• 1
  • 2
2018-05-15, 03:15
Medlem
BossModes avatar
Jag vill bara klargöra att jag INTE tänker köpa några vapen. Jag bara leker med tanken.

Sitter och surfar , och verkar finnas massa hemsidor som inte följer lagen ?

t.ex den här pistolen https://sportshooter.se/shop/product...22-nickel-22lr

dem verkar inte kräva licens eller något innan dem skickar ut den.

Vad händer om man köper en sådan , är det ingen som håller koll eller vadå ?
Citera
2018-05-15, 03:21
Medlem
KmWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BossMode
Jag vill bara klargöra att jag INTE tänker köpa några vapen. Jag bara leker med tanken.

Sitter och surfar , och verkar finnas massa hemsidor som inte följer lagen ?

t.ex den här pistolen https://sportshooter.se/shop/product...22-nickel-22lr

dem verkar inte kräva licens eller något innan dem skickar ut den.

Vad händer om man köper en sådan , är det ingen som håller koll eller vadå ?
Dom skickar väl en licensansökan till dig först, som du sedan får lämna in till polisen?
Citera
2018-05-15, 03:23
Medlem
BossModes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KmW
Dom skickar väl en licensansökan till dig först, som du sedan får lämna in till polisen?

gör dem ?
Citera
2018-05-15, 03:41
Medlem
revodnebs avatar
Du måste skicka in en kopia på din licens innan du får den. Det finns inte en chans i helvete att du kan beställa den utan licens, bara att prova och se. Tror inte det är olagligt att försöka köpa ett vapen över nätet utan licens, men du kommer inte att få den.
Citera
2018-05-15, 08:42
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Spelar ingen roll vilken sida du köper från, ingen av dom kommer att skicka till dig innan du har fått en licens på vapnet i fråga.
Citera
2018-05-15, 10:35
Medlem
Enda sidan där jag någonsin sett man kunnat köpa vapen till Sverige utan licens är Alphabay men den är nersläckt sen ungefär 1 år tillbaka. Var därifrån bl.a. killen som gjorde en skjutning i en galleria i Munchen köpte sitt vapen.
Citera
2018-05-15, 11:41
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Det finns ju en mängd internetsajter där privatpersoner i USA kan sälja sina vapen till andra privatpersoner.
Jag är ganska säker på att det finns många privatpersoner i USA som kan tänka sig att sälja ett vapen till någon svensk utan licens och även skicka vapnet till Sverige utan att kräva annat än betalning för vapnet och frakt.
Jag skulle tippa på att frågar man 10-20 personer som annonserar ut sina vapen så kommer minst en av dom att vara villig att sälja till dig.
Risker som jag ser det är att bli blåst eller att vapnet fastnar i tullen.

Sajterna får du dock leta reda på själv då jag inte kan rekommendera någon särskild, men finns gör dom.
Citera
2018-05-15, 11:57
Medlem
WaffenJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbrahimZlatanovic
Det finns ju en mängd internetsajter där privatpersoner i USA kan sälja sina vapen till andra privatpersoner.
Jag är ganska säker på att det finns många privatpersoner i USA som kan tänka sig att sälja ett vapen till någon svensk utan licens och även skicka vapnet till Sverige utan att kräva annat än betalning för vapnet och frakt.
Jag skulle tippa på att frågar man 10-20 personer som annonserar ut sina vapen så kommer minst en av dom att vara villig att sälja till dig.
Risker som jag ser det är att bli blåst eller att vapnet fastnar i tullen.

Sajterna får du dock leta reda på själv då jag inte kan rekommendera någon särskild, men finns gör dom.

Är inte risken först och främst att själv hamna i fängelse?
Citera
2018-05-15, 12:01
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaffenJanne
Är inte risken först och främst att själv hamna i fängelse?
Den första risken är väl ändå att bli av med stålarna då jag utgår ifrån att förskottsbetalning kommer att begäras.
Därefter kommer väl risken med tullen som i slutändan kan resultera i att man till slut kanske får ofrivillig semester ett tag, vilket jag utgick ifrån att de flesta skulle förstå.
Citera
2018-05-15, 12:05
Medlem
Neroxxs avatar
På hemsidan du länkar till står följande.

"Om ordern har lagts före kl. 16:00 vardagar skickar vi normalt din order nästkommande vardag. Undantaget för detta är förstagångsköpare samt ordrar som innefattar licenspliktiga varor"
Citera
2018-05-15, 12:31
Medlem
WaffenJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
På hemsidan du länkar till står följande.

"Om ordern har lagts före kl. 16:00 vardagar skickar vi normalt din order nästkommande vardag. Undantaget för detta är förstagångsköpare samt ordrar som innefattar licenspliktiga varor"

Killen måste ju vara rudis om han tror att en vanlig vapenhandlare säljer riktiga skjutvapen utan licens.
Citera
2018-05-15, 12:34
Medlem
WaffenJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbrahimZlatanovic
Den första risken är väl ändå att bli av med stålarna då jag utgår ifrån att förskottsbetalning kommer att begäras.
Därefter kommer väl risken med tullen som i slutändan kan resultera i att man till slut kanske får ofrivillig semester ett tag, vilket jag utgick ifrån att de flesta skulle förstå.

Killen som skrev initialt verkar ju vara ganska dimmig så du kan nog inte utgå från nånting in hans fall. Köpa skjutvapen utan att ha licens??? Och från en vanlig vapenhandlare?!!!! Du får nog varsamt förklara allt som gäller för honom in i minsta detalj.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in