Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Njae så många sporter innehåller det faktiskt inte jämnför med sommar OS, det är bara en massa varianter på varandra. Störtlopp och storslalom är ju egentligen slalom men med större portar annars skulle aldrig en slalomåkare kunna hävda sig lika bra i alla grenar.
Eftersom jag mer eller mindre växte upp i en skidbacke - när jag inte spelade bandy - törs jag hävda att du grovt underskattar utförsåkning. Det krävs extrem talang för att vara guldkandidat i både slalom och störtlopp. Det senare handlar om muskler, balans och mod. Slalom handlar om teknik, teknik och åter teknik plus koordination och är många gånger svårare än störtlopp. Det är lika stor skillnad mellan de tu som mellan... tja, roadracing och enduro.
Citat:
Nej seriöst jag gillar OS och alla dessa konstiga sporter men det var någon före mej som började hojta om att ta bort alla bedömningssporter och då hängde jag på och även fast sverige är bra i bou...eh..curling så gör det inte sporten intressant. Kan man vara femtio och fortfarande spela på världsnivå fysiskt tycker jag inte att det är en sport att hänga i julegranen, som skytte ungifär, en hobby inte en sport.
Håller helt med om bedömningssporterna, i synnerhet haschplanka i ett halvrör; kör skiten med element som ger poäng utom bedömning, exempelvis med tidtagning och antal utförda hopp. Addera sedan domarsiffror det så blir den där löjliga MTV-sporten kanske intressant.
F.ö. tycker jag det är tragiskt att sporter som ovannämnda haschplanka plus damishockey är med i OS p.g.a. vissa länders inflytande i Olympiska Kommittén. Anledningen är givetvis att USA och Canada är bra i dessa sporter. Om USA varit duktiga i bandy så hade en bandyturnering givetvis pågått som bäst därnere i Turin just nu...