Tjena, osäker på om detta är rätt forum del, men jag gör ett fösök.
Jag bygger alltså en hemmagjord husbil i ett renault master skal.
boutrymmet är 3x2x2 meter. jag har en Maxxfan deluxe fläkt i mitten av mitten av taket.
http://www.maxxair.com/products/maxxfan/maxxfan.php
jag kommer campa i varma och fuktiga miljöer, så min plan är att borra ett hål på 15cm direkt under , alltså i mitten av mitten igen. (Jag vet att detta inte är optimalt, helst ska man ha dem diagonalt för absolut bästa luftutbyte, men min duschlåda och övriga inredning dikterar vart jag kan ha det här hålet.)
Jag tänkte montera dit den här datorfläkten, tillsammans med ett luftfilter under. (pollen)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1176638
Min tanke är att fläkten kan suga upp den kalla luften som finns i skuggan under bilen, och dra med sig den varma fuktiga luften som finns i bilen, ut genom Maxxfanen i taket. Golvet är förhöjt så jag får plats.
Men som sagt, detta innebär att insug och utsug kommer befinna sig i princip direkt ovanför varandra, och jag funderar på om det i princip bara kommer bli en "luftcylinder" av kall luft som inte skapar någon cirkualtion öht för att dra med sig den luft som finns i hörnorna.
Så ide nr 2 för att lösa detta,är att skära ut luftskenor genom XPS isoleringen som går från utsuget till alla hörn av bilen, tänk er som en stjärna som mynnar från insugshålet, sen sätter jag helt enkelt ett lock direkt ovanför fläkten, detta så att luften tvingas igenom kanalerna och ut i hörnen av bilen. Jag bifogar två skisser på hur jag hade tänkte mig, jag hoppas det framgår hur jag menar. Jag är ju definitivt ingen ingenjör som ni märker, och vet inte riktigt vart jag ska börja. Kanalerna jag tänkte skära skulle vara i vinkel på 3cm.
Jag är även lite osäker på om fläktens kapacitet är tillräcklig, 76 cmf, vilket blir 2 kubikmeter per minut. Finns det en bättre fläkt? Den måste nämligen vara lågprofil på max 2 cm för att få plats.
All hjälp skulle verkligen uppskattas! Är kanalerna överkurs?