Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2014-12-19, 08:53
  #109
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Har gjort ytterligare försök. Bröst/tricepspasset avslutades med grundlig stretching. Idag ingen träningsvärk. Jag körde hårdare och mer intensivt än jag gjorde förra veckan, och efter det passet fick jag träningsvärk. Så ni som säger att stretching inte hjälper mot träningsvärk har en riktig nöt att knäcka nu.
Citera
2015-02-27, 22:29
  #110
Medlem
Jag har alltid stretchat halvhjärtat och har aldrig ådragit mig några muskelskador men i fjol när jag började löpa mer intensivt fick jag en våldsam smärta i hälen som tog runt två månader att läka. Jag självdiagnostiserade mig med hälseneinflammation och ordinerade mer ambitiös stretching av vadmuskeln. Började samtidigt stretcha andra delar av kroppen för att öka min rörlighet, mest för skojs skull, och har sedan dess inte haft några problem. Huruvida det beror på stretchingen eller ej, kan jag inte säga någonting om men efter att ha läst tråden förstår jag det som att de flesta som verkar vara initierade hade hävdat att det inte beror på stretchingen.

Det är ju ändå runt 15 minuter om dagen jag lägger på detta så jag är mer än villig att acceptera stretchings oförmåga att reducera skador men menar ni att:

- Stretching inte ökar rörlighet?
- Stretching inte förlänger muskler?
- Stretching inte förebygger skador?
Citera
2018-11-15, 05:25
  #111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Har gjort ytterligare försök. Bröst/tricepspasset avslutades med grundlig stretching. Idag ingen träningsvärk. Jag körde hårdare och mer intensivt än jag gjorde förra veckan, och efter det passet fick jag träningsvärk. Så ni som säger att stretching inte hjälper mot träningsvärk har en riktig nöt att knäcka nu.
Då ämnet stretching och träningsvärk dykt upp i tråden i bland annat ditt inlägg så tänkte jag bifoga vad "American Family Physician" (peer-reviewed american journal) säger om stretching och muscle soreness.

"Clinical Question
Does stretching reduce the risk of injury during exercise?

Evidence-Based Answer
Stretching before exercise does not reduce the risk of injury. (Strength of Recommendation [SOR]: B, based on meta-analyses of lower-quality randomized controlled trials [RCTs].) However, it may slightly reduce postexercise muscle soreness. (SOR: B, based on an RCT.)"

https://www.aafp.org/afp/2016/1001/p547.html

https://en.wikipedia.org/wiki/American_Family_Physician
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback