• 1
  • 2
2018-05-08, 17:51
Bannlyst
Hej jag är 16 år gammal och äger en youtube kanal. Där så tjänar jag drygt 20,000 kr i månaden om inte mer. Min fråga är, kommer jag att behöver betala skatt. Om ja hur då, och vad ska jag göra? Får all betalning via paypal. Tack!
Citera
2018-05-08, 17:53
Medlem
4yoonlys avatar
Angående skatten.. ja när det handlar om dessa summor...
Stanna på forumet, nej... här är det 18... och du är inte det.
Citera
2018-05-08, 17:55
Medlem
Ja, du måste betala skatt. Kontakta skatteverket, de vet nog mera om saken.
Citera
2018-05-08, 17:57
Medlem
Luxuss avatar
Varför frågar du inte skatteverket istället ?
Citera
2018-05-09, 00:48
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Varför frågar du inte skatteverket istället ?

Han är 16 år, hans mamma har inte lärt honom att man kan ringa till myndigheter.
Citera
2018-05-09, 05:26
Medlem
Ja, du ska betala skatt.

Jag är i en liknande situation dock istället för Youtube har jag en Twitch-kanal. Eftersom det började som en hobby tänkte jag inte så mycket på betala skatt men sedan när jag kom upp i högre summor kontaktade jag skatteverket och frågade hur jag ska göra. De ansåg att jag driver min verksamhet självständigt, med varaktighet och med vinstsyfte; det är de tre kriterierna man ska uppfylla för att bli registrerad som enskild näringsidkare. Skatteverket registrerade då en enskild firma i mitt namn och nu betalar jag egenavgifter och skatt månatligen.

Det tråkiga var att jag väntade ganska länge innan jag tog kontakt med skatteverket och därför blev det en hel del att betala in i restskatt. Jag fick göra en så kallad självrättelse för de åren jag inte hade deklarerat min inkomst från min twitch-kanal och har det senaste året därför fått betala in cirka 300 000 kr. Jag rekommenderar därför att du tar kontakt med skatteverket så snart som möjligt för ju längre du väntar desto större kommer detta belopp bli för dig. Du betalar även ränta för den tid du betalar in för sent. De är väldigt hjälpsamma och kommer förklara precis vad du behöver göra och hur du ska göra det för att allt ska bli rätt. Lycka till!
Senast redigerad av Reyong 2018-05-09 kl. 05:34.
Citera
2018-05-09, 06:54
Medlem
Bucketshops avatar
Okej, TS är under 18, det är inte vad tråden handlar om. Tycker ni åtgärderna mot TS går för långsamt, skicka ett PM, gå inte OT i tråden.

/Mod
Citera
2018-05-09, 09:46
Bannlyst
Ge fan i att betala skatt på dom pengarna. Ingen kommer märka och ingen kommer bry sig.
Citera
2018-05-09, 09:49
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyz
Ge fan i att betala skatt på dom pengarna. Ingen kommer märka och ingen kommer bry sig.

jaha, dom kanske inte märker det på ett tag. men de kommer dom märka om något år och då kommer det att svida.
Citera
2018-05-09, 09:52
Medlem
Pungterings avatar
Ring skatteverket, eller boka möte och ta med målsman om det känns läskigt att sköta kontakten själv.

Tänk på att de tar minst hälften.
Tjänar du lite mer kommer de ta 2/3 ungefär.
Citera
2018-05-09, 09:52
Medlem
JavalangIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyz

Man är bra naiv om man tror att Skatteverket inte bryr sig om någon som drar in 20 000 kronor i månaden skattefritt.
Citera
2018-05-09, 09:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JavalangII
Man är bra naiv om man tror att Skatteverket inte bryr sig om någon som drar in 20 000 kronor i månaden skattefritt.
Dom brydde sig inte om mina svartimporterade dynamitgubbar som omsatt väl över 20k i månaden då när jag bodde i skitlandet Sverige
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in