• 1
  • 2
2018-05-12, 21:17
Bannlyst
Hej undrar om jag kan köpa/sätta in bitcoins på kraken.com utan att behöva ringa till banken och krångla, dom var dum i huvudet där och ställde en massa frågor och la på
Citera
2018-05-12, 22:09
Medlem
KahlanAmnells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
Hej undrar om jag kan köpa/sätta in bitcoins på kraken.com utan att behöva ringa till banken och krångla, dom var dum i huvudet där och ställde en massa frågor och la på

Vilken bank har du?

Jag har Swedbank och kan göra internationella överföringar utan att behöva ringa in och krångla. Har funkar alla gånger till just Kraken.
Läst att personer inte har "internationella överföringar" som standard och har behövt ringt in för att aktivera tjänsten. Ska inte vara några problem att säga att du behöver tjänsten för att köpa cryptovalutor. Nekar banken pga crypto så säg att du vill avsluta ditt konto och sök dig vidare.

Vet att Swedbank inte är speciellt omtyckt, men jag har faktiskt aldrig haft problem. Inte ens när jag använde internationella överföringar för att beställa syntetiskt rävgift från Storbritannien back in teh dayz.
Citera
2018-05-12, 23:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KahlanAmnell
Vilken bank har du?

Jag har Swedbank och kan göra internationella överföringar utan att behöva ringa in och krångla. Har funkar alla gånger till just Kraken.
Läst att personer inte har "internationella överföringar" som standard och har behövt ringt in för att aktivera tjänsten. Ska inte vara några problem att säga att du behöver tjänsten för att köpa cryptovalutor. Nekar banken pga crypto så säg att du vill avsluta ditt konto och sök dig vidare.

Vet att Swedbank inte är speciellt omtyckt, men jag har faktiskt aldrig haft problem. Inte ens när jag använde internationella överföringar för att beställa syntetiskt rävgift från Storbritannien back in teh dayz.

Nordea, jag ringde på nummret som fanns så svarade nån sur kärring och frågade en massa frågor om vilket land pengarna skulle till och vad dom skulle användas till och ditten och dattan och skulle ha nåt nummer som jag skulle leta upp och då la hon på bara.
Citera
2018-05-13, 05:46
Medlem
Citat:
Nordea, jag ringde på nummret som fanns så svarade nån sur kärring och frågade en massa frågor om vilket land pengarna skulle till och vad dom skulle användas till och ditten och dattan och skulle ha nåt nummer som jag skulle leta upp och då la hon på bara.

Bara att byta bank eller svara något skit på uppgifterna.
Citera
2018-05-13, 14:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HatersGonnaHate
Bara att byta bank eller svara något skit på uppgifterna.

måste man svara på dom frågorna då? självklart lär man säga vilket konto pengarna ska till, men varför kan man inte bara få sköta det själv via internetbanken?

och när dom frågar vad pengarna ska användas till, vafan har banken med det att göra?
Citera
2018-05-13, 17:56
Medlem
Citat:
måste man svara på dom frågorna då? självklart lär man säga vilket konto pengarna ska till, men varför kan man inte bara få sköta det själv via internetbanken?

och när dom frågar vad pengarna ska användas till, vafan har banken med det att göra?
Fundera på det och återkom med svar.
Citera
2018-05-13, 23:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Payeport
Fundera på det och återkom med svar.

vaa
Citera
2018-05-14, 17:43
Medlem
Jag ska ringa Swedbank och aktivera "Internationella betalningar". Har förstått att banken vill veta varför man vill aktivera detta och kan ställa lite jobbiga frågor. Ska det räcka att säga att man tänkt investera i cryptovalutor? Vad mer kan dom tänkas fråga? Man vill ju inte bli mållös.
Mvh
Citera
2018-05-14, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadspya
Jag ska ringa Swedbank och aktivera "Internationella betalningar". Har förstått att banken vill veta varför man vill aktivera detta och kan ställa lite jobbiga frågor. Ska det räcka att säga att man tänkt investera i cryptovalutor? Vad mer kan dom tänkas fråga? Man vill ju inte bli mållös.
Mvh
När jag gjorde samma sak för x-antal månader sen var det inga problem, dom frågar vad du ska använda det till och du säger crypto. I mitt fall var kärringen på andra sidan märkbart negativ till min blivande investering men det gav jag blanka fan i.
Citera
2018-05-15, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadspya
Mvh

Säg att du tänker flytta utomlands och behöver tjänsten för att föra över pengar till ditt konto utomlands. Inga konstighter med detta.
Citera
2018-05-15, 08:09
Medlem
Citat:

Självklart måste du besvara vilken bank det är som du ska skicka till. Denna infon står tydligt om du går in på Kraken, till Deposit och klickar EUR och väljer IBAN. Där har du all information som behövs för att göra en internationell europeisk överföring till Kraken.

Jag skulle dock aldrig våga göra det manuellt över telefon då man ska skicka med ett meddelande så de kan identifiera just din betalning, och om den blir fel så har pengarna mest försvunnit.

Ang. bank, skaffa Handelsbanken så behöver du inte krångla mer än att du (om jag kommer ihåg rätt) måste använda datorn för att göra internationella överföringar. Iofs lär det inte vara många banker som har det som du. Det är ju ett helt rubbat system.

PS. Ska du skicka mer än 50.000 till utlandet kan pengarna frysas oavsett vilken bank du använder dig av. Håller du dig under 50.000 lär pengarna inte flaggas som suspekta. Jag har själv gjort några 10.000krs överöfringar till Kraken och de har kommit fram inom en vecka varje gång, utan att jag blivit kontaktad. Var dock beredd på att det kan ta mer än dom "mest troligt" 3 arbetsdagarna.
Citera
2018-05-15, 10:18
Medlem
Citat:

När jag ringde Swedbank i höstas så va telefonsamtalet typ såhär:
- Till vilket land ska du skicka pengar?
Tyskland eller va det nu va.
- Varför ska du skicka pengar dit?
Köpa cryptovaluta.

Efter en kort paus då han rådfrågat kollegor så sa han nått i stil med, vi är osäkra på vad crypto är men kan inte bestämma vad våra kunder vill köpa ish.

- Hur mycket ska du sicka?
Max 10k. (Sätter maxspärr av säkerhetsskäl)
- Kommer det vara återkommande överföringar?
Nej engångs i nuläget. (Sätter en tidsspärr normalt av säkerhetsskäl)

Klart. Inga konstigheter.

Citat:

Enkelt, penningtvätt. Alla kommersiella aktörer som förvaltar pengar ska försäkra sig om att inte penningtvätt utförs. Står i lagen och inget man kan komma ifrån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in