2018-05-03, 12:51
Medlem
Hej jag har en Ford Focus 2006 och för ett tag sen kollade jag oljan och stickan visade ingenting. Jag slarvar ofta med detta och fyller bara olja när lampan blinkar till men det har den inte gjort. Fyllde 1 liter ingenting på stickan 1 liter till och 1 liter till fortfarande ingenting på stickan. Efter 7-800 spänn på olja tänkte jag ok har fanskapet funkat innan så lär det ju funka med 3 liter till också. Nu en vecka efter detta köpte jag en 4 liters dunk och har nu fyllt ytterligare 3 liter men fortfarande inget på stickan och nu vägrar bilen starta också.
Ingen olja under bilen när den stått och helt rent i motorutrymmet VAR ÄR MIN OLJA LOL.
HJÄLP
Citera
2018-05-03, 12:55
Medlem
Mintafs avatar
Oljesticka eller oljelampa?

Oljesticka låter retarderat. Är det oljelampan så är det bara att fortsätta köra så slocknar den efter någon kilometer.
Citera
2018-05-03, 12:56
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolFreddy
Hej jag har en Ford Focus 2006 och för ett tag sen kollade jag oljan och stickan visade ingenting. Jag slarvar ofta med detta och fyller bara olja när lampan blinkar till men det har den inte gjort. Fyllde 1 liter ingenting på stickan 1 liter till och 1 liter till fortfarande ingenting på stickan. Efter 7-800 spänn på olja tänkte jag ok har fanskapet funkat innan så lär det ju funka med 3 liter till också. Nu en vecka efter detta köpte jag en 4 liters dunk och har nu fyllt ytterligare 3 liter men fortfarande inget på stickan och nu vägrar bilen starta också.
Ingen olja under bilen när den stått och helt rent i motorutrymmet VAR ÄR MIN OLJA LOL.
HJÄLP

Har du alltså hällt i sex (6!) liter olja i bilen, trots att ingen oljetryckslampa lyser?
Citera
2018-05-03, 12:56
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
HJÄLP
Motorn kan gå sönder av för mycket olja, för högt oljetryck bla mm mm.
Citera
2018-05-03, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Motorn kan gå sönder av för mycket olja, för högt oljetryck bla mm mm.

Känner en bilmekaniker och sist jag fingrade på bilen sa han åt mig att ge fan i det och åka direkt till honom istället men jag trodde jag kunde fylla olja utan att åka till verkstaden i alla fall. JA jag har fyllt 6 liter ... först 3 liter och nu tänkte jag att kanske bilen drar olja utan att det rinner när den står still så fyllde 3 liter till. VARFÖR syns inte ett skit på stickan undrar man ju ? Undrar också hur bilen fortfarande kan leva om jag kört helt utan olja så länge och fråga 3 varför har inte oljelampan lyst ? den fungerar för den lyser när jag sätter på tändningen.
Citera
2018-05-03, 13:09
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
Oljesticka eller oljelampa?

Oljesticka låter retarderat. Är det oljelampan så är det bara att fortsätta köra så slocknar den efter någon kilometer.

Alternativt så börjar motorn slamra och harva efter ett par mil och sedan rasar den.
Citera
2018-05-03, 13:12
Medlem
Du kanske fyller på oljan på fel ställe, t.ex. i kylaren eller i spolaren.
Citera
2018-05-03, 13:17
Medlem
Ta en bild, alt. googla och visa var du fyllt på oljan i motorn så får vi se om du lyckats hälla rätt eller inte!
Citera
2018-05-03, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Du kanske fyller på oljan på fel ställe, t.ex. i kylaren eller i spolaren.

LOL nja lite korkad är jag men inte helt retarded. Måste va nåt annat fel ... kan filtret va helt igensatt så oljan inte rinner ner i tråget och kommer åt stickan ?? dum fråga igen ?
Citera
2018-05-03, 13:21
Medlem
Citat:
LOL nja lite korkad är jag men inte helt retarded. Måste va nåt annat fel ... kan filtret va helt igensatt så oljan inte rinner ner i tråget och kommer åt stickan ?? dum fråga igen ?
Oljan går inte genom filtret när det rinner ner utan när det pumpas upp.
Citera
2018-05-03, 13:25
Medlem
jipeesss avatar
eller så har du stickan i fel hål..
Citera
2018-05-03, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Oljan går inte genom filtret när det rinner ner utan när det pumpas upp.

Ok jag fattar ändå inte VARFÖR syns inget på stickan ? Jag har faktiskt nån gång kollat oljan och det har synts på stickan så måste vara orginalstickan. Nu är tydligen motorn överfull med olja och ändå syns inget. Jag ringde precis verkstaden och han sa "bogsera ner bilen hit". OM jag får i gång bilen kan jag köra ? ca 1 km eller bör jag bogsera ? Nä ligga under bilen och leta bottenplugg är jag för gammal för.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in