• 1
  • 2
2018-05-10, 22:00
Medlem
Fuzzs avatar
Har jobbat med ac (dock inget certifikat andra som haft) men de nya reglerna blir det typ omöjligt att fylla r134a (typ omöjligt att få tag på som privatperson) på jobbet i sin egen bil (bil 17år har gas kvar men läckt under åren så lågtrycksgivaren slår till)måste byta något samt finnas en arbetsorder vilket blir "dyrt" när man vet vad man gör)
Envirosafe vet jag inte om man vill.

Har sökt och ej hitta. Kan man konvertera r12 och r134a system till r1234yf?(vad jag fattat är det bara typ oljan i kompressorn som är annan)
Och får man som privatperson köpa det? för det har ju ett lågt gwp värde och det var ju över nått gwp värde som privatpersoner ej får hantera. Dock är ju gasen dyr än.
Citera
2018-05-10, 22:18
Medlem
megacoolmans avatar
Att hantera 1234yf kräver cert. Dessutom är den brandfarlig.
Envirosafe säljer propan i småflaskor till lättlurade kunder, så håll dig ifrån dem.
Om din AC läcker så behöver man åtgärda läckan innan man fyller på något.
Citera
2018-05-11, 00:43
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
...
Får jag passa på att fråga du som kanske vet.
Varför finns det i alla andra länder än typ Sverige påfyllning att köpa överallt?
Jag anar att en AC bör servas mera än bara fylla på, man sköter inte andra saker så, bilens motor behöver mycket annan service än bara tanka bränsle...
Citera
2018-05-11, 01:21
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Får jag passa på att fråga du som kanske vet.
Varför finns det i alla andra länder än typ Sverige påfyllning att köpa överallt?
Jag anar att en AC bör servas mera än bara fylla på, man sköter inte andra saker så, bilens motor behöver mycket annan service än bara tanka bränsle...
Ac behöver inte servas om det inte är något fel men en ac anläggning i en bil tappar vissa procent av gasen per år (läckage via slangar etc. tex ett kylskåp läcker inte pga att det kan vara rör hela vägen)

Vad jag vet säger den nya lagen att man inte får fylla på om det inte lagats något.(hela eu) Men varför laga något som inte är trasigt? Många bilar som fyllts på och gått 5+ år utan problem.

Det jag mest menade med mitt första inlägg varför jag som kan vet och har tillgång till utrustning inte kan fylla min bil utan arbetsorder med tid uppsatt för felsökning samt reparation och fyllning än att bara betala för gasen (och registrera vad som gått åt för att firma ska få ha kvar certifikatet inte bara våran lilla del av firma utan alla våra anläggningar i hela Sverige). Det är typ att om du bytt kondensor får vi inte fylla förens vi felsökt preparat läckaget. Det är bara översitteri från myndigheter.(ok r134a är skadlig för "miljön" men) Samt om den nya gasen är miljövänlig varför får man då inte handskas med den som privatperson?

Hopas bara det kommer bra ersättning för gör det självare.
Och varför inte då ta fram en gas som är bakåtkompatibelt om nu r134a är så farlig. För det kommer annars bara bli mer "bonnalösningar" som kanske inte är så bra.

Sen är väl gör det själv kitten som finns (kommer nog att öka pga översitteri. De är väl oftast typ gasol?) Enligt min mening inte farligare än att ha gasflaskan i husvagnen/husbilen med kylskåp igång när man kör. (tror nog nästan bensinen i bilen är farligare) Och att den ska antändas är nästan minimal då det finns så mycket luft runt en bil så det är svårt att få rätt blandningsförhållanden. (självantändning)
Citera
2018-05-11, 01:40
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Ac behöver inte servas om det inte är något fel men en ac anläggning i en bil tappar vissa procent av gasen per år (läckage via slangar etc. tex ett kylskåp läcker inte pga att det kan vara rör hela vägen)

Vad jag vet säger den nya lagen att man inte får fylla på om det inte lagats något.(hela eu) Men varför laga något som inte är trasigt? Många bilar som fyllts på och gått 5+ år utan problem.

Det jag mest menade med mitt första inlägg varför jag som kan vet och har tillgång till utrustning inte kan fylla min bil utan arbetsorder med tid uppsatt för felsökning samt reparation och fyllning än att bara betala för gasen (och registrera vad som gått åt för att firma ska få ha kvar certifikatet inte bara våran lilla del av firma utan alla våra anläggningar i hela Sverige). Det är typ att om du bytt kondensor får vi inte fylla förens vi felsökt preparat läckaget. Det är bara översitteri från myndigheter.(ok r134a är skadlig för "miljön" men) Samt om den nya gasen är miljövänlig varför får man då inte handskas med den som privatperson?

Hopas bara det kommer bra ersättning för gör det självare.
Och varför inte då ta fram en gas som är bakåtkompatibelt om nu r134a är så farlig. För det kommer annars bara bli mer "bonnalösningar" som kanske inte är så bra.

Sen är väl gör det själv kitten som finns (kommer nog att öka pga översitteri. De är väl oftast typ gasol?) Enligt min mening inte farligare än att ha gasflaskan i husvagnen/husbilen med kylskåp igång när man kör. (tror nog nästan bensinen i bilen är farligare) Och att den ska antändas är nästan minimal då det finns så mycket luft runt en bil så det är svårt att få rätt blandningsförhållanden. (självantändning)

Det krävs väl inte så hög koncentration som att det ska flyga i luften för att gasen kan förgifta en?
-Kanske därför folk inte får fylla på själva..
Citera
2018-05-11, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det krävs väl inte så hög koncentration som att det ska flyga i luften för att gasen kan förgifta en?
-Kanske därför folk inte får fylla på själva..

Nä men gör man bilen strömlös alltså koppla ur batteriet ska väl det gå bra. Tex tändargas finns ju på flaskor att fylla på tändare med. Tändargas är vanligen Butan + Propan. Om det nu är Propan i ACn så är det ju bara att fylla, fast jag har ingen aning om hur många gram det behövs.

Om det är mycket Butan i tändargasen så kommer ACn kanske att "knacka eller klicka" i ventilerna om det är kallare än typ + 10 C ute

Problemet kan ju vara de nipplar man måste ha eftersom en del av dem är mycket speciella

ACn för bilar läcker alltid eftersom man inte kan göra systemet helt tätt, i så fall så får man använda glasrör i alla rör och kopplingar.

Men det lär finnas kylkompressorer som går fortfarande fastän de är drygt 40 år gamla, till och med ammoniak system lär finnas kvar. Fast de är ju byggda helt i metall, utan några gummislangar alls.
Citera
2018-05-11, 04:56
Medlem
ZaphodBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Att hantera 1234yf kräver cert. Dessutom är den brandfarlig.
Envirosafe säljer propan i småflaskor till lättlurade kunder, så håll dig ifrån dem.

Det värsta med R1234yf är inte bara att den är brandfarlig, den har så låg flampunkt att normal motortemperatur lätt antänder den vid läckage som t.ex efter en krock.

Som grädde på moset bildar den riktigt otrevliga gaser i klass med kemiska stridsmedel då den brinner, något som miljömupparna försökt sopa under mattan, men du kan bli gasad av din egen bil av även en liten brand om den har R1234yf som köldmedium..... :-(

Mvh, ZaphodB
Citera
2018-05-11, 04:59
Medlem
PeterNosters avatar
En påfyllning kostar 1500:-.

Är det verkligen rätt ställe att snåla på?
Citera
2018-05-11, 04:59
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZaphodB
Det värsta med R1234yf är inte bara att den är brandfarlig, den har så låg flampunkt att normal motortemperatur lätt antänder den vid läckage som t.ex efter en krock.

Som grädde på moset bildar den riktigt otrevliga gaser i klass med kemiska stridsmedel då den brinner, något som miljömupparna försökt sopa under mattan, men du kan bli gasad av din egen bil av även en liten brand om den har R1234yf som köldmedium..... :-(

Mvh, ZaphodB

Japp, hälsomässigt så är freon faktiskt oslagbart. Men sabbar tyvärr ozonlagret.
Citera
2018-05-11, 06:45
Medlem
Joomlas avatar
Jag läste någon tråd här på flashback om att fylla på AC:n själv och tyckte det lät mirakulöst enkelt och bra. Men någonstans längs vägen fick jag lära mig att det gick att göra fel och att det gick att orsaka mer skador än vad man hade marginaler att göra besparingar. Knapphändigt med info, I know, men jag valde att avstå från att mecka med det själv iallafall.
Citera
2018-05-11, 09:08
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Biltemas kylspray, nu med R1234ze, torde fungera bra fortfarande.
Citera
2018-05-28, 17:54
Medlem
Jag fyllde själv ac:n på min bil för nära exakt ett år sedan, med biltemas kylsprej bestående av R134a som inte säljs längre. Min ac kyler fantastiskt bra nu. Här står att läsa hur jag gjorde: (FB) Farligt fylla på AC själv?

Men min fråga är nu, är verkligen r1234yf standard nuförtiden?

Första resultatet av googlesökning på ämnet ger följande:
https://www.kth.se/itm/inst/energite...lkyla-1.426734

Står bla att mercedes återkallade bilar och gick tillbaka till R134a. (Bläddra ned till texten ovanför bilden på elden). Det var 5 år sen. Hur gör de idag? Och gör alla lika?

Verkar ju helt galet att fylla på med brandfarlig gas, när alternativet inte är blandfarligt... jävla miljönissar... prioriterar alltid galet som vanligt...

Edit: Hittade svar själv, https://www.kth.se/itm/inst/energite...ingen-1.747817

Har läst flera artiklar och det är en riktig soppa alltihop. Europa experimenterar hej vilt med olika gaser och Kina skiter i vilket och kör fortfarande med både R22 och R134a.
Senast redigerad av argahannen 2018-05-28 kl. 18:29.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in