• 1
  • 2
2018-05-15, 01:38
Medlem
Hej!
Lång historia kort, jag är en 21 år gammal kille och jag har under hela min uppväxt varit bortskämd. Jag Kommer från en typisk nyrik invandrarfamilj, morsan fixade allt från matlagning, tvätt och städning medan farsan drog in deg via sitt företag och köpte allt jag och mina syskon vill ha. Det enda jag behövt göra i mitt liv var skolan och det gjorde jag lite halvdant. Resor, mopeder, bil, mobiler, krog och diverse har farsan betalat. Detsamma gäller för mina syskon.

Allt har jag fått serverat på ett blänkande silverfat och lurat mig själv att alla har det precis lika bra som jag, om inte bättre.

Efter gymnasiet fick jag jobb och en låtsas titel på farsan företag. Satt på kontoret, drack kaffe och kollade serier. Extremt pinsamt, jag vet.

Genom att jag träffat nya vänner och en flicka som växt upp med knappa ekonomiska möjligheter fick mig att tänka om. När min älskade bror fick en lägenhet för ca 2,5 miljoner och klagade på läget förstod jag att jag måste dra och starta mitt eget liv. Jag kan inte längre leva på mina föräldrars pengar och jag kan inte fortsätta leva sähär, jag skulle aldrig kunna leva med mig själv om jag inte bryter cykeln.

3 månader senare ser det ut såhär.
Jag har fått ett jobb hos ett större försäkringsbolag, jag har ingen föregenskap men det finns goda möjligheter att klättra inom företaget och eftersom jobbet kräver yrkesdiplom så kommer jag få ett sådant efter 2 års arbete, det gör det lättre för mig att gå vidare i branschen efter.

Jag har startat ett eget ISK konto som jag tänker börja investera i, samt öppnat ett eget sparkonto.

Den 1/6 flyttar jag hemifrån till en hyresrätt där jag tar över kontakter från en polare som ska flytta utomlands.

Hyran på lägenheten + el, internet och försäkring landar på strax över 6000 kronor i månaden.

Jag har gjort bra ifrån mig på jobbet och snittat ca 28 brutto. Det längsta jag kan tjäna, alltså min garantilön är 21500 kr.

Jag har lämnat bilnyckeln till min farsa och köpt en årskort. Jag har skrivit över mobil, Netflix/Spotify och personförsäkringar på mig själv och det landar på ca 800 kr i månaden.

Mina föräldrar tycker att det är pinsamt att jag ska hyra en lägenhet och är inte alls glada med mitt val att starta ett eget liv och inte jobba för min farsa. Mina syskon tycker jag är en idot men är säkert glada innerst inne då det blir mer pengar till dom. Ni kanske också tycker jag är helt dum i huvudet men jag kan inte återvända nu.

Pengarna mina föräldrar sparat till mig tänker jag inte röra. Kanske skänka bort eller ge tillbaka.

Sen har jag fan ingen jävla aning.
Jag kan inte laga mat, tvätta och jag är inte händig. Men allt det ska ändras nu. Men här så pratar vi privatekonomi så mina följande frågor är:

Hur ser er månadsbudget ut?
Tips för att spara pengar i månaden?
Hur mycket investerar ni i fond/aktier jämte sparande?

Om någon orkar får ni jättegärna hjälpa mig med en budget också. Tex berätta vad ni skulle göra med min inkomst.

Tack för att ni läste. Antar att jag behövde få prata av mig lite också..
Citera
2018-05-15, 02:06
Medlem
Böcker från biblioteket kan hjälpa dig, skaffa ett lånekort där.

När jag flyttade hemifrån så lånade jag boken "Ett rikare liv" av Charlie Söderberg och Lennart Göthe och boken "Mer klirr i kassan" av Magnus Hedberg för att få mer översikt och kontroll över min ekonomi och budget.
Det hjälpte enormt då jag inte någonsin haft en lektion om ekonomi i skolan eller lärt mig från min mor.

Hur du tvättar kan du googla, hur du lagar mat med.
Maten tycker jag du ska inhandla veckovis och göra storkok och matlådor så det räcker som middag och lunch. Recept för goda billiga rätter finns på internet, som även passar om man bor själv.

Böcker, internet, böcker och google är din vän.

Lånade f.ö böcker om aktier osv innan jag började spara och investera också.

Tycker du gör helt rätt. Grattis, du är inte ett får längre.
Citera
2018-05-15, 03:55
Medlem
Är du smart så slösar du inte cash på skit och märkes kläder och annat skit.

Ok.

22 000
-6000 hyra
16 000 kvar

16 000
-2500 mat och hygien samt tvättmedel och sköljmedel
-300 bredband
-300 mobil
12 900 kvar.

Du har ca 12 900 efter räkningar och bas behov.

Varje månad kommer du handla skit så lite mer minus kommer du gå.

Vi säger att du har 10 000 kvar i värsta fall.

Du kommer behöva köpa lite kläder lite då och då också som ny vinyer jacka, nya skor ny tröja så ibland kommer du behöva ta lite cash härifrån.

Resten sparar du till en dålig dag för den kan komma när som.

Ps möbler och skit kostar med.

Kolla youtube osv hut man tvättar. Det finns en lapp på varjr klädplagg där detsyår temperatur det är typ det viktigaste.
Senast redigerad av Flach1337 2018-05-15 kl. 04:07.
Citera
2018-05-15, 05:31
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Det här är väl en alldeles fantastisk början på att bli självständig. Bra jobbat och bra tänkt!

Du verkar intelligent och har framtiden för dig!
Citera
2018-05-15, 06:07
Medlem
jay.simpsons avatar
Du låter verkligen mogen och det är bara klokt att bli självständig skapa sitt egna liv och inte vara beroende av föräldrar. Det visar om inte annat att man är kvalificerad att kalla sig vuxen. Sen växer man själv som människa och kan känna sig stolt över att stå på sina egna ben.

Alla är usel på matlagning från början ingen födds som proffs om man inte varit med föräldrarna i köket. Börja med bacis recept och ta det därifrån. Jag har för mig att jag följde en mat och bakblogg som visar steg för steg bilder sen finns den stora kokboken.

https://www.recepten.se/hitta-recept

Läs noga på kläderna, se innehåll (ex om det är bomull) och kolla gradantal. Sköljmedel är en smaksak och inget krav jag använder det mest till polyester som träningskläder och badshorts brukar vara gjord av. Tvättmedel color använder jag vittvättmedel kan bleka kläder. Det uppenbara blanda aldrig tvätt även en röd strumpa kan totalt förstöra tvätten om den går med vitt. Behövs inte speciellt mycket tvättmedel för en tvätt det lär man sig.

https://www.via.se/tvatt/tvattips/tv...emperatur.html

https://www.via.se/tvatt/tvattips/tvattguide.html

https://youtu.be/vl-j9oKBTcQ

Nu vet jag inte vad du har hemma men netonnet brukar erbjuda detta.

https://www.netonnet.se/Search?query=Flytta+hemifrån
Senast redigerad av jay.simpson 2018-05-15 kl. 06:36.
Citera
2018-05-15, 07:33
Medlem
y.ys avatar
Pengarna du får från dina föräldrar kan du förvalta för framtida generationer.

Kan tänka att dina föräldrar ändå är noga med att alla syskon ska få samma. Finns även en del lagar kring arv som kan ställa till det om en del syskon fått s.a.s förskott på arv.
Citera
2018-05-15, 09:18
Medlem
Mintafs avatar
bra tänkt. Ge inte tillbaka pengarna, det är dina pengar nu. Lägg in dem på ett fondkonto för en riktigt regnig dag. Det kan tyvärr skita sig när som.
Citera
2018-05-15, 09:53
Medlem
Verkar som att du inte kommer behöva så mycket hjälp! Du har gjort ungefär allt du kan göra och det helt på egen hand.

Behåll pengarna och spara dom (förutsatt att dina päron fortfarande har för mycket efter att ha gett dig pengarna). Så länge du inte använder dig av dom så skadar det inte din väg till självständighet. Kanske du kan använde dom någon dag du är trygg med dig själv, eller kanske du kan ge det till dina egna barn om 25 år om de inte är bortskämda när de blir 18. Det kan vara ett bra startkapital till bostad eller utenlandsstudier eller whatever. Och om du inte behöver dom då, så kan du ge det till någon organisation som gör något bra.
Citera
2018-05-15, 10:04
Medlem
Ställ dig i bostadskön, det är alltid bra,
Citera
2018-05-15, 13:36
Medlem
Fenjal888s avatar
Till att börja med, jävligt strongt! Att i så ung ålder jaga lyckan istället för pengarna är otroligt moget. Jag råder dig ändå att behålla en liten peng dina föräldrar fixat till dig som kan hjälpa dig med en start, t ex en dator, möbler och annat smått och gott.

Citat:
Ursprungligen postat av endastkukbilder
Sen har jag fan ingen jävla aning.
Jag kan inte laga mat, tvätta och jag är inte händig. Men allt det ska ändras nu. Men här så pratar vi privatekonomi så mina följande frågor är:

Här är YouTube din vän. Det går fasen att hitta detaljerade guider på att koka vatten. Börja simpelt och våga experimentera, men var beredd på att städa.

Citat:
Ursprungligen postat av endastkukbilder
Hur ser er månadsbudget ut?
Tips för att spara pengar i månaden?
Hur mycket investerar ni i fond/aktier jämte sparande?

Runda siffror som är bra att gå efter är att lägga 10% av inkomsten i besparingar/investeringar. Jag har för mig 20-25% för bostad är en siffra med, eller någonstans där omkring. Om man kan tjäna mer är det förstås bra.
Citera
2018-06-06, 19:02
Medlem
Jarrros avatar
Väldigt moget av dig Ts för du vill se verkligheten!
Allt du behöver veta är Budget och Utgifter
Citera
2018-06-06, 23:14
Medlem
Grymt bra!
Kor sa det ryker!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto