• 1
  • 2
2018-05-08, 08:50
Medlem
carminaburanas avatar
Tjena, osäker på om detta är rätt forum del, men jag gör ett fösök.

Jag bygger alltså en hemmagjord husbil i ett renault master skal.

boutrymmet är 3x2x2 meter. jag har en Maxxfan deluxe fläkt i mitten av mitten av taket.

http://www.maxxair.com/products/maxxfan/maxxfan.php

jag kommer campa i varma och fuktiga miljöer, så min plan är att borra ett hål på 15cm direkt under , alltså i mitten av mitten igen. (Jag vet att detta inte är optimalt, helst ska man ha dem diagonalt för absolut bästa luftutbyte, men min duschlåda och övriga inredning dikterar vart jag kan ha det här hålet.)

Jag tänkte montera dit den här datorfläkten, tillsammans med ett luftfilter under. (pollen)

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1176638

Min tanke är att fläkten kan suga upp den kalla luften som finns i skuggan under bilen, och dra med sig den varma fuktiga luften som finns i bilen, ut genom Maxxfanen i taket. Golvet är förhöjt så jag får plats.

Men som sagt, detta innebär att insug och utsug kommer befinna sig i princip direkt ovanför varandra, och jag funderar på om det i princip bara kommer bli en "luftcylinder" av kall luft som inte skapar någon cirkualtion öht för att dra med sig den luft som finns i hörnorna.

Så ide nr 2 för att lösa detta,är att skära ut luftskenor genom XPS isoleringen som går från utsuget till alla hörn av bilen, tänk er som en stjärna som mynnar från insugshålet, sen sätter jag helt enkelt ett lock direkt ovanför fläkten, detta så att luften tvingas igenom kanalerna och ut i hörnen av bilen. Jag bifogar två skisser på hur jag hade tänkte mig, jag hoppas det framgår hur jag menar. Jag är ju definitivt ingen ingenjör som ni märker, och vet inte riktigt vart jag ska börja. Kanalerna jag tänkte skära skulle vara i vinkel på 3cm.

Jag är även lite osäker på om fläktens kapacitet är tillräcklig, 76 cmf, vilket blir 2 kubikmeter per minut. Finns det en bättre fläkt? Den måste nämligen vara lågprofil på max 2 cm för att få plats.
All hjälp skulle verkligen uppskattas! Är kanalerna överkurs?
Senast redigerad av carminaburana 2018-05-08 kl. 08:57.
Citera
2018-05-08, 09:20
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana

Jag är även lite osäker på om fläktens kapacitet är tillräcklig, 76 cmf, vilket blir 2 kubikmeter per minut. Finns det en bättre fläkt? Den måste nämligen vara lågprofil på max 2 cm för att få plats.
All hjälp skulle verkligen uppskattas! Är kanalerna överkurs?

Din utsugsfläkt har 900cfm, din tilltänkta intagsfläkt har 76cfm, och du undrar om det är tillräckligt?

Matten talar för sig själv, och det vore sannolikt bättre att inte ha någon fläkt alls, att ta in luft genom golvet låter som en dum idé givet allt skräp etc som lär kastas upp under färd.
Citera
2018-05-08, 10:54
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Din utsugsfläkt har 900cfm, din tilltänkta intagsfläkt har 76cfm, och du undrar om det är tillräckligt?

Matten talar för sig själv, och det vore sannolikt bättre att inte ha någon fläkt alls, att ta in luft genom golvet låter som en dum idé givet allt skräp etc som lär kastas upp under färd.

jag kommer ha ett hepafilter, samt att jag monterar ett sånt här galler under bilen, så smuts och vatten ej kommer kastas upp.

https://media1.bauhaus.se/media/cata...2/3242221A.jpg

angående skillnaden i cfm, så kommer det ju inte att gå att ha två identiskt starka fläktar i bilens tak och golv, så givetvis är det en kompromiss. Man får ju justera. 900 cfm är på max, jag kanske kör den på 3-4 av 10. Jag hittade den här fläkten istället, den har 140 cfm. Säger du att det fortfarande är onödigt? Ingen fördel alls med att ha jämfört med att inte ha?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1090550
Senast redigerad av carminaburana 2018-05-08 kl. 10:57.
Citera
2018-05-08, 13:13
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
jag kommer ha ett hepafilter, samt att jag monterar ett sånt här galler under bilen, så smuts och vatten ej kommer kastas upp.

https://media1.bauhaus.se/media/cata...2/3242221A.jpg

angående skillnaden i cfm, så kommer det ju inte att gå att ha två identiskt starka fläktar i bilens tak och golv, så givetvis är det en kompromiss. Man får ju justera. 900 cfm är på max, jag kanske kör den på 3-4 av 10. Jag hittade den här fläkten istället, den har 140 cfm. Säger du att det fortfarande är onödigt? Ingen fördel alls med att ha jämfört med att inte ha?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1090550

Ledsen att regna på din bubbla, men det där gallret kommer inte att skydda. Det finns en anledning till varför ingen biltillverkare någonsin satt friskluftintag under fordonet.
Citera
2018-05-08, 14:36
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Du lever i en fantasivärld.

En sådan pyttefläkt kommer inte att märkas det minsta lilla.
Citera
2018-05-08, 16:18
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Du lever i en fantasivärld.

En sådan pyttefläkt kommer inte att märkas det minsta lilla.

Klart det kommer, 140 cfm är 140 cfm. Inte skit mycket, men det kommer komma in frisk luft. Jag kanske sätter dit 2 st.
Citera
2018-05-08, 16:19
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ledsen att regna på din bubbla, men det där gallret kommer inte att skydda. Det finns en anledning till varför ingen biltillverkare någonsin satt friskluftintag under fordonet.

Jag har ju inte igång den under körning, då är den stängd med skjutlucka.

Den här kille har gjort det.

https://youtu.be/awMAX7JZ0BE
Senast redigerad av carminaburana 2018-05-08 kl. 16:22.
Citera
2018-05-08, 17:13
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Klart det kommer, 140 cfm är 140 cfm. Inte skit mycket, men det kommer komma in frisk luft. Jag kanske sätter dit 2 st.

Det skulle ge bättre flöde UTAN den fläkten och låta utsugsfläkten göra jobbet.
Citera
2018-05-08, 19:11
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:

Exakt så. Den mesiga lilla fläkten kommer att fungera som ett hinder för luftflödet, med tanke på utsugningsfläktens mycket större kapacitet.
Citera
2018-05-09, 07:43
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Exakt så. Den mesiga lilla fläkten kommer att fungera som ett hinder för luftflödet, med tanke på utsugningsfläktens mycket större kapacitet.

OK, that makes sense. Problem är ju att eftersom fläkten och golvhålet befinner sig direkt under varandra så kommer det att bli en "luftpelare" av kall luft som går direkt från hålet och rakt upp till takfläkten. Jag är orolig att luften i hörnet av vanen kommer bli stillastående, och planen med de två datorfläktarna och luftkanalerna var att tvinga ut luft i hörnen av bilen. Eller skulle undertrycket I bilen bli så stort med hjälp av maxxfanen att den kalla luften skulle sugas upp genom kanalerna ändå? Hålet i golvet killer ju ha en diameter på 15 cm bara, och sen skulle kanalerna vara 3x3 cm. Jag har ingen annan ventilations hål i bodelen, alla fönster är icke öppningsbara, och jag har en partition mellan hytten och bodelen,så jag kan inte låta rutorna vara öppna där heller.

Tacksam för hjälpen sp far!
Citera
2018-05-09, 07:53
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
OK, that makes sense. Problem är ju att eftersom fläkten och golvhålet befinner sig direkt under varandra så kommer det att bli en "luftpelare" av kall luft som går direkt från hålet och rakt upp till takfläkten. Jag är orolig att luften i hörnet av vanen kommer bli stillastående, och planen med de två datorfläktarna och luftkanalerna var att tvinga ut luft i hörnen av bilen. Eller skulle undertrycket I bilen bli så stort med hjälp av maxxfanen att den kalla luften skulle sugas upp genom kanalerna ändå? Hålet i golvet killer ju ha en diameter på 15 cm bara, och sen skulle kanalerna vara 3x3 cm. Jag har ingen annan ventilations hål i bodelen, alla fönster är icke öppningsbara, och jag har en partition mellan hytten och bodelen,så jag kan inte låta rutorna vara öppna där heller.

Tacksam för hjälpen sp far!

Din maxfan kommer inte att säga någon luft alls att tala om via så små kanaler. Då behöver du en fläkt med mycket högre statiskt tryck.
Citera
2018-05-09, 08:10
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Din maxfan kommer inte att säga någon luft alls att tala om via så små kanaler. Då behöver du en fläkt med mycket högre statiskt tryck.

Ok. Vad tror du om den här lösningen istället? Om jag får luften att cirkulera med hjälp av två av dessa fram och bak i bilen. De borde orsaka så pass mycket turbulens i luften som då kan sugars upp genom maxxfan fläkten. Iom att fuktigt luft stiger, så pressar fläktarna ner den luften som blandas med den kalla luften som dras upp genom 15cm hålet genom undertryck orsakat av maxxfanen i taket. Den fuktigare luften i hörnora har då lättare att ta sig ut. Fläktarna fram och bak får vara monterade så att de har 3 cm till taket för att tillåta att luften sugs upp och pressas ner. Man får se till att fläktarna snurrar åt "rätt håll".

https://www.kjell.com/se/sortiment/d...-230-mm-p98775
Senast redigerad av carminaburana 2018-05-09 kl. 08:13.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in