Citat:
Ursprungligen postat av
sommarlov
Får jag passa på att fråga du som kanske vet.
Varför finns det i alla andra länder än typ Sverige påfyllning att köpa överallt?
Jag anar att en AC bör servas mera än bara fylla på, man sköter inte andra saker så, bilens motor behöver mycket annan service än bara tanka bränsle...
Ac behöver inte servas om det inte är något fel men en ac anläggning i en bil tappar vissa procent av gasen per år (läckage via slangar etc. tex ett kylskåp läcker inte pga att det kan vara rör hela vägen)
Vad jag vet säger den nya lagen att man inte får fylla på om det inte lagats något.(hela eu) Men varför laga något som inte är trasigt? Många bilar som fyllts på och gått 5+ år utan problem.
Det jag mest menade med mitt första inlägg varför jag som kan vet och har tillgång till utrustning inte kan fylla min bil utan arbetsorder med tid uppsatt för felsökning samt reparation och fyllning än att bara betala för gasen (och registrera vad som gått åt för att firma ska få ha kvar certifikatet inte bara våran lilla del av firma utan alla våra anläggningar i hela Sverige). Det är typ att om du bytt kondensor får vi inte fylla förens vi felsökt preparat läckaget. Det är bara översitteri från myndigheter.(ok r134a är skadlig för "miljön" men) Samt om den nya gasen är miljövänlig varför får man då inte handskas med den som privatperson?
Hopas bara det kommer bra ersättning för gör det självare.
Och varför inte då ta fram en gas som är bakåtkompatibelt om nu r134a är så farlig. För det kommer annars bara bli mer "bonnalösningar" som kanske inte är så bra.
Sen är väl gör det själv kitten som finns (kommer nog att öka pga översitteri. De är väl oftast typ gasol?) Enligt min mening inte farligare än att ha gasflaskan i husvagnen/husbilen med kylskåp igång när man kör. (tror nog nästan bensinen i bilen är farligare) Och att den ska antändas är nästan minimal då det finns så mycket luft runt en bil så det är svårt att få rätt blandningsförhållanden. (självantändning)