2006-01-30, 02:45
Medlem
Squalos avatar
Wasabröd jag som de flesta säkert uppmärksammat haft en större annongskampanj för sitt knäckebröd, på t.ex. TV och busshållplatser.

Knäcket ska enligt reklamen (på TV) innehålla mycket mer fibrer och innehålla mycket mindre socker (på bugghållplatser) där brödet jämförs med mörka, grova, mjuka bröd som sägs innehålla i snitt 10% socker.

Vasabröd vill, med en stor reklambudget, glida på den helsosamma vågen, och försöka få folk att tro att vitt, mjukt, bröd är onyttigt. På förpackningen uppmanas man att jämföra med annat bröd. Det tar jag och gör nu.

Så här specar Wasa Sport: (ett mörkt hårdbröd)

Pris: 13 kr / 550g

Energi: 305 kcal
Protein: 9 gram
Kolhydrater: 64g
Socker: 1.3g
Fett: 1.5g
Varav mättat: 1.1g
Kostfiber: 16g

Så här specar "kebabbröd": (ett ljust tunnbröd)

Pris: 6 kr / 360g

Energi: 301 kcal
Protein: 8.5 gram
Kolhydrater: 55g
Socker: 0g
Fett: 0.96g
Varav mättat: 0.9g
Kostfiber: 13.6g

Det här är de två bröd jag normalt köper.

Jag tycker skillnaderna inte är speciellt stora. Vasa Sport innehåller aningens mer protein och fibrer, men även mer fett och socker.

Tycker ni det är så stor skillnad mellan det vita mjuka brödet, och det hårda mörka?
Citera
2006-01-30, 03:38
Medlem
Ailsaionas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo

Tycker ni det är så stor skillnad mellan det vita mjuka brödet, och det hårda mörka?

Hårt mörkt bröd är mycket godare.
Citera
2006-01-30, 04:27
Medlem
Parkers avatar
Tycker personligen att ett grovt och mörkt mjukt bröd mättar mer än hårt bröd.
Citera
2006-01-30, 17:27
Medlem
ZätaGustavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo

Intressant, men hur blir det om man jämför portionsvis? Det känns lite som att man äter mer av det ljusa brödet. Eller har jag helt fel?
Citera
2006-01-30, 18:50
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ailsaiona
Hårt mörkt bröd är mycket godare.
Helt rätt. Hårt bröd är godare. Däremot fyller ju mjukt bröd en funktion det med.
Citera
2006-01-30, 18:52
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZätaGustav
Intressant, men hur blir det om man jämför portionsvis? Det känns lite som att man äter mer av det ljusa brödet. Eller har jag helt fel?

Jo, som du Parker säger, det är kanske så att man äter mer av det ljusa bröder. Men det är ju endå bara psykologiskt. Ja, till största delen psykologiskt iaf, hårt bröd ger kanske lite mer tuggande och är porösare, så det ser ut som om det är mer. Å andra sidan är det väl vatten bundet i det mjuka brödet...

Det finns hur som helst folk som tycker att käka knäcke är som att trycka i sig papp. Och då kanske man lika väl kan hålla sig till det mjuka brödet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in