2018-05-07, 13:44
Bannlyst
Mod får gärna skicka mig rätt finns säkert trådar i detta. Hur många här tror att Ioan Ursuț va skyldig för de sk rumän morden ? . Vem va han egentligen. Vet man det ? . Intressant människa . Hur han lyckades ta sig ut gång på gång . De va ju rena katt och råtta leken. Är det konstaterat att han tog sitt eget liv i sin cell ?
Senast redigerad av Jens86 2018-05-07 kl. 14:12.
Citera
2018-05-07, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Mod får gärna skicka mig rätt finns säkert trådar i detta. Hur många här tror att Ioan Ursuț va skyldig för de sk rumän morden ? . Vem va han egentligen. Vet man det ? . Intressant människa . Hur han lyckades ta sig ut gång på gång . De va ju rena katt och råtta leken. Är det konstaterat att han tog sitt eget liv i sin cell ?

JA, det finns minst en befintlig tråd. Ursut var troligen skyldig till rumänmorden - han erkände ju, och visade polisen var liken fanns nedgrävda.

Gällande självmordet tvivlar jag starkt. Han var inte den typen. Det var nog hans Securitate-kumpaner, som lejt några att hänga honom i cellen. Men det kommer väl aldrig att bringas klarhet i det.
Citera
2018-05-07, 14:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
JA, det finns minst en befintlig tråd. Ursut var troligen skyldig till rumänmorden - han erkände ju, och visade polisen var liken fanns nedgrävda.

Gällande självmordet tvivlar jag starkt. Han var inte den typen. Det var nog hans Securitate-kumpaner, som lejt några att hänga honom i cellen. Men det kommer väl aldrig att bringas klarhet i det.

Han har aldrig erkänt rumän morden. Bara visat dom till kropparna. Hans inblandning vet man ju inte i det hela . Förutom mordet på petrisof där han erkänt. Men det va ju efter att Italien ville ha han utlämnad dit. Så de kan ju vara så att han blev skraj då . Han ville ju inte tillbaka till Italien .

Han blir dömd för stölden i petrisovs ( vet inte om han stavas så ) lägenhet . Vilket han erkände sig skyldig till. Även vapen brott och mordförsök på två poliser där han hävdar att polisen hade dragit sitt vapen först. Men de tror jag inte på. Den polis insatsen va för att spåra fram en adress bara tydligen enligt den skjutna polisen.

Vapen brottet och rån va la de han dömdes för först med nån kumpan.

Det va ju mariatorgshändelsen Det sista brottet han satt av väll.

Han flydde tydligen i Italien också. Genom kloak systemet ryktas de om.

Jag tror inte heller han tog sitt eget liv. De känns inte riktigt som den människan. Men han hade ju ändrat sitt liv. Så han kanske va besviken och hamna i fängelse igen
Senast redigerad av Jens86 2018-05-07 kl. 15:15.
Citera
2018-05-07, 23:35
Medlem
Citat:
Han har aldrig erkänt rumän morden. Bara visat dom till kropparna. Hans inblandning vet man ju inte i det hela . Förutom mordet på petrisof där han erkänt. Men det va ju efter att Italien ville ha han utlämnad dit. Så de kan ju vara så att han blev skraj då . Han ville ju inte tillbaka till Italien .

Han blir dömd för stölden i petrisovs ( vet inte om han stavas så ) lägenhet . Vilket han erkände sig skyldig till. Även vapen brott och mordförsök på två poliser där han hävdar att polisen hade dragit sitt vapen först. Men de tror jag inte på. Den polis insatsen va för att spåra fram en adress bara tydligen enligt den skjutna polisen.

Vapen brottet och rån va la de han dömdes för först med nån kumpan.

Det va ju mariatorgshändelsen Det sista brottet han satt av väll.

Han flydde tydligen i Italien också. Genom kloak systemet ryktas de om.

Jag tror inte heller han tog sitt eget liv. De känns inte riktigt som den människan. Men han hade ju ändrat sitt liv. Så han kanske va besviken och hamna i fängelse igen

Ursut erkände rumänmorden i polisförhören - men sedan i rätten nekade han till det. Att han inte dömdes för morden, berodde mycket på den speciella rättspraxis Sverige hade då - det gick inte att avgöra vilken roll Ursut spelat vid morden, och därför dömdes han inte för mord!

Hans flykt i Italien blev mycket kortvarig.

Nej, aldrig att han skulle tagit sitt liv i fängelset - i synnerhet inte när han ännu inte dömts.

Är du själv rumän? Har du någon information om vad som hände sedan? Vilket straff fick Ursuts italienske kumpan för värderånen?
Citera
2018-05-08, 10:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Ursut erkände rumänmorden i polisförhören - men sedan i rätten nekade han till det. Att han inte dömdes för morden, berodde mycket på den speciella rättspraxis Sverige hade då - det gick inte att avgöra vilken roll Ursut spelat vid morden, och därför dömdes han inte för mord!

Hans flykt i Italien blev mycket kortvarig.

Nej, aldrig att han skulle tagit sitt liv i fängelset - i synnerhet inte när han ännu inte dömts.

Är du själv rumän? Har du någon information om vad som hände sedan? Vilket straff fick Ursuts italienske kumpan för värderånen?

Nej inte rumän . Bara stort intresse för fallet som för många andra fall 🙂. De är ett sånt fall som man aldrig kommer glömma just för hans sett och begå sina rymningar , hans smarta sätt att försöka komma undan rättvisan 🙂. Och naturligtvis myten om ursut i sig. Eftersom ingen vet mycket om hans egentliga bakgrund 😛. Hade velat forska närmare i karlns bakgrund men de finns la inte allt för mycket information 😞
Citera
2018-05-08, 11:06
Medlem
Citat:
Nej inte rumän . Bara stort intresse för fallet som för många andra fall 🙂. De är ett sånt fall som man aldrig kommer glömma just för hans sett och begå sina rymningar , hans smarta sätt att försöka komma undan rättvisan 🙂. Och naturligtvis myten om ursut i sig. Eftersom ingen vet mycket om hans egentliga bakgrund 😛. Hade velat forska närmare i karlns bakgrund men de finns la inte allt för mycket information 😞

Hur som helst är jag övertygad om att han personligen mördade de tre exilrumänerna. Gällande hans bakgrund spekuleras det i att han kan ha arbetat för rumänska säkerhetstjänsten Securitate, och att morden kan ha gjorts på den organisationens uppdrag. Den uppgiften finns i Nordisk Kriminalkrönika. Kanske var det så, men jag vet inte om Securitate gjort sig direkt känt för terror eller mord utanför Rumäniens gränser?

Det finns också spekulationer i att Ursut var yrkeskriminell, med många år i fängelse och andra institutioner, redan i sin ungdom. Men det är heller inga säkra uppgifter.

Ursut var nog mycket begåvad rent intellektuellt; hans sätt att uttrycka sig i intervjuer vittnar om det. Dock var han väl inte så skicklig som kriminell, med tanke på att han tillbringat flera decennier bakom galler.

För att kunna forska mer i detta, behöver man nog kunna rumänska - det lär finnas en rad artiklar på webben. Jag vet inte, om Google translate fungerar för en begriplig översättning?
Citera
2018-05-08, 11:13
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Jag vill minnas att jag för längesedan läst om hur Ceaușescu-regimen försåg mördare & kriminella psykopater med falska personuppgifter som dissidenter, så att dessa skulle tas emot som avhoppare i väst. Dels för att bli av med dom & dels för att helt enkelt jävlas med Västeuropa. Om detta även gällde Ursut vet jag inte, men han passar ju bra in i rollen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in