2018-05-19, 23:47
Medlem
Gabriel Knights avatar
Vilket straff kan han tänkas få om han döms nu när det handlar om våld och hot i närstående relation?
Citera
2018-05-19, 23:50
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forgetfulsin
Ingen har påstått att det inte skulle kunna vara moraliskt fel. Ingen försvarar honom. Det flera av oss påpekar är endast att förundersökningen lades ned, och att ingen därför blev dömd eller ens delgavs misstanke. I Sverige är man oskyldig tills motsatsen bevisats i rättsväsendets ögon - det är det vi säger. Sen får man som person givetvis tycka och tro vad man vill om händelseförloppet, men det är inte fakta.

Det är felaktigt eftersom man lägger ner 1000 tals utredningar i brist på bevis. Men det betyder inte att hon ångrat sig eller att övergrepp/våldtäkt inte skett. Nej, i landslagets ögon och deras hemmalag åkte dom ut med huvudet före, så att deras beteende accepterades aldrig oavsett om det rörde sig om ett brott eller inte ett brott. Återkom med text från artikeln i stället och jag skrev aldrig sjukvårdare utan läkaren, så du får nog backa och läsa igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Vilket straff kan han tänkas få om han döms nu när det handlar om våld och hot i närstående relation?

Inget större antar jag, men hans liv utöver det kommer att förändras till det sämre.

Citat:
Ursprungligen postat av hsvinberg
Huselius var ingen medelmåtta utan en världsspelare emellanåt. Han hade verkligen talang för hockey.

Under lockouten 2004-2005 dominerade han totalt i Linköping..där många av de bästa i NHL spelade i Elitserien.

Ingen av dom var någon stjärna.
Senast redigerad av Moosky 2018-05-19 kl. 23:52.
Citera
2018-05-19, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det är felaktigt eftersom man lägger ner 1000 tals utredningar i brist på bevis. Men det betyder inte att hon ångrat sig eller att övergrepp/våldtäkt inte skett. Nej, i landslagets ögon och deras hemmalag åkte dom ut med huvudet före, så att deras beteende accepterades aldrig oavsett om det rörde sig om ett brott eller inte ett brott. Återkom med text från artikeln i stället och jag skrev aldrig sjukvårdare utan läkaren, så du får nog backa och läsa igen.

Du skriver ju saker som jag aldrig ens påstått? Jag har inte sagt att hon ångrat sig, jag har inte heller sagt att inget skett. Det jag sagt är det som samtliga artiklar uppger att förundersökningen visade - att inget tyder på att något brott begåtts. Jag har aldrig heller skrivit att deras beteende accepterats. Du verkar vara så besatt av att vinna någon slags debatt som inte finns att du slänger in argument som ingen tagit upp? Bara ge dig.
Och jag vet inte ens vilken artikel du syftar på, eftersom jag citerat text från samtliga artiklar jag länkat, något du för övrigt inte gjort. Jag ger upp nu, jag har gjort mer än vad som krävs av mig.
Citera
2018-05-20, 00:01
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Behöver nog inte ens bli fängelse.

Citat:
JÖNKÖPING En man i 40-årsåldern hemmahörande i Jönköpings kommun döms till skyddstillsyn för misshandel och grov kvinnofridskränkning av Jönköpings tingsrätt.

Mannen har vid flera tillfällen förra året slagit en kvinna som han haft en relation med. Han har bland annat slagit henne med knytnävsslag i ansiktet så att framtänderna slogs ut och hon har fått uppsöka vård för sina skador.

Kvinnan har vid ett senare tillfälle även fått ta emot slag mot underkroppen och mannen har också vridit om en skadad fot. 40-åringen har även knuffat och slagit kvinnans mor då hon var på besök.
https://www.jp.se/article/man-doms-f...nnomisshandel/

Så gissar på skyddstillsyn. Sedan beroende på hur mycket kvinnan fortsatt älskar honom möjligen kontaktförbud.
Citera
2018-05-20, 00:01
Medlem
Citat:
Det har nämnts tidigare i tråden. Straffskalan ligger från 9 månader till 6 år. Först och främst tror jag att misshandeln för att få ett längre straff behöver bedömas som grovt, samt att man kan uppvisa en händelsekedja av upprepad misshandel inom närtid. Det senaste har ju åklagaren lyckats få fram. Men sedan att få det till grovt är ju bildbevis vittnen osv som kan styrka. Sedan med en djävulskt bra advokat kan det sluta med frivård 6 månader och fotboja. Mitt tips är 12 månaders fängelse. Men det här blir tingsrätten som får klia sig i huvudet vilken straffpåföljd som är lämplig. Om han nu inte blir helt frikänd vilket jag starkt betvivlar. Åtalet väcks den 31 Maj. Så det blir till att kolla elitloppet i Flempan.
Citera
2018-05-20, 00:07
Medlem
Citat:

9 mån till 6 år
Citera
2018-05-20, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Det har nämnts tidigare i tråden. Straffskalan ligger från 9 månader till 6 år. Först och främst tror jag att misshandeln för att få ett längre straff behöver bedömas som grovt, samt att man kan uppvisa en händelsekedja av upprepad misshandel inom närtid. Det senaste har ju åklagaren lyckats få fram. Men sedan att få det till grovt är ju bildbevis vittnen osv som kan styrka. Sedan med en djävulskt bra advokat kan det sluta med frivård 6 månader och fotboja. Mitt tips är 12 månaders fängelse. Men det här blir tingsrätten som får klia sig i huvudet vilken straffpåföljd som är lämplig. Om han nu inte blir helt frikänd vilket jag starkt betvivlar. Åtalet väcks den 31 Maj. Så det blir till att kolla elitloppet i Flempan.

Brukar ju vara svårt att sia om straffskala innan man vet hur mycket bevis, vittnen och liknande som finns, och vad som egentligen hänt. Men av hur det låter hittills från åklagare och liknande tror inte jag heller på ett frikännande. Man kan ju aldrig veta dock.. Vad är det som gör att du tror att det blir 12 månader och inte t.ex. 6 mån?
Citera
2018-05-20, 00:16
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Brukar ju vara svårt att sia om straffskala innan man vet hur mycket bevis, vittnen och liknande som finns, och vad som egentligen hänt. Men av hur det låter hittills från åklagare och liknande tror inte jag heller på ett frikännande. Man kan ju aldrig veta dock.. Vad är det som gör att du tror att det blir 12 månader och inte t.ex. 6 mån?

Åklagaren siktar på åtal 31 maj redan och tror att hon klarar att åtala då. Det är lite ovanligt, så hon måste ha något på fötterna i detta fallet. Den tråkiga försvaren pratar inte i media öht har han sagt, och verkade smått arrogant vid frågorna i Svt. Det återstår att se men vid åtal av den här rubriceringen förväntas fällande dom. Inget straff att vara stolt över så sett utan mer som en skamfläck.

Det som framkommit är alla polisturer till hemmet, så dom var ju bekant med adressen. Även vännerna till sambon har nog en del att berätta.
Citera
2018-05-20, 00:16
Medlem
Citat:
Som sagt jag har ju ingen aaaning om vilka vittnesuppgifter bildbevis mm som finns. Det är bara en ren känsla jag har kanske är det så att tingsrätten omedvetet har denna sex skandal i bakhuvudet och trots allt tänker att "inte en gång till" och denna gång utdömer ett straff med fängelse. Jag brukar ha fel i mina tips så mina tips är det noll garanti på.
Citera
2018-05-20, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Som sagt jag har ju ingen aaaning om vilka vittnesuppgifter bildbevis mm som finns. Det är bara en ren känsla jag har kanske är det så att tingsrätten omedvetet har denna sex skandal i bakhuvudet och trots allt tänker att "inte en gång till" och denna gång utdömer ett straff med fängelse. Jag brukar ha fel i mina tips så mina tips är det noll garanti på.

Var absolut ingen anklagelse eller så, undrade mer om du hade något särskilt i åtanke som gjorde att du tänkte att det kanske blir lite längre. Förhoppningsvis (och troligtvis?) blir det väl mer än Jönköpingsfallet om han döms iaf.
Citera
2018-05-20, 00:31
Medlem
LawNumberSixs avatar
Citat:
Ingen har påstått att det inte skulle kunna vara moraliskt fel. Ingen försvarar honom. Det flera av oss påpekar är endast att förundersökningen lades ned, och att ingen därför blev dömd eller ens delgavs misstanke. I Sverige är man oskyldig tills motsatsen bevisats i rättsväsendets ögon - det är det vi säger. Sen får man som person givetvis tycka och tro vad man vill om händelseförloppet, men det är inte fakta.

Vilken värld lever du i..?
Du skriver att det skulle KUNNA vara moraliskt fel... hallå vakna, att tre män med förhållande gangbangar en rejält onykter tjej på ett hotellrum, dessutom vid en sammankomst till tre kronor, OM detta inte är moraliskt fel så kan vi väl stryka ordet från alla ordlistor.
Citera
2018-05-20, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Vilken värld lever du i..?
Du skriver att det skulle KUNNA vara moraliskt fel... hallå vakna, att tre män med förhållande gangbangar en rejält onykter tjej på ett hotellrum, dessutom vid en sammankomst till tre kronor, OM detta inte är moraliskt fel så kan vi väl stryka ordet från alla ordlistor.

Skulle kunna ja, beroende på vem som bedömer. Moral är subjektivt. Jag kan anse det vara moraliskt fel, det betyder inte att alla gör det, och inte heller att min åsikt är den enda rätta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in