Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-10, 13:57
  #13
Medlem
Snart väger påsen mer än innehållet.
Halvfulla förpackningar är ett vanligt förekommande fenomen eller bedrägeri snarare.
De enda förpackade man kan lita på nu för tiden är bananer.
Citera
2018-05-10, 15:11
  #14
Medlem
Är inget konstigt alls.
Eftersom de stota kedjorna utpressar leverantörerna att skänka bort varorna och priserna i storbutik aldrig höjs utan ligger på ungefär samma pris år efter år så måste man tillslut sänka vikten istället.

Eller som i göteborgs kex fall flytta tillverkningen utomlands.


Ungefär som att du som löntagare aldrig får höja din lön men måste jobba för samma lön år efter år.
Citera
2018-05-10, 15:16
  #15
Medlem
Med tanke på hur fet den genomsnittlige chipsätaren är kan det inte vara annat än bra än att produktmängden per förpackning minskas och priset höjs.
Citera
2018-05-10, 17:16
  #16
Medlem
Snapcounts avatar
Ja ni.., det är ju en form av inflation.

(ni vet, det där som riksbanken säger att inte existerar )
Citera
2018-05-10, 18:31
  #17
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ja ni.., det är ju en form av inflation.

(ni vet, det där som riksbanken säger att inte existerar )
Ja, detta är "dold inflation". Man försämrar varan med bibehållet pris = pris per enhet ökar för konsumenten.

Andra exempel på dold inflation:
Kläder med sämre hållbarhet.
Tandkräms tuber med större hål.
Mjukvaru-uppdateringar som försämrar hårdvaran (iPhone).
Citera
2018-05-10, 20:13
  #18
Medlem
smoerreboms avatar
Svenska chipspåsar är ovanligt stora i ett internationellt perspektiv. För min del kan de minska alla påsar till 200 g. Däremot vore det mer önskvärt om de kunde börja krydda chipsen ordentligt som de gör i Amerika.
Citera
2018-05-10, 20:54
  #19
Medlem
blajeanss avatar
Men va! Var inne på estrellas hemsida och där framgår det att det finns dessa storlekar: Sourcream & Onion
275g, 175g, 40g
Var tvungen att kolla på min påse jag inhandlade igår, och se på fan, 250 gram stod det!?
Vet att priset var det samma som vanligt.
Citera
2018-05-10, 21:07
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blajeans
Men va! Var inne på estrellas hemsida och där framgår det att det finns dessa storlekar: Sourcream & Onion
275g, 175g, 40g
Var tvungen att kolla på min påse jag inhandlade igår, och se på fan, 250 gram stod det!?
Vet att priset var det samma som vanligt.


Exakt.. blev väldigt förvånad jag också...
Slutade med att jag ställde tillbaka påsen när jag blev varse ännu en sänkning och tog istället Eldorado's Sourcream... det är nästan så de smakar mer faktiskt... Och bra mycket billigare.
Citera
2018-05-11, 00:03
  #21
Medlem
Readyfreddies avatar
Tror jag klistrat in detta i en annan tråd också. Estrellas förklaring.
Citat:
Detta beror på ett önskemål från Axfood (Willys) i syfte att uppnå variation i storlekar. Det är endast Axfood som har 250g påsar. Kedjorna sätter själva priserna i butik och efterfrågar även storlekar på produkter ibland, och vi försöker tillgodose det konsumenter och kunder efterfrågar. I detta fall efterfrågade Axfood lite mindre storlek och enligt de uppgifter vi har så ska priset i butik vara lägre nu än tidigare.
Det går alltså (förstås) hur lätt som helst att ändra påsstorlekarna men man sa att sänkningen från 300 gram till 275 gram berodde på att man annars inte skulle få plats med de nya krispiga chipsen... Dom tror visst att folk är idioter.
Citera
2018-05-11, 00:11
  #22
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Tror jag klistrat in detta i en annan tråd också. Estrellas förklaring.

Det går alltså (förstås) hur lätt som helst att ändra påsstorlekarna men man sa att sänkningen från 300 gram till 275 gram berodde på att man annars inte skulle få plats med de nya krispiga chipsen... Dom tror visst att folk är idioter.

Exakt så är det. Tror fan att kilopriset gått upp.. En annan grej många inte reagerat på är att kaffepaketen numer är på 450g och inte 500g länge. Priset per paket är dock samma. (Dvs. i realiteten dyrare/kg).

Åter till chipsen: I min barndom var en liten påse chips 100g, en stor 200g. För folkhälsan var det väl bra att storlekarna är på väg ner igen. Det är ju rätt vanligt att när man öppnat en påse att man klämmer i sig hela. Saknar alltså på sätt och vis 100g-påsarna, tror de försvann strax efter Palmemordet eller Estonia eller något i den stilen. (Jag äter inte chips så ofta som jag skulle vilja, tenderar att få pletor någon dag efter chipspåsen.. Tror det är fettet.)
Citera
2018-05-11, 16:52
  #23
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Exakt så är det. Tror fan att kilopriset gått upp.. En annan grej många inte reagerat på är att kaffepaketen numer är på 450g och inte 500g länge. Priset per paket är dock samma. (Dvs. i realiteten dyrare/kg).

Åter till chipsen: I min barndom var en liten påse chips 100g, en stor 200g. För folkhälsan var det väl bra att storlekarna är på väg ner igen. Det är ju rätt vanligt att när man öppnat en påse att man klämmer i sig hela. Saknar alltså på sätt och vis 100g-påsarna, tror de försvann strax efter Palmemordet eller Estonia eller något i den stilen. (Jag äter inte chips så ofta som jag skulle vilja, tenderar att få pletor någon dag efter chipspåsen.. Tror det är fettet.)

Jag minns förutom den storleksindelning du nämner när "Festpåsen" (blev väl typ maxibag senare) eller vad den kallades kom som då innehöll 300g, senast jag såg en sån var det på 500g!
En 200grams påse är vad som maximalt behövs om man ska käka själv och är man flera är det roligare med flera olika smaker ändå varvid det inte behövs större storlekar än så.

Sedan att saker och ting blir dyrare är tyvärr bara ett faktum.
Citera
2018-05-11, 19:20
  #24
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Jag minns förutom den storleksindelning du nämner när "Festpåsen" (blev väl typ maxibag senare) eller vad den kallades kom som då innehöll 300g, senast jag såg en sån var det på 500g!
En 200grams påse är vad som maximalt behövs om man ska käka själv och är man flera är det roligare med flera olika smaker ändå varvid det inte behövs större storlekar än så.

Sedan att saker och ting blir dyrare är tyvärr bara ett faktum.

Håller med allt det du skrev, även det fetade. MEN det fetade är jävligt fult att "smyga igenom" med att göra förpackningarna mindre. (Fast till "samma pris som förr", 250g istället för 275g istället för 300g..) -Ja, en "påse cips" (eller ett paket kaffe) kan företaget hävda "påsen kostar samma som förr", men det är riktiga "fake news"! (Eftersom påsen inte innehåller lika mycket som förr).

"Vän av ordning" kan kanske säga att "folk får väl läsa ordentligt då".. -Ja, det klart, men hur många gör detta? (Jag gör). -Läser på påsen/förpackningen?
Är till tusen procent övertygad om att "industrin" hoppas på att folk bara tänker "en påse chips", utan att överväga hur mycket påsen i själva verket innehåller..

Finns en rolig sketch från 1970-talet från radion, som kan anknyta till detta:
Reporter frågar svensson vid bensinpump: Vad tycker du om att bensinen har höjts så den kostar över två kronor liten nu??
Svensson: Det gör mig det samma, jag tankar alltid för en tia ändå..
(För er som inte var med på den tiden: Sedelautomaterna tog emot tiokronorssedlar då, det var enda sedelsorten man kunde tanka med..)

-Exakt samma "fusk" sysslas det med chipspåsar som minskar i vikt. Enda skillnaden är väl möjligen att det inte är bra för hälsan att äta just chips..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback