Citat:
Ursprungligen postat av
Jens86
Nej inte rumän . Bara stort intresse för fallet som för många andra fall 🙂. De är ett sånt fall som man aldrig kommer glömma just för hans sett och begå sina rymningar , hans smarta sätt att försöka komma undan rättvisan 🙂. Och naturligtvis myten om ursut i sig. Eftersom ingen vet mycket om hans egentliga bakgrund 😛. Hade velat forska närmare i karlns bakgrund men de finns la inte allt för mycket information 😞
Hur som helst är jag övertygad om att han personligen mördade de tre exilrumänerna. Gällande hans bakgrund spekuleras det i att han kan ha arbetat för rumänska säkerhetstjänsten Securitate, och att morden kan ha gjorts på den organisationens uppdrag. Den uppgiften finns i Nordisk Kriminalkrönika. Kanske var det så, men jag vet inte om Securitate gjort sig direkt känt för terror eller mord utanför Rumäniens gränser?
Det finns också spekulationer i att Ursut var yrkeskriminell, med många år i fängelse och andra institutioner, redan i sin ungdom. Men det är heller inga säkra uppgifter.
Ursut var nog mycket begåvad rent intellektuellt; hans sätt att uttrycka sig i intervjuer vittnar om det. Dock var han väl inte så skicklig som kriminell, med tanke på att han tillbringat flera decennier bakom galler.
För att kunna forska mer i detta, behöver man nog kunna rumänska - det lär finnas en rad artiklar på webben. Jag vet inte, om Google translate fungerar för en begriplig översättning?