man måste också kraftigt förbättra för de allra fattigaste pensionärerna, genomföra reformer för att förbättra arbetsmiljön inom sjukvården och korta vårdköerna.

Vår realistiska förhoppning är sedan tidigare att efter valet få möjlighet att förhandla om detta med en regering bestående av Moderater och Kristdemokrater. Vi föredrar alltså en regering utan Centerpartiet, men det är inte avgörande så länge de inte ges inflytande över invandringspolitiken.

- C ska absolut inte ha något inflytande. Helst inte sitta i regeringen
- "Alliansen" måste direkt eller indirekt 'tagit hänsyn till SD:s önskemål'

Man får diskutera vad 'tagit hänsyn till SD:s önskemål' innebär, men kalla det att lägga sig platt. LOL
Citera
2018-05-16, 01:52
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Gäsp.

Man får diskutera vad 'tagit hänsyn till SD:s önskemål' innebär, men kalla det att lägga sig platt. LOL
Ja, man kan ju tolka det där på hur många sätt som helst. Jag tolkar SDs önskemål som att C inte ska ha något inflytande i Alliansens migrationspolitik.

Och om jag skulle ha fel i vad SD:s önskemål är. Varför i hela friden är man inte med tydligare vad som gäller? Varför kan man inte säga redan nu att asylstopp är ett krav?
Citera
2018-05-16, 01:53
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Det var ju ett oerhört blandande mellan äpplen och päron här.

Håller du med mitt förra inlägg i sak eller inte?

Att SD inte lyckats locka nya grupper från S och M, som du skriver, har ju knappast något att göra med det problemet jag beskriver: Dvs att SD riskerar att tappa procent utanför riksdagen med sitt nuvarande agerande. Jag ser potentiella opinionstapp-hot för SD med ett sådant här agerande som Karlsson nyss uppvisade.

Nej. Jag inte tycker inte att SD ska ställa abstrakta ultimatum för att jag tror att det skulle skrämma somliga väljare; sådana väljare som flydde SD när sjuklövern skärpte sig lite grann eller när Ulf tog över.

C är den svagaste länken i Alliansen. Ulfs största svaghet. Man ska utnyttja det.
Citera
2018-05-16, 01:56
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Nej. Jag inte tycker inte att SD ska ställa abstrakta ultimatum för att jag tror att det skulle skrämma väljare; sådana väljarna som flydde SD när sjuklövern skärpte sig lite grann eller när Ulf tog över.

C är den svagaste länken i Alliansen. Ulfs största svaghet. Man ska utnyttja det.
Men du tycker att SD ska ställa sådana krav efter valet då, om jag tolkat dig rätt? Jag tror inte att väljare skulle bry sig alls, dvs om SD säger att man inte kommer stödja en regering som inte accepterar grundläggande förutsättningskrav gällande deras viktigaste fråga. Tror snarare nästan samtliga väljare oavsett politisk uppfattning räknar med att SD kommer att göra detta.
Citera
2018-05-16, 01:57
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Gäsp.

Vad tror du att det innebär?
Citera
2018-05-16, 01:57
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ja, man kan ju tolka det där på hur många sätt som helst. Jag tolkar SDs önskemål som att C inte ska ha något inflytande i Alliansens migrationspolitik.

Och om jag skulle ha fel i vad SD:s önskemål är. Varför i hela friden är man inte med tydligare vad som gäller? Varför kan man inte säga redan nu att asylstopp är ett krav?

För att det troligen är orealistiskt just nu. M skulle bara vägra svara och komma undan med "valet får avgöra" medan SD skulle kunna uppfattas som ett för extremt parti.

I värsta fall kan M med hänvisning till "orealistiska ultimatum" försöka bilda M+S regering. Han skulle då kanske till och med vinna en hel del från C/L och tappa något till SD. Vore det bättre för Sverige?
Citera
2018-05-16, 02:01
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
För att det troligen är orealistiskt just nu. M skulle bara vägra svara och komma undan med "valet får avgöra" medan SD skulle kunna uppfattas som ett för extremt parti.

I värsta fall kan M med hänvisning till "orealistiska ultimatum" försöka bilda M+S regering. Han skulle då kanske till och med vinna en hel del från C/L och tappa något till SD. Vore det bättre för Sverige?
Jag ser inte varför det skulle vara orealistiskt att tvinga M gå med på 0 asylflyktingar. Tycker du även att det är orealistiskt att upprätta ett sådant krav efter valet?

Vägrar M oavsett vad att införa asylstopp eller i närheten av det, så ser jag inte varför SD ska samarbeta med M överhuvudtaget. Då är det ju bättre att SD låter M + S göra en samlingsregering. Och få gigantiska skaror av missnöjda S/M väljare till sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in