• 1
  • 2
2018-05-06, 20:42
Medlem
Hej!

Skall kommande helg åka till fjällstugan, och tanken är bland annat att gräva ned nätverkskabel och antennkabel mellan våra två stugor. Spelar det någon som helst roll vilket djup kabeln ligger på?
Citera
2018-05-06, 20:54
Medlem
kraftfoders avatar
Kabeln kan ju leda åska, så ju djupare desto säkrare på den aspekten. Skaffa PVC-slang/rör och dra sladdarna i, så håller installationen betydligt längre än om du gräver ner kablaget naket.
Citera
2018-05-06, 20:58
Medlem
svampdamps avatar
2-3dm räcker. Köp en cat av kraftigare materiel.
Citera
2018-05-06, 21:01
Medlem
Tlagnojs avatar
600mm täckning lägger man huvudledningarna, lägg i skyddsrör (de gula korrugerade, de har draglina också), du kan klara dig med lägre men lika bra att slänga ner det en halvmeter så riskerar du inget och det blir semi-körbart.
Citera
2018-05-06, 21:18
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledstripe
Hej!

Skall kommande helg åka till fjällstugan, och tanken är bland annat att gräva ned nätverkskabel och antennkabel mellan våra två stugor. Spelar det någon som helst roll vilket djup kabeln ligger på?

Många gissar hej vilt som vanligt ovan.

Det finns inga egentliga regler för kabeldjup på egen tomtmark. Ska du följa regler i övrigt ska du ända ner till 60 cm djup.

Än viktigare i ditt fall än kabeldjup är att du förlägger kablarna i rör. Använder du nätverks- och antennkabel som du normalt har inne i ett hus så är de definitivt inte gjorda för att grävas ner.
Citera
2018-05-06, 21:20
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Grundregeln är väl att man skall gräva ner under frostfritt djup. Här kör jag på 60cm. Men i fjällen vete fan, då får gräva sig rätt trött.
Citera
2018-05-06, 21:24
Medlem
Fundera på vad som kan hända? Finns det risk att bilar kör över ska det vara djupare. Fiber kan idag ligga 20 cm under gräsmatta...
Men har du ett skyddsrör så klarar det av grävning om någon skulle komma på något...
Markera gärna med några pinnar var kabeln går eller iaf svänger så ni vet det om 20 år.
Senast redigerad av sargasso 2018-05-06 kl. 21:26.
Citera
2018-05-06, 21:31
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Kabeln kan ju leda åska, så ju djupare desto säkrare på den aspekten. Skaffa PVC-slang/rör och dra sladdarna i, så håller installationen betydligt längre än om du gräver ner kablaget naket.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Grundregeln är väl att man skall gräva ner under frostfritt djup. Här kör jag på 60cm. Men i fjällen vete fan, då får gräva sig rätt trött.

Frostfritt eller risk för blixtnedslag är inte adekvat i det här fallet.
Citera
2018-05-06, 21:38
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Frostfritt eller risk för blixtnedslag är inte adekvat i det här fallet.

Nej om nu stugan ligger på kalfjället och marklagret inte är mer än några centimeter innan man når berggrunden. Frostfritt är skit samma. -Det är inga vattenledningar eller avloppsrör det handlar om. Dock kan det knalla till ordentligt i fjällen när åskan går. Man minskar risken för marknedslag, men det är egentligen skit samma. Har tjälen verkligen släppt redan i fjällen så det går att gräva?

Inomhuskabel funkar om man lägger den i rör, men man ska se till att det är skärmad kabel.
Citera
2018-05-06, 23:13
Medlem
Sorbitans avatar
Generellt pratar man 40-50 täckning, med runt en 10a 0 runt om. Däremot misstänker jag berg på din tomt, då är det bättre att du köper knäpprör alternativt de vanliga gula med draglina. Glöm inte bort att göra en karta där du markerar ut exakt var kabeln ligger, i framtida syfte.
Citera
2018-05-07, 09:30
Medlem
EckiEckis avatar
Se upp för potentialskillnad är allt jag säger om det där.
Citera
2018-05-07, 09:39
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Se upp för potentialskillnad är allt jag säger om det där.

Stämmer kan ställa till det ordentligt.. Jorda och mät upp.. Undvik att lägga intill vanliga elkablar..

Gräv ner 40-60cm fodra med sand och använd rör gärna med skaplig storlek.. man vet aldrig när man vill byta ut kabeln mot något nyare eller dra in något mera. Lägg helst en gul remsa plast över så att framtida grävare inser att det ligger något i mark.

Det mesta är inga krav men väldigt bra att tänka på i alla fall. Drog flera rör till mitt uthus tillsammans med en 3-fas kabel.. Senare ville jag ha möjligheten att släcka ljuset från huvudbyggnaden så jag drog fram för en trappkoppling mellan uthus och huvudbyggnad.. Även en kabel för bevakningskamera har lagts dit i efterskott, så rör sparar mycket tid och pengar..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in