• 1
  • 2
2018-05-07, 15:10
Medlem
Me0ws avatar
Hej!

Jag har lekt lite med tanken på att köpa bil i framtiden, tror kanske prislappen kommer hamna på runt 100k för en begagnad men relativt fräsch modern bil.

Då jag har 400k+ på banken sittandes i diverse fonder kan jag köpa bilen rakt av, men sedan började jag fundera - är det värt det?

Spontant känns lån ju aldrig riktigt smart, varför ska jag betala MER än precis vad bilen kostar i massa onödig ränta?

Men å andra sidan, ett billån ligger på vad, 5%? Och min portfölj på banken har snittat bra mycket mer än så de senaste åren. Så det är inte ett helt dumt alternativ att bara låna pengar till bilen istället och bara låta mina investeringar vara. Dessutom kan jag ju i värsta fall om det blir jobbigt att ha ett lån bara betala av det.

Detta är nog inget beslut jag kommer fatta inom den snaraste tiden men jag tyckte det var lite intressant att tänka på och jag var nyfiken på vad era åsikter är!
Citera
2018-05-07, 15:22
Medlem
Helt klart låta fonderna vara.
Avkastningen är bra mycket mer värdefull på det stora hela jämfört med räntekostnaden av lånet, speciellt under längre tid framöver.

Och pengarna finns ju där, som du själv säger.
Citera
2018-05-07, 15:24
Medlem
Pungterings avatar
Det är precis som du tänker.

Å ena sidan ökar lånen din risk lite och det känns ibland jobbigt att vara belånad.

Å andra sidan ger kanske investeringarna mer än kostnaden för lånet.

Men nu börjar det pratas om räntehöjningar och att kronan börjar bli för svag. Då kan bilden ändras fort.

Svåra val.
Lycka till.
Citera
2018-05-07, 15:40
Medlem
constants avatar
Har själv funderingar på att belåna min lägenhet mer, och investera i aktier eller fonder. I dag kan man få ett treårslån med under 2% ränta, men samtidigt så kan börsen rasa. Inte enkelt det där...
Citera
2018-05-07, 16:11
Medlem
På t.ex nordnet kan du belåna portföljen till så lite som 1%.
Citera
2018-05-07, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Me0w
Hej!

Jag har lekt lite med tanken på att köpa bil i framtiden, tror kanske prislappen kommer hamna på runt 100k för en begagnad men relativt fräsch modern bil.

Då jag har 400k+ på banken sittandes i diverse fonder kan jag köpa bilen rakt av, men sedan började jag fundera - är det värt det?

Spontant känns lån ju aldrig riktigt smart, varför ska jag betala MER än precis vad bilen kostar i massa onödig ränta?

Men å andra sidan, ett billån ligger på vad, 5%? Och min portfölj på banken har snittat bra mycket mer än så de senaste åren. Så det är inte ett helt dumt alternativ att bara låna pengar till bilen istället och bara låta mina investeringar vara. Dessutom kan jag ju i värsta fall om det blir jobbigt att ha ett lån bara betala av det.

Detta är nog inget beslut jag kommer fatta inom den snaraste tiden men jag tyckte det var lite intressant att tänka på och jag var nyfiken på vad era åsikter är!

Har lånet en så hög ränta som 5% tycker jag det helt klart det är bättre att betala bilen kontant. Visst kanske du får lite högre avkastning på fonderna, men då är det en hel del risk inblandat. Cashar du bilen blir det som 5% riskfri avkastning. Det är väl förmodligen något slags amorteringskrav på lånet också så det blir ju rätt kortsiktigt. Och då är det väldigt osäkert om fonderna kommer prestera bättre än 5% Per år.
Senast redigerad av gfbs88 2018-05-07 kl. 16:28.
Citera
2018-05-07, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
På t.ex nordnet kan du belåna portföljen till så lite som 1%.

Men då måste väl pengarna gå till köp av värdepapper? Så är det på Avanza
Citera
2018-05-07, 16:46
Medlem
Me0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Har lånet en så hög ränta som 5% tycker jag det helt klart det är bättre att betala bilen kontant. Visst kanske du får lite högre avkastning på fonderna, men då är det en hel del risk inblandat. Cashar du bilen blir det som 5% riskfri avkastning. Det är väl förmodligen något slags amorteringskrav på lånet också så det blir ju rätt kortsiktigt. Och då är det väldigt osäkert om fonderna kommer prestera bättre än 5% Per år.
Jag har inte kollat så mycket på lån så jag vet inte riktigt vilka deals man kan få, efter lite mer research verkar det inte omöjligt att få bilfinansiering på 2-3%?

Swedank Robur Ny Teknik har gått upp i genomsnitt 50% de senaste tio åren så det känns ju som att det ska mycket till för att inte kunna slå 3% avkastning de kommande åren. Krävs väl en ny IT-bubbla för att man ska på back på dealen

Sedan har jag iofs funderat på den största anledningen till att jag inte sätta tillbaka kontobalansen 100k för ett bilköp, och det är nog egentligen att jag inte tycker det känns värt det... Men då är ju inte ett lån värt det heller. Så på sätt och vis är det då smartare att minska budgeten till kanske 50k och casha bilen. Så svårt beslut det här, tur att jag har lite tid på mig att bestämma mig.
Citera
2018-05-07, 16:51
Medlem
Citat:
Jag har inte kollat så mycket på lån så jag vet inte riktigt vilka deals man kan få, efter lite mer research verkar det inte omöjligt att få bilfinansiering på 2-3%?

Swedank Robur Ny Teknik har gått upp i genomsnitt 50% de senaste tio åren så det känns ju som att det ska mycket till för att inte kunna slå 3% avkastning de kommande åren. Krävs väl en ny IT-bubbla för att man ska på back på dealen

Sedan har jag iofs funderat på den största anledningen till att jag inte sätta tillbaka kontobalansen 100k för ett bilköp, och det är nog egentligen att jag inte tycker det känns värt det... Men då är ju inte ett lån värt det heller. Så på sätt och vis är det då smartare att minska budgeten till kanske 50k och casha bilen. Så svårt beslut det här, tur att jag har lite tid på mig att bestämma mig.

50% årlig avkastning är inget man kan räkna med över tid. Ta Stockholmsbörsens historiska avkastning på typ 8% som riktvärde. Och på det ska du skatta lite samt ta en del risk. På lång sikt bör det bli fördelaktigt med ett lån. Men hur lång avbetalningstid får du på ett billån?
Citera
2018-05-07, 17:05
Medlem
Me0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
50% årlig avkastning är inget man kan räkna med över tid. Ta Stockholmsbörsens historiska avkastning på typ 8% som riktvärde. Och på det ska du skatta lite samt ta en del risk. På lång sikt bör det bli fördelaktigt med ett lån. Men hur lång avbetalningstid får du på ett billån?
Jag har investeringssparkonto så det är inte så mycket skatt. Givetvis väntar jag mig inte en avkastning på 50% men man kan ju prestera rätt mycket sämre och fortfarande slå 3%-räntan.

Men jag är med på vad du menar, och du har en bra poäng. Hade det varit så idiotsäkert att investera lån hade väl alla tagit blancolån och slängt in på börsen stup i kvarten. Kanske är värt att riskera lite utebliven vinst för att kunna sova tryggt om natten.
Citera
2018-05-07, 17:13
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Hej!

En lite dold paramter är att du kommer köpa en dyrare bil om du lånar än om du säljer fondandelar.

Som du skriver själv tar det emot att se kontot minska.

Det är ett vanligt resonemang som bilhandlare ofta kör, ibland kan man nästan tro att du tjänar mer ju dyrare bil du köper.

Men i verkligheten köper de som handlar för lånade pengar dyrare bilar och prutar mindre. Jag brukar oftast svara att jag kommer från landet när dom börjar tramsa om räntor eller leasing.
Citera
2018-05-07, 18:10
Medlem
sfrges avatar
Men använd dit eget kapital. Hur sjukt är det här. Du kan dö om två dagar.
Skall du spara ihop en portfölj och sen när du dör så skall det stå på gravstenen hur mycket du hade sparat ihop?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in