Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-04, 15:14
  #1
Medlem
Hej! Vi har precis gjort en laboration där vi skulle beräkna tjockleken på ett hårstrå med hjälp utav laser och ett gitter. Det känns som att jag har räknat helt rätt och fått fram sannolika värden, men det känns ändå som att svaret blir fel. Om ni skulle kunna kika lite snabbt och hjälpa mig med detta så vore det underbart.

I den första delen ska vi med hjälp utav ett gitter beräkna våglängden som sedan ska sättas in i gitterformeln i del 2 där vi ska beräkna tjockleken. Efter att ha mätt upp avståndet mellan gittret till centralmaximat och avståndet mellan centralmax och första sidomaximum ska vi beräkna vinkeln alpha, där jag får 22.9 grader, vilket verkar stämma.

Efter detta ska vi använda gitterformeln för att räkna ut våglängden, vilket inte heller var något problem, då jag fick k*λ= d*sin a -> λ= 1*1.66*10^-6 * sin 22.9 grader. Svaret blev då 6.459*10^-7, vilket verkar stämma.

Men det är nu jag undrar vad jag har gjort fel. Vi tar bort gittret och sätter hårstrået framför lasern som fungerar som en enkelspalt och räknar ut vinkeln efter att ha mätt avståndet mellan mitten på centralmax till ett minimum, som blir väldigt litet. Vinkeln blir 0.38 grader, vilket jag också antar är rätt.

När vi nu fått fram alla värden vi behöver ska vi räkna ut tjockleken d, med k*λ= d*sin a.
Jag får då: 6.459*10^-7 / sin(0.38) = 9.738*10^-5.
Detta känns helt fel, då jag märkt att andra har fått mycket mindre värden. Har jag gjort fel, och isåfall vad?
__________________
Senast redigerad av hawthorns 2018-05-04 kl. 15:26.
Citera
2018-05-04, 16:25
  #2
Medlem
Det enda som kan vara fel här är vinkeln 0,38 grader. Våglängden är visserligen inte helt korrekt, den borde vara 632,8 nm (jag antar att det var en helium-neon-laser ni använde), men det felet är obetydligt. Då du sätter in värdena så är k = 1, vilket betyder att du har mätt avståndet mellan centralmaximum och det första minimat. Gjorde du det eller mätte du till något minimum längre bort från mitten?
Citera
2018-05-04, 16:32
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.R.M.114
Det enda som kan vara fel här är vinkeln 0,38 grader. Våglängden är visserligen inte helt korrekt, den borde vara 632,8 nm (jag antar att det var en helium-neon-laser ni använde), men det felet är obetydligt. Då du sätter in värdena så är k = 1, vilket betyder att du har mätt avståndet mellan centralmaximum och det första minimat. Gjorde du det eller mätte du till något minimum längre bort från mitten?

Efter att ha kikat lite till så har jag insett att jag möjligtvis inte har gjort fel, och att svaret kan vara rimligt. Ville bara dubbelkolla eftersom jag var osäker. Jag mätte till det första minimat så att k=1, ja.
Citera
2018-05-04, 16:39
  #4
Medlem
Då är säkert allt korrekt, du fick väl bara tag på ett tjockt hårstrå. Använde du ett punghår kanske?
Citera
2018-05-04, 16:45
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.R.M.114
Då är säkert allt korrekt, du fick väl bara tag på ett tjockt hårstrå. Använde du ett punghår kanske?

Hahaha, hade suttit fint i labbsalen det.
Citera
2018-05-04, 18:47
  #6
Medlem
holmiums avatar
Kontrollmät med en mikrometer och se om du fått ett rimligt resultat.

När det är på riktigt, och noga brukar man kolla om två olika metoder ger ett resultat som korrelerar.
Citera
2018-05-05, 23:45
  #7
Medlem
fermions avatar
Det vore förstås bättre att mäta avståndet mellan första minima till höger och vänster. Centralmax är väl rätt dåligt definierat (flackt) 100 mikrometer låter rätt tjockt för att vara ett hårstrå men tror att det kan finnas. Kanske läge för den obligatoriska flashbackfrågan....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback