• 1
  • 2
2018-05-09, 09:29
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Ok. Vad tror du om den här lösningen istället? Om jag får luften att cirkulera med hjälp av två av dessa fram och bak i bilen. De borde orsaka så pass mycket turbulens i luften som då kan sugars upp genom maxxfan fläkten. Iom att fuktigt luft stiger, så pressar fläktarna ner den luften som blandas med den kalla luften som dras upp genom 15cm hålet genom undertryck orsakat av maxxfanen i taket. Den fuktigare luften i hörnora har då lättare att ta sig ut. Fläktarna fram och bak får vara monterade så att de har 3 cm till taket för att tillåta att luften sugs upp och pressas ner. Man får se till att fläktarna snurrar åt "rätt håll".

https://www.kjell.com/se/sortiment/d...-230-mm-p98775

Fuktig luft stiger inte. Fuktig luft än tyngre och sjunker.

VARM luft stiger, är den TILLRÄCKLIGT varm så kan den föra med sig mera fukt.
Citera
2018-05-09, 12:09
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Fuktig luft stiger inte. Fuktig luft än tyngre och sjunker.

VARM luft stiger, är den TILLRÄCKLIGT varm så kan den föra med sig mera fukt.

Det stämmer inte med mina googlingar, "is humiföd air heavier than dry air"

https://www.washingtonpost.com/news/...=.c00baa2ff122

men jag tror du fattar vad jag försöker säga. OK, med det i åtanke, hur funkar mitt ovanståden scenario?
Senast redigerad av carminaburana 2018-05-09 kl. 12:22.
Citera
2018-05-09, 12:18
Medlem
Luxuss avatar
Antingen suger du ut luft - då har du bara vanliga passiva ventiler som tilluft.
Eller så blåser du in frisk luft - då har du passiva frånluftsventiler (tror jag det heter).

Hursomhelst. Antingen övertryck och pressa ut luft eller undertryck och suga in.

Kommer du campa på vintern vill du kunna värma luften som kommer in - då är det bättre med en värmefläkt som trycker in.

Datorfläktar räcker inte för nåt alls - du behöver kunna ventilera hundratals liter i minuten (tänk på att en m3 är tusen liter luft.

En vanlig husvagn från förr i världen hade bara en taklucka och lite ventiler nedtill - detta funkar ju som ventilation
Citera
2018-05-09, 12:20
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Antingen suger du ut luft - då har du bara vanliga passiva ventiler som tilluft.
Eller så blåser du in frisk luft - då har du passiva frånluftsventiler (tror jag det heter).

Hursomhelst. Antingen övertryck och pressa ut luft eller undertryck och suga in.

Kommer du campa på vintern vill du kunna värma luften som kommer in - då är det bättre med en värmefläkt som trycker in.

Datorfläktar räcker inte för nåt alls - du behöver kunna ventilera hundratals liter i minuten (tänk på att en m3 är tusen liter luft.

En vanlig husvagn från förr i världen hade bara en taklucka och lite ventiler nedtill - detta funkar ju som ventilation

OK, yes, det blir ingen datorfläkt i golvet men vad tror du om att använda två fläktar i vardera hörn med avsikt att få fart på luften därinne, då själva hålet i golvet endast är 15cm i diameter?

På vintern har jag en diesel värmare (med avgasrör långt från mitt ventilationshpl såklart!)
Senast redigerad av carminaburana 2018-05-09 kl. 12:23.
Citera
2018-05-09, 12:28
Medlem
Luxuss avatar
Det räcker alldeles utmärkt med att du placerar ventilationshålen på bra ställen. Luften kommer virvla runt därinne när du rör dig och när fläkten i taket går.

Du kommer väl inte ha den stängd över tiden utan öppna dörrar osv dagtid så vädrar det ur fukt alldeles tillräckligt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in