Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-03, 10:41
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locutus-of-Borg
Bodde för några år sedan inneboende hos morsan mellan hus och lämpligt nog bor sonen i fastigheten bredvid så vi tänkte att det var ju enkelt att lösa parkeringen via gästkort på hans parkering. Men si det gick inte alls, det blev böter ändå tack vare att vi bodde för nära och inte kunde räknas som besökare.

Korrekt, det räcker med att ha sin hemvist i närområdet. Dessutom var det ju i det fallet uppenbart att ni inte var besökare eftersom det inte gjordes besök i den fastighet där bilen parkerades. Observeras det att någon lämnar den gård vartill besöksparkering hör så har även i det fallet en överträdelse av parkeringsbestämmelserna skett.
Citera
2018-05-03, 10:45
  #14
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Om skyltningen består av E19 med tilläggstavla "besökande" äger endast de som är besökande till fastigheten rätt att parkera därstädes. Finns det bevakning kontrollerar vakten var bilens ägare har sin hemvist, överensstämmer den med platsen så rapporteras bilen för olovlig parkering och erhåller en faktura på en kontrollavgift.

Att dom kollar upp vem som står på bilen förstår jag men kollar dom seriöst upp hemadress? Ifall man får bötern är det ju bara att överklaga att man bara ställde bilen där för att hämta lite skit inne i lägenheten. Låter väldigt difust att man ska få böter på en besöksparkering. Förstår din poäng men det låter mer som ett oetiskt brott än ett regelbrott.
Citera
2018-05-03, 10:51
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
Att dom kollar upp vem som står på bilen förstår jag men kollar dom seriöst upp hemadress? Ifall man får bötern är det ju bara att överklaga att man bara ställde bilen där för att hämta lite skit inne i lägenheten. Låter väldigt difust att man ska få böter på en besöksparkering. Förstår din poäng men det låter mer som ett oetiskt brott än ett regelbrott.

Ofta är inte ägarens namn av intresse, däremot dennes hemvist.
Det som kontrolleras enkelt är adressen till den som är registrerad ägare till bilen. Överensstämmelse med adressen där bilen parkerats vid skyltning med "besökande" renderar i en kontrollavgift, ofta kod 09, eftersom boende inte är besökare. All skyltning som sker med vägmärken måste följas, finns inga nyanser på dem när det gäller parkering. I vissa fall kan platsen vara reserverad för en viss kategori mha tilläggstavla, symbol för personbil under E19 gör det exempelvis förbjudet att där parkera en bil som är klassad som lastbil. Så länge det är på tomtmark gäller LKOP, detta förutsatt att korrekt skyltning existerar.
Citera
2018-05-03, 10:51
  #16
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
Att dom kollar upp vem som står på bilen förstår jag men kollar dom seriöst upp hemadress? Ifall man får bötern är det ju bara att överklaga att man bara ställde bilen där för att hämta lite skit inne i lägenheten. Låter väldigt difust att man ska få böter på en besöksparkering. Förstår din poäng men det låter mer som ett oetiskt brott än ett regelbrott.

Det är ju parkeringsbolag vi snackar om, dessa jäklar gör allt för att suga ut pengar.
Citera
2018-05-03, 10:55
  #17
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ofta är inte ägarens namn av intresse, däremot dennes hemvist.
Det som kontrolleras enkelt är adressen till den som är registrerad ägare till bilen. Överensstämmelse med adressen där bilen parkerats vid skyltning med "besökande" renderar i en kontrollavgift, ofta kod 09, eftersom boende inte är besökare. All skyltning som sker med vägmärken måste följas, finns inga nyanser på dem när det gäller parkering. I vissa fall kan platsen vara reserverad för en viss kategori mha tilläggstavla, symbol för personbil under E19 gör det exempelvis förbjudet att där parkera en bil som är klassad som lastbil. Så länge det är på tomtmark gäller LKOP, detta förutsatt att korrekt skyltning existerar.

Åfan, hur kan du allt detta? jobbat som lappis?

Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Det är ju parkeringsbolag vi snackar om, dessa jäklar gör allt för att suga ut pengar.

Jo, detta har jag märkt. Det dyraste med bil är ju inte bensin/försäkring, det är att parkera inne i stan. Så jävla luriga gator också.
Citera
2018-05-03, 10:56
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Det är ju parkeringsbolag vi snackar om, dessa jäklar gör allt för att suga ut pengar.

Kan även ombesörjas av fastighetsägaren.
Att uppta platser som är reserverade för besökare med fordon tillhöriga boende resulterar ofelbart i att möjligheten för de som verkligen är besökare att kunna parkera i anslutning till den adress som besöks. Detta handlar om att upprätthålla en ordning som främjar såväl boende som besökare, även om det är ett parkeringsbolag som bevakar platsen så är det städse fastighetsägaren som avgör hur platserna skall disponeras, parkeringsbolagets uppgift är att tillse önskad ordning på gården.
Citera
2018-05-03, 10:59
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
Åfan, hur kan du allt detta? jobbat som lappis?


Hur och var parkering får ske är kunskap var och en som vistas i trafiken och tillika agerar parkörer bör känna till. Läs gärna lag 318:1984 för detaljer! Att jag arbetar i branschen underlättar givetvis.
Citera
2018-05-03, 11:06
  #20
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Hur och var parkering får ske är kunskap var och en som vistas i trafiken och tillika agerar parkörer bör känna till. Läs gärna lag 318:1984 för detaljer! Att jag arbetar i branschen underlättar givetvis.

jojo, jag har körkort. jag kan parkera. Men alla dina siffror, skyltar och lagar som 0.5% av sveriges befolkning kan syftar jag mer på.
Citera
2018-05-03, 11:12
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
jojo, jag har körkort. jag kan parkera. Men alla dina siffror, skyltar och lagar som 0.5% av sveriges befolkning kan syftar jag mer på.

"Kan parkera" Visst tvivelsmål uppstod då ni hävdade att ts som boende får stå på en kategoribestämd parkering. Skyltarna bör samtliga kunna, däremot är förstås dess nummer något av överkurs, men bra att använda så ingen tveksamhet uppstår om vad som avses.
Citera
2018-05-03, 11:13
  #22
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
"Kan parkera" Visst tvivelsmål uppstod då ni hävdade att ts som boende får stå på en kategoribestämd parkering. Skyltarna bör samtliga kunna, däremot är förstås dess nummer något av överkurs, men bra att använda så ingen tveksamhet uppstår om vad som avses.

Aa, men då kan du också kolla på statistiken på¨hur många lappar ni lämnar per dag. Det finns ju en viss otydlighet.

Jag har stått på besöksparkeringar utanför min bostad vid flertal tillfällen.
Citera
2018-05-03, 11:16
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
Aa, men då kan du också kolla på statistiken på¨hur många lappar ni lämnar per dag. Det finns ju en viss otydlighet.

Jag har stått på besöksparkeringar utanför min bostad vid flertal tillfällen.

Det går givetvis att parkera fel regelbundet om ingen utför kontroll av det. Sedan beror det på först och främst: Finns det överhuvudtaget någon som bevakar parkeringen? Vid fall därom, hur ofta och vad prioriteras? Vilka direktiv har eventuellt fastighetsägaren lämnat (sker mer sällan)?

Vad finns det för otydlighet? Ser ingen när det gäller detta med besökande i alla fall.
Citera
2018-05-03, 11:19
  #24
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det går givetvis att parkera fel regelbundet om ingen utför kontroll av det. Sedan beror det på först och främst: Finns det överhuvudtaget någon som bevakar parkeringen? Vid fall därom, hur ofta och vad prioriteras? Vilka direktiv har eventuellt fastighetsägaren lämnat (sker mer sällan)?

Vad finns det för otydlighet? Ser ingen när det gäller detta med besökande i alla fall.

Allt, lappisar letar fel hela tiden. Vi tänker och analyserar över hur vi parkerar men sen kommer man tillbaka till en lapp.

Senaste lappen jag råkade ut för var en (oskyltad) handikapsparkering. Förklaringen var sedan när jag pratade med lapplisa att det var en markering i rutan. Denna hade inte jag sett då det låg 2 dm snö över markeringen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback