• 1
  • 2
2018-05-08, 21:50
Medlem
Hej,

Tränade hårt i ca 10 år men då detta problem påverkade mitt liv för mycket i slutet med ett krävande jobb och liknande gav jag till slut upp.

Har inte lyckats ta upp träningen sedan dess (3 år sedan). Har försökt men samma sak händer varje gång.

När jag kört ett träningspass på gymmet kommer en helt galen trötthet. Blir yr och det känns som jag går lite i ett töcken. Går ej att tänka klart. Inte så man skulle kunna sova utan mer att jag är helt utmattad. Sitter i och avtar under ca 2-3 dagar.

Vad beror det på? Brist på någon vitamin? Brist på någon mineral? Känns ju relaterat till att man använder musklerna iaf.

Hoppas verkligen någon har en aning. Beredd att prova vad som helst nästan.
Senast redigerad av Wilzenius 2018-05-08 kl. 21:52.
Citera
2018-05-08, 21:59
Medlem
Du kanske bör fråga en läkare. Eventuellt kan du prova med kortare pass och träna lite lugnare.
Citera
2018-05-08, 22:02
Medlem
kalkryggars avatar
Börjar du med korta lugna träningspass? Jag skulle föreslå att du du börjar hemma. Vila upp dig och sen börjar du om igen och kör ett pytte enkelt träningspass typ:

10 armhävningar, 10 triceps (med stol eller liknande), 10 benböj och några situps. upprepa detta varje dag utan att lägga på hur löjligt enkelt det än må vara. Efter 3-4 dagar så känner du efter om du har något av den där tröttheten.

Känner du trötthet då så bör du boka tid hos doktorn.

Får man fråga hur gammal du är (på ett cirkus i alla fall kanske)?
Citera
2018-05-08, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Du kanske bör fråga en läkare. Eventuellt kan du prova med kortare pass och träna lite lugnare.

Eller så frågar jag i delforumet medicin och hälsa där förhoppsningsvis enbart folk med idéer och kunskap kan hjälpa mig med tips.

Kortare pass? En normal kropp bör klara av 3 st 1timmarspass på en vecka om inte något är fel.
Citera
2018-05-08, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Börjar du med korta lugna träningspass? Jag skulle föreslå att du du börjar hemma. Vila upp dig och sen börjar du om igen och kör ett pytte enkelt träningspass typ:

10 armhävningar, 10 triceps (med stol eller liknande), 10 benböj och några situps. upprepa detta varje dag utan att lägga på hur löjligt enkelt det än må vara. Efter 3-4 dagar så känner du efter om du har något av den där tröttheten.

Känner du trötthet då så bör du boka tid hos doktorn.

Får man fråga hur gammal du är (på ett cirkus i alla fall kanske)?

Det kan jag absolut prova. Är nästan lite desperat nu då jag innerst inne älskar att träna.

Kan det vara någon vitamin eller mineral som kan ge dessa symtom vid ansträngning och är livsviktiga för musklerna?

Är man, ca 30 år gammal.
Citera
2018-05-08, 22:39
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wilzenius
Det kan jag absolut prova. Är nästan lite desperat nu då jag innerst inne älskar att träna.

Kan det vara någon vitamin eller mineral som kan ge dessa symtom vid ansträngning och är livsviktiga för musklerna?

Är man, ca 30 år gammal.

Äter du vanlig varierad mat så bör du inte ha någon brist på vare sig vitaminer eller mineraler som ger dig trötthet som varar i flera dagar.

Det jag funderar på är om du känner att du har bra andning? kan du ta djupa andetag.

Tränar du någon konditionsträning? Det är bra för att bättra på syreupptagningsförmågan.

Men att du säger dig vara trött i flera dagar efter ett träningspass låter lite oroväckande i din ålder. Om det inte är så att du som ovan/nybörjare går in och köttar på av bara fan lite som du var van vid för några år sedan.

Men börja med att testa några dagar med löjligt lätta träningspass som jag sa och se om det kommer någon trötthet. Öka sen lite sakta och se vad som händer. Kommer det även då någon trötthet så måste du in till doktorn och be om å få en helkroppsbesiktning.
Citera
2018-05-08, 22:41
Medlem
Citat:

Är man, ca 30 år gammal.

Allt beror ju på VAD du gör på dina pass?
Om du kör måttligt gympass så ja, då borde den klara det. Om du går in och dödar dig själv så kommer du självklart må kasst fram tills kroppen börjar vänja sig igen.

VAD tränar du? Vad äter du? Hur funkar sömnen? Hur ser stressen i ditt liv ut generellt?
Det är på tok för lite info för att kunna gissa.
Citera
2018-05-08, 22:42
Medlem
Citat:
Äter du vanlig varierad mat så bör du inte ha någon brist på vare sig vitaminer eller mineraler som ger dig trötthet som varar i flera dagar.

Det jag funderar på är om du känner att du har bra andning? kan du ta djupa andetag.

Tränar du någon konditionsträning? Det är bra för att bättra på syreupptagningsförmågan.

Men att du säger dig vara trött i flera dagar efter ett träningspass låter lite oroväckande i din ålder. Om det inte är så att du som ovan/nybörjare går in och köttar på av bara fan lite som du var van vid för några år sedan.

Men börja med att testa några dagar med löjligt lätta träningspass som jag sa och se om det kommer någon trötthet. Öka sen lite sakta och se vad som händer. Kommer det även då någon trötthet så måste du in till doktorn och be om å få en helkroppsbesiktning.
vi vet ju dock inte så mycket om TS, hur hans kost ser ut/dåliga vanor? Rökarare? Droger etcetc. Jag föreslår att du ber om att få ta en blodprov, så du kan börja utesluta olika brister osv.
Citera
2018-05-08, 22:44
Medlem
Citat:
Hej,

Tränade hårt i ca 10 år men då detta problem påverkade mitt liv för mycket i slutet med ett krävande jobb och liknande gav jag till slut upp.

Har inte lyckats ta upp träningen sedan dess (3 år sedan). Har försökt men samma sak händer varje gång.

När jag kört ett träningspass på gymmet kommer en helt galen trötthet. Blir yr och det känns som jag går lite i ett töcken. Går ej att tänka klart. Inte så man skulle kunna sova utan mer att jag är helt utmattad. Sitter i och avtar under ca 2-3 dagar.

Vad beror det på? Brist på någon vitamin? Brist på någon mineral? Känns ju relaterat till att man använder musklerna iaf.

Hoppas verkligen någon har en aning. Beredd att prova vad som helst nästan.

Jag tror det där är betydligt vanligare än vad folk pratar om. Det är en allmänt föraktfull syn på människor som inte tränar. Men de flesta otränade blir faktiskt fullkomligt knockade den första tiden! Så lägger de av, får dåligt samvete, prövar igen, blir helt slut igen etc.
Det är såklart individuellt "hur" slut man blit och inte exakt alltid på ditt sätt. Somliga får huvudvärk, andra får adrenalin så de inte får sova, några blir skakiga, klena, andra stirriga och virriga etc...
Sen hur lång tid det tar innan kroppen vant sig, varierar.
Om kroppen inte vänjer sig efter 4 månader skulle jag söka läkare.
Citera
2018-05-09, 00:18
Medlem
Nicke08s avatar
När jag kör två ggr per vecka känner jag mig ordentligt sliten och trött. Tränar jag fyra ggr per vecka får jag upp flåset och känner mig stark, pigg och allt annat än trött och sliten. Addar på med riktigt bra och nyttig mat, god sömn och vitaminer.
Citera
2018-05-09, 07:05
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Min högst amatörmässiga åsikt är att du är van sen tidigare att kötta på ett vissta sätt när du tränar. Du tänker inte på att du faktiskt i princip är nybörjare igen. Så om jag vore dig så,skulle ajg blrja med superlätta och kortare pass för att gradvis öka på. Annars chockar du kroppen. Själv ör jag vördelös på,att ta till mig detta råd men det är det rätta. Jag blir också helt galet trött ibalnd nör jag tror att jag kan träna som jagvgjorde förr.
Citera
2018-05-09, 07:34
Medlem
Citat:

Jag äter vanlig varierad mat men i ärlighetens namn är jag väldigt dålig på grönsaker och frukt. Alltid varit och kommer fan alltid att vara. Jag hatar det!
Kan mycket väl ha brist på något, räcker med att man saknar något enzym rent genetiskt så är det lätt att få brist.

Jag kan ta djupa andetag.

Jag ska prova ditt råd med sjukt lätta pass. Har dock gjort på liknande sätt förut och det har inte hjälpt.
Tack så mycket för allas engagemang! Det värmer!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in