Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-06, 00:02
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolFreddy
Ok jag fattar ändå inte VARFÖR syns inget på stickan ? Jag har faktiskt nån gång kollat oljan och det har synts på stickan så måste vara orginalstickan. Nu är tydligen motorn överfull med olja och ändå syns inget. Jag ringde precis verkstaden och han sa "bogsera ner bilen hit". OM jag får i gång bilen kan jag köra ? ca 1 km eller bör jag bogsera ? Nä ligga under bilen och leta bottenplugg är jag för gammal för.

Något är fel, du borde ha dig en person som kan se hela helheten.
Citera
2018-07-06, 01:56
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolFreddy
Känner en bilmekaniker och sist jag fingrade på bilen sa han åt mig att ge fan i det och åka direkt till honom istället

fråga 3 varför har inte oljelampan lyst ? den fungerar för den lyser när jag sätter på tändningen.


Jag håller med din bilmekaniker att ge fan i och fingra på bilen,åk direkt till honom istället.

På fråga 3 svarar jag:

Därför att oljelampan fungerar inte på det sättet.
Oljelampan blinkar när trycket är fel inte när det är dags att fylla på olja.
Det är alltså inte som när du har slut på spolarvätska och den lampan lyser för att det är dags att fylla på.

Jag har lärt mig det här,den dumma vägen dvs den vägen som du nu är inne på.
Gör inte samma sak som jag.
Det gick dock väl med motorn i det fallet.

Jag har även lyckats med en massa andra "intressanta" saker,som till exempel att mörda en startmotor men ändå få igång bilen,köra med lösa däckbultar och annat spännande inget av det rekommenderar jag.
Citera
2018-07-06, 01:57
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolFreddy
Känner en bilmekaniker och sist jag fingrade på bilen sa han åt mig att ge fan i det och åka direkt till honom istället

fråga 3 varför har inte oljelampan lyst ? den fungerar för den lyser när jag sätter på tändningen.


Jag håller med din bilmekaniker att ge fan i och fingra på bilen,åk direkt till honom istället.

På fråga 3 svarar jag:

Därför att oljelampan fungerar inte på det sättet.
Oljelampan blinkar när trycket är fel inte när det är dags att fylla på olja.
Det är alltså inte som när du har slut på spolarvätska och den lampan lyser för att det är dags att fylla på.

Jag har lärt mig allt jag kan om bilar den dumma vägen, dvs en av de vägar som du nu är inne på.
Gör inte samma sak som jag.
Det har dock gått väl med motorn hittills.

Jag har även lyckats med en massa andra "intressanta" saker,som till exempel att mörda en startmotor men ändå få igång bilen,köra med helt lösa däckbultar och annat spännande. Inget av det rekommenderar jag.


Edit:
Jävlar vad jag var sen på bollen.
__________________
Senast redigerad av Throwaway1912 2018-07-06 kl. 02:25.
Citera
2018-07-07, 12:06
  #124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Nu orkar jag inte läsa tråden från början en gång till men det låter på denna info som att motorn helt enkelt förbrukar olja i en rasande takt. Syns det inte under motorn att oljan läcker ut där så måste den försvinna antingen till kylvattnet (men med såna här volymer hade det märkts så den går inte till kylvattnet i ditt fall) eller förbrännas i motorn. Saftigt fastkärvade kolvringar, helvetiskt slitna ventilstyrningar (mindre troligt tror jag) eller urkukad vevhusventilation kan få oljan att läcka in i cylindrarna där den förbränns och åker ut genom avgasröret.

Det finns ingen STP-olja men diverse tillsatser av märke STP som man häller i den vanliga oljan. Det finns tillsatser som kan göra att axeltätningar av gummi mjukas upp och tätar bättre men med sånt jätteläckage som du verkar ha så kommer inte det att hjälpa.
Nä, inte ge upp redan. Om det är vevhusventilationen kan det vara rätt lätt åtgärdat och kärvande kolvringar behöver inte vara jättesvårt att fixa heller.
Modins bordell alltså. Vad tror du att de ger för frugan då? Hur många mil har hon gått? Är hon inte för gammal kanske det räcker till att köpa en lite nyare bil även om den gamla skulle bli skrot.

Ok jag vet inget om vevhusvent eller kolvringar. Ungefär vad skulle det kosta på verkstad och fixa detta ?
PS kom på att det är 2-3 år sen jag bytte oljefilter ... om det är igensatt kan det få denna reaktion ?
Citera
2018-07-07, 16:54
  #125
Medlem
SirKnasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolFreddy
Ok jag vet inget om vevhusvent eller kolvringar. Ungefär vad skulle det kosta på verkstad och fixa detta ?
PS kom på att det är 2-3 år sen jag bytte oljefilter ... om det är igensatt kan det få denna reaktion ?
Hur många mil har du kört sedan det senaste oljefilterbytet?
Citera
2019-04-13, 07:46
  #126
Medlem
Halloj jag är inte på FB så ofta ... loggade på nu och läste denna tråd igen och tänkte att nån kanske är intresserad av hur det slutade. Min mekaniker visste inte vad som var fel så jag satte ut bilen till försäljning och berättade ärligt i annonsen om oljeförbrukningen. Kom två zigenare varav den ena var helt inne på att köpa min bil ( såg bra ut och allt var ok förutom just den "lilla" detaljen med oljan ) den andre z var bilmekaniker och då hans kompis provkört min bil talade han om för mig att kolvringarna var slut och det var han helt säker på. Oljan som försvann rann ju inte ut under bilen utan ... berättade han for ut via avgasröret när jag kör. Stämmer nog for när jag tittade var avgaserna av sällan skådad färg. Han sa åt sin kompis att NEJ köp inte denna skitbil och rådde mig att åka till skroten. Hans kompis ville dock ha bilen då han gillade modellen ... hans kompis sa att han skulle ha MINST 10 lax för o fixa felet men ändå betalade grabben 4000 för min skitbil ... även då hans kompis bara ruskade på huvet och gratulerad mig hahaha.
Jaja svaret på frågan var alltså kolvringarna ... kan inget om detta men låter rimligt.
Citera
2019-04-13, 08:26
  #127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolFreddy
Halloj jag är inte på FB så ofta ... loggade på nu och läste denna tråd igen och tänkte att nån kanske är intresserad av hur det slutade. Min mekaniker visste inte vad som var fel så jag satte ut bilen till försäljning och berättade ärligt i annonsen om oljeförbrukningen. Kom två zigenare varav den ena var helt inne på att köpa min bil ( såg bra ut och allt var ok förutom just den "lilla" detaljen med oljan ) den andre z var bilmekaniker och då hans kompis provkört min bil talade han om för mig att kolvringarna var slut och det var han helt säker på. Oljan som försvann rann ju inte ut under bilen utan ... berättade han for ut via avgasröret när jag kör. Stämmer nog for när jag tittade var avgaserna av sällan skådad färg. Han sa åt sin kompis att NEJ köp inte denna skitbil och rådde mig att åka till skroten. Hans kompis ville dock ha bilen då han gillade modellen ... hans kompis sa att han skulle ha MINST 10 lax för o fixa felet men ändå betalade grabben 4000 för min skitbil ... även då hans kompis bara ruskade på huvet och gratulerad mig hahaha.
Jaja svaret på frågan var alltså kolvringarna ... kan inget om detta men låter rimligt.
Kan vi vara säkra på det? En sak förstår jag inte. Varför inte åka till en riktig verkstad för att fråga? Är verkstäderna så dåliga eller dyra?
Citera
2019-04-13, 08:40
  #128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Kan vi vara säkra på det? En sak förstår jag inte. Varför inte åka till en riktig verkstad för att fråga? Är verkstäderna så dåliga eller dyra?

Jag var på en riktig verkstad och mekanikern där visste inte vad felet var. Jag åkte till en bilhandlare och köpte en ny Ford Focus och tänkte byta in den gamla men han ville inte betala en spänn då det rök ur avgasröret så JO jag kan nog va säker på att motorn va slut. Om ziggarna spelade teater gjorde dom det bra för mek zigenaren sa åt sin kompis flera ggr att NEJ NEJ NEJ men hjälpte inte.
Känner och litar på min reg mek och när inte han hitta felet så antar jag att det blivit dyrt o fixa så jag är nöjd med 4k för en 12 år gammal bil som dricker en liter olja per mil hahaha.
Kan tillägga att jag nu ett år efter är MYCKET nöjd med min nya ford focus.... bra bilar de där.
Citera
2019-04-13, 08:42
  #129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolFreddy
Jag var på en riktig verkstad och mekanikern där visste inte vad felet var. Jag åkte till en bilhandlare och köpte en ny Ford Focus och tänkte byta in den gamla men han ville inte betala en spänn då det rök ur avgasröret så JO jag kan nog va säker på att motorn va slut. Om ziggarna spelade teater gjorde dom det bra för mek zigenaren sa åt sin kompis flera ggr att NEJ NEJ NEJ men hjälpte inte.
Känner och litar på min reg mek och när inte han hitta felet så antar jag att det blivit dyrt o fixa så jag är nöjd med 4k för en 12 år gammal bil som dricker en liter olja per mil hahaha.
Kan tillägga att jag nu ett år efter är MYCKET nöjd med min nya ford focus.... bra bilar de där.


Kan tillägga att jag är familj med min reg mek så inget lurendrejeri där inte annars kan man ju oroa sig lite för den varianten också
Citera
2019-04-13, 10:27
  #130
Medlem
Denna tråd är ett guldkorn xD
Och här kan många lära sig en läxa: Det är inte alltid det bästa att försöka vara en handy-man när man inte ens besitter grundläggande kunskaper om bilar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback