Får man svara om man inte är beroende? Fast på ett sätt är jag visserligen "beroende" av medicinen då jag lider av GAD. Att lida av GAD och behöva medicin för det drar ju ner livskvalitén avsevärt. Men så länge jag har benso/lyrica/z-analoger i systemet så jag slipper ångest är allt frid och fröjd. Det jobbiga med det är att läkare vägrar skriva ut medicin mot min GAD. Hade jag bara fått 150mg lyrica + 5mg stess 2ggr om dagen och imovane att sova på skulle ja klara mig.
Hur hög dos om dagen tar du?
Det är olika då jag köper min medicin svart, vanligtvis 20mg stess eller 2mg ikto + 7.5mg imovane (recept) dagligen.
Hur länge har du brukat?
från och till i 10år
Hur har detta påverkat dig psykiskt?
Bra tror jag, hjälpt mig genom livskriser och hjälpt mig hantera så grov ångest så man vill skjuta skallen av sig. Så enbart superpositivt skulle jag säga.
Tycker du att du kan kontrollera ditt intag eller kontrollerar intaget dig
Jag har definitivt kontroll över mitt intag! Jag slösar inte min medicin för att bli "bäng" utan varenda piller är guld värt när man väl har ångest. Jag har heller inga som helst problem med att hålla upp utan benso.
Ger tabletten dig samma effekt som när du började ta tabletten?
Nja, Imovane har jag käkat dagligen nästan i 8år, skulle säga att den nu ger 2/3-3/4 av affekten den gav förut kanske. Nu kan jag äta 1mg xanor utan att däcka, förut var det 0.5mg som gäller, men ikton upplever jag som starkare nu och missar massa saker när jag försover mig.
Men toleransen har knappt gått upp under mina 10år som du ser.
Benso is the shit