Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-15, 10:51
  #1
Medlem
MataRengis avatar
Jag vill ha min egen ikon kopplad till mina WinForm program. Startar jag flera egna program samtidigt ser jag inte vilket som är vilket i Taskbar längst ner på skärmen eftersom jag bara får default icon. Och dessutom ser det roligare ut. Så det är definitivt time att lära mej hur man gör. Men jag har hittills bara misslyckats utan att jag vet varför.

Så här gör jag, snälla, berätta för mej var och när jag gör fel.

(1) Först gör jag en icon i Windows Paint. Jag väljer 32x32 pixels. I den skriver jag ett stort rött A för att programmet heter Alpha. Sen sparar jag den i Project\Alpha som IconAlpha.BMP med 16 färger och renamar den till en .ICO fil.

(2) Jag öppnar Visual Studio 2017. Jag aktiverar formuläret i designläget och tittar på properties-fönstret och letar upp Ocon-property. Där syns default-ikonen med några färglada rutor som jag vill byta ut till min A-ikon. Jag klickar på rutan med de tre prickarna för att kunna välja min egna ikon och får upp felmeddelandet "Argument 'picture' must be a picture that can be used as a Icon." Och här kör jag huvet i väggen.

(3) Jag börjar om från början men nu sparar jag den istället som en .PNG och renamar den till .ICO Fungerar inte nu heller, får samma felmeddelande.

Så varför misslyckas jag? Alla tips är välkomna.
Citera
2018-05-16, 17:16
  #2
Medlem
Sane?s avatar
En ico-fil är varken en png eller bmp. Du måste spara den med ico formatet, eller eftersom du har visual studio så är det ju bara att anända den inbyggda ico-editorn (Add New Item -> Icon File).
Citera
2018-05-17, 13:52
  #3
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sane?
En ico-fil är varken en png eller bmp. Du måste spara den med ico formatet, eller eftersom du har visual studio så är det ju bara att anända den inbyggda ico-editorn (Add New Item -> Icon File).

Okej, så här har vi lösningen! Okej jag prövar.

Jag går in i Alpha, får upp projektet. I Solution Explorer högerklickar jag på Alpha, väljer Add och New Item. Där väljer jag Icon File och accepterar default namnet Icon1.ico och klickar Add. Och voilà så har jag ett editeringprogram för ikoner framför mej. Super!

Men vad gör jag nu?
Jag kan se en default-ikon som ser ut ett dokument med fyrkanter och en stor stjärna i en av dom. Jag ser färgval till vänster. Men jag ser inte hur jag kan editera i den. Inget val alls i den riktningen, inte ens en Spara.
Överst bland menyerna finns ett Image-val men därunder finns ingen ledtråd vad jag ska göra. Jag kan välja en extern editor varav Windows Paint är en.
Jag prövar Paint och får en standard ikon 16x16. Jag ändrar lite genom att färga lite rött, sparar. Sen startar jag Alpha men ser fortfarande den vanliga default ikonen för WinForms program.

Nånstans måste jag ju göra fel eftersom det som händer är inte det jag förväntar mej.
Citera
2018-05-17, 15:03
  #4
Medlem
Sane?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Okej, så här har vi lösningen! Okej jag prövar.

Jag går in i Alpha, får upp projektet. I Solution Explorer högerklickar jag på Alpha, väljer Add och New Item. Där väljer jag Icon File och accepterar default namnet Icon1.ico och klickar Add. Och voilà så har jag ett editeringprogram för ikoner framför mej. Super!

Men vad gör jag nu?
Jag kan se en default-ikon som ser ut ett dokument med fyrkanter och en stor stjärna i en av dom. Jag ser färgval till vänster. Men jag ser inte hur jag kan editera i den. Inget val alls i den riktningen, inte ens en Spara.
Överst bland menyerna finns ett Image-val men därunder finns ingen ledtråd vad jag ska göra. Jag kan välja en extern editor varav Windows Paint är en.
Jag prövar Paint och får en standard ikon 16x16. Jag ändrar lite genom att färga lite rött, sparar. Sen startar jag Alpha men ser fortfarande den vanliga default ikonen för WinForms program.

Nånstans måste jag ju göra fel eftersom det som händer är inte det jag förväntar mej.
Har aldrig använt editorn, vet bara att den finns
Du kanske måste slå på "Image Editor" toolbar:en i visual studio. (Högerklicka i toolbar-området och aktivera den.)
Citera
2018-05-17, 15:54
  #5
Medlem
https://en.wikipedia.org/wiki/ICO_(file_format)
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms997538.aspx
https://blogs.msdn.microsoft.com/old...22-00/?p=12473
Citera
2018-05-17, 16:25
  #6
Medlem
NotBads avatar
Ett tips är att inte använda MS Paint. Bakgrunden kan inte bli transparent då, även om bilden är i PNG-format.

Du kan inte bara byta ut bildens namn och format från "exempel.png" till "exempel.ico". Filen kommer inte gå att läsa då. Det simplaste du kan göra är att konvertera png-filen till en ico-fil. Exempelvis online med hemsidan convertico.com. Väldigt enkelt.

Ett till tips är att bilden (i png-format) inte måste vara 32x32 när du redigerar den. Formatet blir rätt efter du konverterat den.

Slutsats: Redigera eller gör en egen bild från scratch med png-format. Gå in på www.convertico.com och konvertera bilden. Sedan har du en fullt fungerande ikon som du kan använda till din applikation.

Lycka till!
Mvh

(Edit: Slutsatsen.)
__________________
Senast redigerad av NotBad 2018-05-17 kl. 16:28.
Citera
2018-05-18, 08:37
  #7
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotBad
Ett tips är att inte använda MS Paint. Bakgrunden kan inte bli transparent då, även om bilden är i PNG-format.

Du kan inte bara byta ut bildens namn och format från "exempel.png" till "exempel.ico". Filen kommer inte gå att läsa då. Det simplaste du kan göra är att konvertera png-filen till en ico-fil. Exempelvis online med hemsidan convertico.com. Väldigt enkelt.

Ett till tips är att bilden (i png-format) inte måste vara 32x32 när du redigerar den. Formatet blir rätt efter du konverterat den.

Slutsats: Redigera eller gör en egen bild från scratch med png-format. Gå in på www.convertico.com och konvertera bilden. Sedan har du en fullt fungerande ikon som du kan använda till din applikation.

Lycka till!
Mvh

(Edit: Slutsatsen.)

Oh, då plockar jag hem convertico och prövar utifrån det. Tack snälla!

När jag en gång i tiden körde Delphi så minns jag inte att det fanns några problem. Bara att göra en icon i .bmp 16x16, renama den till .ico, ange det bland properties och sen fanns den bara där. Kan jag verkligen ha minnts så fel?
På den tiden fanns också Visual Studio och där kunde man göra forms-program - men så makalöst omständligt jämfört med Delphi. Det är annorlunda nu, men jag känner att man ännu inte nått fram till Delphis enkelhet och intuitivitet. Tiderna var lättare förr...
Citera
2018-05-18, 13:39
  #8
Medlem
NotBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Oh, då plockar jag hem convertico och prövar utifrån det. Tack snälla!

När jag en gång i tiden körde Delphi så minns jag inte att det fanns några problem. Bara att göra en icon i .bmp 16x16, renama den till .ico, ange det bland properties och sen fanns den bara där. Kan jag verkligen ha minnts så fel?
På den tiden fanns också Visual Studio och där kunde man göra forms-program - men så makalöst omständligt jämfört med Delphi. Det är annorlunda nu, men jag känner att man ännu inte nått fram till Delphis enkelhet och intuitivitet. Tiderna var lättare förr...
Jag gillar inte Visual Studio för det är så komplex. Enda anledningen att jag använder det är för jag programmerar C# ibland, och då underlättar det med GUI designern. Vet inte hur det är med VB.NET och ASP.NET etcetera, men om du inte måste använda Visual Studio tycker jag inte du bör göra det.

Uppdatera gärna hur det gick! Fungerade min metod?

Mvh
Citera
2018-05-18, 17:23
  #9
Medlem
Image editorn är egentligen Paint.

1. Add > New Item > Icon File > Ok > Tryck sedan på "Insert" > Välj storlek > Paint away.

2. Dra in en .ico fil manuellt. Konvertera online här https://www.icoconverter.com/.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback