Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-11, 00:18
  #1
Medlem
Hej kära flashbackare! Köpte en RT-AC66U för cirka 4 månader sedan och nu tror jag att det är något fel med den. Från allra första dagen så har den givit 30 mbit via Wi-fi, oberoende på 5ghz eller 2.4ghz. Jag trodde att det var normalt men när jag läste hur andra användare fick 100 mbit maxad via wi-fi så har jag börjat tvivla. Min internethastighet är 100/20 mbit.

När jag ansluter via kabel till Reutern så får jag ut 100/20 men via wi-fi, bredvid routern så ligger den på 25-30 mbit ner.
Har försökt att uppdatera den, installera Merlin firmware men inget hjälpte. Testade även att byta kanal och ansluta via 5ghz samtidigt som jag sitter precis bredvid routern men det funkade inte. Den visar liknande bredbandsvärden.

Har tänkt kontakta webbhallen och få teknik support från dem men är osäker ifall mätningarna stämmer, alltså att jag kan maximalt få ut 30 mbit via wi-fi.

Uppskattar alla svar och all hjälp.

Mvh Johnny
Citera
2018-05-11, 03:58
  #2
Medlem
PeterNosters avatar
Den ska klara 459 Mbit/s som mest.

Ladda ner en app för mobilen, WiFi monitor, eller liknande. Då kan du se signalstyrkan på trådlösa nätverk i närheten.
Citera
2018-05-11, 06:49
  #3
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KreenIce
Uppskattar alla svar och all hjälp.

Mvh Johnny

MAxfarten når du enbart om du inte har några grannar med wifi. Inga blåtandsenheter. Inga trådlösa telefoner, och inga mikrovågsugnar som är igång etc etc.

Hur många andra trådlösa nät kan du se?
Citera
2018-05-11, 09:07
  #4
Medlem
EdonkeySfinxs avatar
Det kan inte vara så enkelt som att din dators wifi är för n-bandet med maxhastighet 150 Mbit/s. Då får man generellt 30-40 Mbit/s ner.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback