2018-05-07, 21:57
Medlem
dialektikers avatar
Jag har köpt Apotekets vätskeersättning. Har väldiga diarreer på grund av antibiotika. Sjukvårdsupplysningen har sagt att man inte ska dricka vatten när tarmen är så. Apotekets brustablett blandar man bara ut med 1 dl vatten. Hur många sådana 1 dl glas kan man ta då?
Citera
2018-05-07, 22:23
Medlem
Jag hittade ingen info om max dos per dag för Apotekets vätskeersättning men Resorb (producerad av Nestle) är "orginalet" och har samma utspädning och i princip samma innehåll. De skriver följande:

https://www.nestlehealthscience.se/p.../resorb/resorb
Från produktfaktabladet:
Citat:
DOSERING
En brustablett löses i 120 ml vatten. Använd inte mineral-
vatten. Vänta till dess att brustabletten är helt upplöst.
Rekommenderad dos av Resorb är 4 tabletter dagligen.
Dagsdosen bör ej överskridas. Produkten ska förvaras
utom räckhåll för små barn. Kosttillskottet bör inte
användas som ett alternativ till en varierad kost.

Troligen är det inget problem att överdosera en del med din problematik.
Citera
2018-05-07, 22:48
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hpyzk
Jag hittade ingen info om max dos per dag för Apotekets vätskeersättning men Resorb (producerad av Nestle) är "orginalet" och har samma utspädning och i princip samma innehåll. De skriver följande:

https://www.nestlehealthscience.se/p.../resorb/resorb
Från produktfaktabladet:

Troligen är det inget problem att överdosera en del med din problematik.

Tack. Underbart med svar. Min dummis som inte läste på Resorb-förpackningen bättre.
Pratat med sjukvårdsupplysningen igen och de säger tydligen lite olika. Förut har de sagt att jag inte ens ska dricka vatten om det går igenom tarmarna så snabbt. Det var tydligen lite annorlunda med det när jag pratade med en nu. Ja, jag kan dricka vatten direkt efter enligt henne.

Kan jag dricka soppor och annat då? Ja, det kan jag göra när jag varvat med vätskeersättning.
Så lät det inte sist, nä då var det att mina tarmar inte kan ta omhand om NÅGOT. Jag får BARA ta vätskeersättning. Vad olika de säger.
Jag hatar mina tarmbesvär.

Förut när jag blandat egen vätskeersättning drack jag upp hela litern jag blandat. Det kanske var tokigt?
Senast redigerad av dialektiker 2018-05-07 kl. 22:52.
Citera
2018-05-07, 23:12
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker

Förut när jag blandat egen vätskeersättning drack jag upp hela litern jag blandat. Det kanske var tokigt?

Ja, det var dumt.

Väldigt ofta, och väldigt lite åt gången är rätt modell.
Citera
2018-05-07, 23:30
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ja, det var dumt.

Vad fan kan de inte säga att man sprider ut det så, på sjukvårdsupplysningen? Jag vet inte. Jag har aldrig druckit vätskeersättning.
Citera
2018-05-08, 17:40
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ja, det var dumt.

Pratade med min läkare nu. Det där med att dricka lite åt gången gäller för magsjuka, som har svårt att få i sig vätskan. Jag som har tarmproblem, som får diarrer på grund av antibiotika (ja, även om de är väldigt vattniga) kan dricka upp hela litern jag blandat med vätskeersättning. (Enligt min läkare var det så iallafall.)
Oklart det där med hur mycket vanligt vatten jag kan dricka, när jag tagit vätskeersättning dock.
Det kan jag verkligen dricka har någon sagt från sjukvårdsupplysningen. Någon annan sa att det inte var bra att dricka vatten då jag hade sprutdiarre (trevligt att prata om ).

Man ska ju inte ösa på med vätskeersättning för saltets skull, hade jag hört, och det sa jag till läkaren. Men han sa att det behövde jag inte vara orolig när jag blandat en sån där liter vatten själv.

Resorben pratade vi inte om, men som jag fick veta i första inlägget, så är det ju en begränsning på fyra brustabletter om dagen, så de kan man ju inte ösa på med flera (antagligen på grund av att man ska vara rädd om njurarna för saltblandningen antar jag?).
Senast redigerad av dialektiker 2018-05-08 kl. 17:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in