Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-04, 18:12
  #1
Medlem
Råkat få kylpasta på en av ram minnents hållare :s inte säker dom heter, men nu så startar inte datorn antar att de är problemet någon som har en anning hur man ska fixa detta(alltså få bort kylpasta) de har alltså droppat exakt i ram porten
Citera
2018-05-04, 19:11
  #2
Medlem
Wachtmans avatar
Förmodligen har RAM-minnet tappat kontakt. Ta bort kortet och rengör grundligt och varsamt. Försök blåsa bort smörjan med burkluft. Lys med lampa och kolla vart resterna ligger. Men var som sagt väldigt varsam.
Citera
2018-05-04, 19:54
  #3
Moderator
tobess avatar
Köp på dig någon form av rengöringsmedel för elektronik, t.ex. isopropyl/isopropanol (ex. https://www.kjell.com/se/sortiment/h...-250-ml-p18358) rengör försiktigt t.ex. med medlet + tops eller liknande. När du gjort det rent, låt torka ordentligt och förhoppningsvis ska det fungera igen.

Så skulle jag göra i alla fall.
Citera
2018-05-04, 20:17
  #4
Medlem
Tack för svaren!

Har ett moderkort liggandes hemma mest troligt lättast å byta moderkort? Eller vad säger ni
Citera
2018-05-04, 21:14
  #5
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitoz
Tack för svaren!

Har ett moderkort liggandes hemma mest troligt lättast å byta moderkort? Eller vad säger ni

Ska inte vara nödvändigt rengör skiten och tryck tillbaka rammodulen.
Kylpastan kortsluter förmodligen mellan pinnar. Kylpasta kan ju vara elektriskt ledande beroende på vad det innehåller. Ta papper, tops och t-sprit och rengör.

Elektronik är jättekänsligt för statiskurladdning och liknande. Men man kan vara ganska hårdhänt i övrigt utan att det händer något.
Visst kan det gå sönder om man har otur. Men jag har brutit och misshandlat datorer i 30år med väldigt få problem. I början när lådornan passform och ATX standard var ett skämt så fick man spöa datorerna innan man hade inne alla komponenter.
Har t.o.m använt fil, plåtbockningsverktyg och såg för att saker ska passa
Citera
2018-05-04, 21:14
  #6
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitoz
Tack för svaren!

Har ett moderkort liggandes hemma mest troligt lättast å byta moderkort? Eller vad säger ni

Avvakta ett par timmar och följ #3 inlägg och råd. Det är mitt tips istället för att byta moderkort och detta arbete efteråt.
Citera
2018-05-04, 22:28
  #7
Medlem
Avvakta några timmar är nog lugnt är på kontoret 6och en halv timma till men ska testa som #3 Så och testar med lite t-sprit å topsa å grejja återigen tack för tipsen
Citera
2018-05-04, 22:51
  #8
Medlem
Äh det är väl bara och skrapa bort skiten med en mejsel eller nageln eller nåt.
Eller bara använda en annan ram plats om det är tillgängligt.
Fan jag önskar jag var mer varsam med mina datordelar pajade för inte sä länge sen ett moderkort genom att slita av pcie lanen.
Citera
2018-05-05, 17:35
  #9
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hårdvara: PC
/Moderator
Citera
2018-05-06, 05:07
  #10
Medlem
annanmedlems avatar
Den kan ju vara elektriskt ledande eller inte, varför det inte fungerar beror väl lite på det.

Att få bort det är väl inte så enkelt men isopropylalkohol och kaffefilter kanske fungerar?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback