• 1
  • 2
2018-05-08, 00:12
Medlem
Hej!
Vi är en grupp av personer i olika åldrar som bor i olika delar av landet, tillsammans gick vi ihop och började med Bitcoin mining långt innan den breda massan kände till BTC. En del personer i gruppen var extremt vågade och satsade stora sparade belopp (som de senare fick tillbaka x antal gånger). Själv har jag familj att tänka på och var mer försiktig.

Majoriteten av personerna har inga statusjobb men heller inga trashiga jobb. Problemet är att ”bilden” går inte ihop inför släktingar, vänner, bekanta om de t ex köper en dyr bil huxflux med den inkomstnivå de har. Det råd jag har gett till gruppen är att de bör hålla en låg profil och lägga in ett köpstopp till saker har ting lugnat ner sig.

Kan man inte hålla sig, köp ett nytt fordon på avbetalning och om någon är nyfiken och de vill kolla upp detta så står det kreditköp - ja på biluppgifter.se eller hos Transportstyrelsen. Efter ca. 1 år när nyhetens behag lagt sig löser man skulden helt. Att ha en lugn och enkel framtoning bör fungera. Vad tycker ni på FB? Är detta att vara för försiktig? Flera i gruppen vill göra större förändringar i sina liv. Hur åstadkommer man detta stegvis utan att dra till sig onödig uppmärksamhet och få en obehaglig svans efter sig?

Jag skapade mitt konto 2012 och har inte skrivit många inlägg varvid de fåtal jag skrivit har det funnits en reell anledning till att de har uppkommit (min åsikt).
Citera
2018-05-08, 00:16
Medlem
Vad är ni rädda för? Att staten skall kräva in 30% reavinstskatt ?

Spendera pengarna utomlands, typ flytta till Kambodja, skaffa ett hus och dyr bil där, långt borta från svenska myndigheter.
Senast redigerad av krakelibrankel 2018-05-08 kl. 00:19.
Citera
2018-05-08, 20:17
Medlem
SvartaBjorns avatar
Rubrik preciserad.

/Moderator
Citera
2018-05-08, 21:23
Medlem
Vad är problemet?
Citera
2018-05-09, 00:21
Medlem
Fuck att smälta in. Gå all in a la Bobby Axelrod.
Citera
2018-05-09, 01:36
Medlem
Gå all in och köp det ni vill, strunta i folks åsikter!
Citera
2018-05-09, 12:23
Medlem
y.ys avatar
Skriv ett änktenskapsförord om det är mer än 10 miljoner. Är kanske försent nu i efterhand.

Dina sociala problem bör du lösa socialt och inte med kreditköp.

Har ni själva producerat bitcoin blir skattesatsen betydligt högre än 30%. Men framgår inte om det är SKV du ska gömma dig för?
Citera
2018-05-09, 18:58
Medlem
Tack alla för responsen Först och främst ska staten/SKV givetvis få vad som rättmätigt och lagenligt tillfaller denne. Den inre moraliska kompassen vad gäller lag och rätt är glasklar i gruppen.

y.y: För egen del som har sambo måste jag upprätta ett samboavtal hos en familjejurist innan det eventuellt tar slut för säkerhetsskull.

Är det bara jag som är paranoid när jag ser konton på FB som är skapade för 1 månad sedan och den första kommentaren i min tråd? Dessa konton har ingen trovärdighet alls i mina ögon. Nog för att jag gillar karaktären Bobby Axelrod i serien Billions. Samma sak gäller för konton som nyligen är skapade och har många inlägg på kort tid.

LongTerm90 & Copinha: Tro mig, vi är en grupp som inte bryr oss i vad andra människor egentligen tycker, men det kan väcka ont blod/avundsjuka i folks ögon om vanligt folk skulle gå ”all in” plötsligt. För att inte tala om alla som vill bli ”kompis” med dig - därför ligger vi lågt samt att det finns en uppsjö av tråkigheter som kan hända nyrika personer. Förtal, utpressning, falsk tillvitelse, kidnappning, reella hot etc. Alla är nog lite smått paranoida och extra försiktiga just nu.

Då jag fungerar som en informell ledare i gruppen och har mer livserfarenhet än dom andra har jag meddelat att köpstoppet gäller alla för sådana ting som sticker ut. Spara pengarna istället och få ränta-på-ränta effekt. Jag vet att det är tråkigt men inget fel i nuläget.

I övrigt blir det här mitt sista inlägg som jag skriver på mycket länge. Det finns vill jag påstå tyvärr alldeles för många infiltratörer på Flashback och jag kommer således återvända till Darknet. Tack och adjö för mig.

‘Stay hungry Stay foolish’ - Steve Jobs
Citera
2018-05-11, 13:12
Medlem
Utifall du fortfarande läser från darknet utan att svara så ingår bara gemensamt bohag i bodelning om man är sambo, så de av er som är sambos behöver inte vidta några åtgärder pga detta.
Planerar ni gifta er sedan behöver ni äktenskapsförord.

Tycker det är klokt att inte dra ögonen åt sig, speciellt inte så länge ni har kvar allt i bitcoin. Finns folk som blivit rånade (och då inte bara hackade).

Det ni borde göra för er egen säkerhets skull är att casha in och byta till nån annan valuta, typ dollar, euro eller kanske svenska kronor. Antagligen får ni här med Skatteverket att göra, och som redan nämnts är skatten på bitcoinbrytning 70% (beskattas som inkomst av tjänst, hobbyverksamhet tror jag). Köpte ni däremot mynten utan att bryta själva är det kapitalvinst 30%.

Men att växla till vanliga valutor är det tryggaste att göra, för vanliga pengar blir spårbara om nån skulle försöka nånting. En nackdel är att sammanställningen av deklarationen är offentliga uppgifter, så se till att skatta in pengarna år x och bibehåll köpstoppet till år x+2 eller senare. Vet inte om uppgifterna är offentliga historiskt (gissar det), men att leta reda på rätt år blir iaf något svårare om man dröjer lite med att konsumera.
Citera
2018-05-11, 13:18
Medlem
Tillägg på tal om sambo: Om du köper en bostad för pengarna, och bostaden är till för er båda att bo i, så kommer bostaden ingå i bodelningen. Så den vägen kan sambo få del av pengarna (bostaden är del av bohaget). Det kan du avtala bort genom samboavtal. Eller strunta i att avtala bort genom att båda två delar lika på kontantinsats, ränta, amortering, avgift och underhåll. Ta lån ändå, fast du har till din halva (om du har det).

Men de pengar som finns på ditt konto, din bil, din sommarstuga, din hund, din telefon, din dator - detta är EJ del av bohaget utan tillhör dig både före och efter. Samma med sambons grejer. Det är först om ni gifter er som det kan vara aktuellt med äktenskapsförord. Eller inte, om du är beredd att ge bort hälften av pengarna (beror kanske på hur mycket det är),
Citera
2018-05-11, 14:55
Medlem
Du verkar väldigt paranoid.
Jag förstår inte varför du är så noga med att alla i gruppen ska göra lika, Ni verkar inte ens bo i närheten av varandra så om några köper nya bilar så påverkar det väl inte dig överhuvudtaget.
Citera
2018-05-12, 01:37
Medlem
Förstår ärligt talat inte vad du jiddrar om. Ska man undvika att använda sina pengar för att någon "bild" inte går ihop för andra? Vad är då meningen med att investera i något, går det dåligt så blir man fattig och går det bra så ska man ändå leva som man är fattig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in