2018-05-15, 11:31
Medlem
Kommer behöva gå på a-kassa ett par månader nu. Jag har ett barn på deltid vilket gör att jag har rätt att ansöka om bostadsbidrag.
När man ska ansöka om bidraget ska man ange inkomsten som man uppskattar att få under året. Jag har haft inkomst till Maj. Försäkringskassan säger att jag ska ta med det som min årsinkomst för detta år. Men problemet blir ju att de blir en helt snevriden bild av hur förutsättningarna ser ut just nu.
Bidraget halveras ju direkt pga en inkomst som jag längre inte har.

Är det bara bita i det sura äpplet, eller har ni som ansökt gjort på något annat sätt?
Citera
2018-05-15, 11:40
Avstängd
Snedvriden blir den inte, bostadsbidrag beräknas utifrån årets totala inkomst. Felaktig beräkning innebär återbetalning.
Citera
2018-05-15, 11:44
Medlem
Neroxxs avatar
Dock har du bättre förutsättning mot en person som ej jobbat alls i år. Då har haft möjlighet att spara en buffert med tanke på att du haft arbete.
Citera
2018-05-15, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Snedvriden blir den inte, bostadsbidrag beräknas utifrån årets totala inkomst. Felaktig beräkning innebär återbetalning.

Nä den blir ju inte snevriden på det sättet. Jag menar ju att den blir det utifrån dom förutsättningarna man har nu.
Citera
2018-05-15, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Dock har du bättre förutsättning mot en person som ej jobbat alls i år. Då har haft möjlighet att spara en buffert med tanke på att du haft arbete.

Jovisst kanske de är så. Lite buffert har man ju såklart. Men samtidigt är det ju inte så att man som löntagare går runt på en a-kassa lön och sen sparar allt över det i fall man skulle bli arbetslös.
Men jag förstår poängen.
Citera
2018-05-15, 11:50
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haas84
Jovisst kanske de är så. Lite buffert har man ju såklart. Men samtidigt är det ju inte så att man som löntagare går runt på en a-kassa lön och sen sparar allt över det i fall man skulle bli arbetslös.
Men jag förstår poängen.

Jag förstår dig med, det är inte alltid en realitet att människor har en buffert på flera månader.. Det jag menade var bara att det högst troligen är något som tas med i deras beräkning .
Citera
2018-05-15, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Jag förstår dig med, det är inte alltid en realitet att människor har en buffert på flera månader.. Det jag menade var bara att det högst troligen är något som tas med i deras beräkning .

Jo, men så är de väl dom tänker.
Det är helt enkelt bara göra rätt ifrån början så man slipper risken för en massa återbetalningar i början på nästa år.
Citera
2018-05-15, 19:04
Medlem
zuppja0s avatar
Då tar du lönen du tjänat totalt i år och sätter det som förväntat årsinkomst, vilket borde ge lite i bostadsbidrag. Får du ett jobb spara bostagsbidraget då du eventuellt kommer bli återbetalningskyldig om du tjänar mer. Man kan bli återbetalningsskyldig på hela eller en del utav beloppet.
Citera
2018-05-16, 08:42
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Men jag förstår poängen.

Det är ju ditt val.

Spara 10% och 10% på onödigheter är ju inget konstigt i sig, och vips så har du akassenivå.

Dessutom bör de tre månadslönerna i bufferten räcka bra länge som utfyllnad.
Citera
2018-05-16, 09:12
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Försäkringskassan säger att jag ska ta med det som min årsinkomst för detta år.
Menar du att din lön var så hög att några månader påverkar bostadsbidraget så mycket?
Testa kassakollen på försäkringskassan så ser du vad lägre årsinkomst hade gjort för skillnad.
Vet folk med barn som får en del bostadsbidrag samtidigt som de jobbar utan problem.
Citera
2018-05-16, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Menar du att din lön var så hög att några månader påverkar bostadsbidraget så mycket?
Testa kassakollen på försäkringskassan så ser du vad lägre årsinkomst hade gjort för skillnad.
Vet folk med barn som får en del bostadsbidrag samtidigt som de jobbar utan problem.

Ja bidraget halverades direkt pga lönen dom första månaderna i år.
Kommer man över hösta ersättningen ifrån a-kassan så går bidraget snabbt ner.

Jag planerar inte att gå på a-kassa speciellt länge så spelar egentligen mindre roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in