2018-05-04, 04:02
  #13
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Är inte bägge dessa mkt dyrare? Orkar inte kolla upp det nu... Leaf är ju iaf i ungefär samma prisklass. IONIQ tycker jag också verkar nice. Kollar själv en del på elbil även om jag ska vänta drygt ett år till med att köpa/kanske leasa.

TS, vad kostar det att sätta in en laddbox i hemmet?

Jo, BMW:n och Golfen är lite dyrare och dessutom är de inte så kompetenta som Renaulten.

En laddbox kostar runt 12.000;-, eventuellt kan man sedan få 7000:- i miljöbonus (rabatt) vid köp av en sådan.
Jag är dock inte helt säker på hur den rabbatten räknas, så det får vi se.

En sådan "wallbox" är perfekt: bilen laddar man hemma och man går varje dag ut till en "fulltankad" bil.
- dessutom kan man spara på batteriet så att man får optimal räckvidd även på vintern med Renaults värmare (standard), - man knappar bara in när värmaren ska gå igång, enkelt och bekvämt som bara den på vintern!
Citera
2018-05-04, 04:15
  #14
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jo, BMW:n och Golfen är lite dyrare och dessutom är de inte så kompetenta som Renaulten.

En laddbox kostar runt 12.000;-, eventuellt kan man sedan få 7000:- i miljöbonus (rabatt) vid köp av en sådan.
Jag är dock inte helt säker på hur den rabbatten räknas, så det får vi se.

En sådan "wallbox" är perfekt: bilen laddar man hemma och man går varje dag ut till en "fulltankad" bil.
- dessutom kan man spara på batteriet så att man får optimal räckvidd även på vintern med Renaults värmare (standard), - man knappar bara in när värmaren ska gå igång, enkelt och bekvämt som bara den på vintern!

Det är helt klart intressant. Tror du gjort ett OK val iaf Den jag byggde ihop på deras sida hamnade på 340k, tog "mitten"-paketet. Det dyraste paketet verkade bara ha lite bättre ljudsystem och det skiter jag i.
Citera
2018-05-04, 05:29
  #15
Medlem
Vi har börjat köpa in en hel del elbilar i jobbet senaste två åren, dom två som utmärkt sig som bästa är just Zoe och Leaf.

Båda har dock problemet på vintern att du tappar extremt mycket räckvidd om du använder någon elförbrukning utöver motorn, t ex värme, stereo etc.

Ett annat problem har varit att hitta laddpunkter vid längre resor där det inte finns snabbladdningsstationer.

Men på det stora hela så är vi väldigt nöjda med dessa bilar till skillnad från våra Citroen C1 och E-Golf
Citera
2018-05-04, 08:35
  #16
Medlem
Kennethkvartings avatar
Du verkar ha gjort ett väl övervägt köp.

En fråga bara: Att du aldrig skulle köpa en asiatisk bil; är det bara en ren "känslogrej"?

Alltså att asiatiskt är uteslutet oavsett vad.
Citera
2018-05-04, 11:25
  #17
Medlem
SkateBlinds avatar
Du verkar ha lagt mycket tanke bakom ditt val av bil, men för mig som är uppväxt med att franska bilar ständigt har elproblem så skulle jag aldrig få för mig att köpa en fransk elbil. Det kanske bara är skrönor, men jag hoppas att bilen ska ge dig allt du önskar.
Citera
2018-05-04, 12:44
  #18
Medlem
Låter som ett utmärkt val, en väl beprövad elbil med nytt större batteri lovar gott.

Om ditt körmönster passar in på räckvidden måste den vara perfekt. Det är ju inte så många som kör 20 mil varje dag, kan du ladda hemma kommer du aldrig behöva att åka till macken och tanka något mer.

Nu byggs det ju även ut snabbladdarstationer med rasande fart, en kompis tog en tur i sin elbil till Italien t/r utan några problem alls.

Blir det några enstaka långresor per år är det väl inte hela världen att stå 60 minuter och ta en fikapaus eller lunch för att fylla på batteriet.

Min kompis med elbil brukar ofta få frågan vad det är för räckvidd, han svarar då att just nu har jag kört 7500 mil och aldrig behövt åka in på en mack!
Citera
2018-05-04, 13:30
  #19
Medlem
nittontrettons avatar
Du som var Mercedes-Benz fatast? Har du ätit svamp och råkat beställa fel fabrikat?
Citera
2018-05-04, 18:02
  #20
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankananki
Vi har börjat köpa in en hel del elbilar i jobbet senaste två åren, dom två som utmärkt sig som bästa är just Zoe och Leaf.

Båda har dock problemet på vintern att du tappar extremt mycket räckvidd om du använder någon elförbrukning utöver motorn, t ex värme, stereo etc.

Ett annat problem har varit att hitta laddpunkter vid längre resor där det inte finns snabbladdningsstationer.

Men på det stora hela så är vi väldigt nöjda med dessa bilar till skillnad från våra Citroen C1 och E-Golf

Ja, Renault Zoe har får ett gott betyg av de flesta när man kollar runt på nätet, goda vitsord både från privatpersoner och från motorjournalister.
Zoe har även vunnit många tester i tyska motortidningar.

Vinteregenskaperna är jag inte särskilt bekymrad över, jag bor i södra skåne vid kusten, här har vi väldigt milda vintrar, oftast plusgrader eller runt nollan.
Snö har vi kanske en vecka om året och kallare än 5 minus är sällsynt.

Dessutom ska jag ju skaffa en laddbox så att jag smidigt kan "tanka" bilen full varje dag där hemma, och därmed kan jag även utnyttja förvärmaren som är standard i Zoe, med den förvärms bilen vid kallt klimat och därmed blir enegiförlusten mindre.
Citera
2018-05-04, 18:04
  #21
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Du verkar ha gjort ett väl övervägt köp.

En fråga bara: Att du aldrig skulle köpa en asiatisk bil; är det bara en ren "känslogrej"?

Alltså att asiatiskt är uteslutet oavsett vad.

Det är en känslogrej.

Jag vill helt enkelt köra europeiskt.
Citera
2018-05-04, 18:09
  #22
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittontretton
Du som var Mercedes-Benz fatast? Har du ätit svamp och råkat beställa fel fabrikat?

Mercedesen har jag kvar, och den ska jag behålla, den kommer nu rulla betydlligt mindre per år.

Jag byter in min VW Up 2017, 1200 mil i inbyte.
Jag fick 105.000:- för den.
Citera
2018-05-04, 18:22
  #23
Medlem
Snapcounts avatar
Det var överraskande att du gick ifrån Benz till Renault !

Händer ju även hos Benz "ett och annat" på elfronten. Är väl i höst de skall presentera något nytt på hybrid-fronten, om jag inte minns fel. Något med disel + el.

Bor ju i Oslo och här rullar det en hel del Benz-hybrider, främst c-klassen och GLC. De har ju inte så lång räckvidd.., men som sagt : Nya grejer är på gång ! Likaså ser jag idag B-klassen med enbart el-drivlinja rullandes på gatorna..

Jag antar att du vet om det, dvs Benz nya modeller som är på ingång. Har ju noterat ditt bilintresse med främst Benz.

Önskar dig givetvis "lycka till" med ditt nya bilköp, menar det !

Frågan är ifrån mig : Var det priset som var det utslagsdrivande med att gå ifrån tex B-klassen med enbart el.., till Renault ?
Citera
2018-05-04, 22:54
  #24
Medlem
lazyasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Nej, Zoe är en egen konstruktion, utvecklad redan från början som elbil.
Dessutom är det en väldigt komfortabel bil, dessutom rymlig och säker.
Ingen liten bil heller, den är trots allt 4,1 meter lång, i storlek som en Golf.

Ang räckvidden så ska den klara minst 20 mil även på vintern, annars nästan 30 mil.
FAZ gjorde ett vintertest och kom 27 mil i 5 minusgrader och snöfall.

Absolut en av de mest kompletta elbilarna på marknaden, då den erbjuder den bästa helhetslösningen av de elbilar som är betalbara för vanligt folk.
Min Zoe kostar 363.000:-
En Tesla går på miljonen...

Du blir säkert nöjd. Jo modell S och X är dyra. Jag som tidigare jämförde med den model 3 som vi pratade om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in