• 1
  • 2
2018-05-02, 21:18
Medlem
Hejsan,

Ska till höstterminen börja läsa Politices kandidatprogram på Lunds Universitet. Har sedan början på gymnasiet viljat plugga Ekonomie kandidatprogram men jag ligger på gränsen till att komma in. Har pratat med ett flertal studenter och studievägledare och de säger att en Pol.kand examen väger lika mycket som en EK.kand examen beroende på vilka kurser man läser. Jag är mest intresserad av att läsa national ekonomi så det kommer jag att välja i dem valbara kurserna.

Jag vänder mig nu till er som går programmet i antigen Lund eller någon annanstans i Sverige med några frågor. Vad är det för typ av folk som går där? Är linjen svår? Vad har du tänkt eller gjort efter kandidat examen? Har jag möjlighet att läsa masterutbildning i exempelvis Finans efter en kandidat examen i pol?
Citera
2018-05-02, 21:31
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrpotatisen
Hejsan,

Ska till höstterminen börja läsa Politices kandidatprogram på Lunds Universitet. Har sedan början på gymnasiet viljat plugga Ekonomie kandidatprogram men jag ligger på gränsen till att komma in. Har pratat med ett flertal studenter och studievägledare och de säger att en Pol.kand examen väger lika mycket som en EK.kand examen beroende på vilka kurser man läser. Jag är mest intresserad av att läsa national ekonomi så det kommer jag att välja i dem valbara kurserna.

Det fetade stämmer absolut inte. En statsvetare har i regel inte alls samma arbetsmarknad som en ekonom utan brukar i regel ha svårt att hitta relevanta jobb. Därmed inte sagt att det är omöjligt, men det är vanligen lättare att hitta relevanta jobb som ekonom än som statsvetare.

Om du vill läsa NEK ser jag ingen anledning att läsa pol.kand., då är det bättre på att satsa på en NEK-utbildning genom t.ex. ekonomi.

Citat:
Jag vänder mig nu till er som går programmet i antigen Lund eller någon annanstans i Sverige med några frågor. Vad är det för typ av folk som går där? Är linjen svår? Vad har du tänkt eller gjort efter kandidat examen? Har jag möjlighet att läsa masterutbildning i exempelvis Finans efter en kandidat examen i pol?

Det är alla möjliga folk som läser en sådan utbildning, och programmet ses i regel inte som svårt. Dock kan det vara svårt att hitta vettiga jobb. En anledning till att det är svårt för många är dock att de inte tar studierna på allvar, om du ligger i ordentligt lär du hitta bra jobb. Gäller dock att vara medveten om att det kommer krävas en rejäl insats och du därmed inte bör glida igenom programmet utan ansträngning.

Du har gissningsvis bra möjligheter att ta en master utomlands. För Finland gissar jag dock att du behöver kunna språket.
Citera
2018-05-02, 21:53
Medlem
Där är garanterat mycket PK-människor på en sådan utbildning.
Citera
2018-05-03, 00:03
Medlem
Tack för svar. Men om jag väljer att inrikta mig på de ekonomiska kurserna dvs exempelvis nationalekonomi och möjligtvis statists, har jag då inte samma möjligheter som EK.programmet att exempelvis studera vidare på ett ekonomiskt masterprogram?
Citera
2018-05-03, 00:05
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Tack för svar. Men om jag väljer att inrikta mig på de ekonomiska kurserna dvs exempelvis nationalekonomi och möjligtvis statists, har jag då inte samma möjligheter som EK.programmet att exempelvis studera vidare på ett ekonomiskt masterprogram?

Nej, eftersom ekonomiska biämnen kommer att ses som mer meriterande än statsvetenskap.
Citera
2018-05-03, 00:28
Medlem
flytandelyckas avatar
Jag läser Pol.kand och min flickvän läser Ek.kand i Lund. Beroende på ditt intresse och dina kunskaper spelar det inte jättestor roll vad du väljer mellan Ek.kand eller Pol.kand. Majoriteten av människorna som läser Ekonomie kandidat är folk som haft bra betyg i skolan(räkmackat sig igenom på någon friskola ) och läser till ekonom för att de ska få "flashiga" kneg. De flesta har så lågt samhälls och ekonomiintresse att det inte går att snacka finanspolitik eller börsen med dem.

Arbetsgivare bryr sig inte om du gått en viss utbildning om du suger. Jag har faddrar på Pol.kand som är analytiker på banker etc, du behöver inte bli utredare likt många säger. Statsvetenskap + NEK går hand i hand, sedan väljer folk till företagsekonomi som valfri kurs. För att förstå finansmarknaden bör man ha en uppfattning om statsskick, vikten av politik eller för att kunna förutspå framtiden så är statsvetenskap och NEK nyttigt. Sedan är Ekonomie kandidatprogrammet jättebra också, redovisningskursen är rätt tuff och gedigen, marknadsföringen och organisationen är rätt mycket flum. Statsvetenskapen har också vissa flummiga delkurser, typ politisk filosofi/teori och förvaltningsetik. Dock är kvalitén på statsvetenskapen sämre i Lund till skillnad från exempelvis Umeå då man bara har hemtentor.

Väljer du NEK-inriktning på Pol.kand kan du även ta ut dubbelkandidat i Ek.kand och Polkand om du läser till FEK.

P.S

Är du intresserad av redovisning eller ren företagsekonomi SKA du såklart välja ekonomie kandidat.
Senast redigerad av flytandelycka 2018-05-03 kl. 00:36.
Citera
2018-05-03, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Jag läser Pol.kand och min flickvän läser Ek.kand i Lund. Beroende på ditt intresse och dina kunskaper spelar det inte jättestor roll vad du väljer mellan Ek.kand eller Pol.kand. Majoriteten av människorna som läser Ekonomie kandidat är folk som haft bra betyg i skolan(räkmackat sig igenom på någon friskola ) och läser till ekonom för att de ska få "flashiga" kneg. De flesta har så lågt samhälls och ekonomiintresse att det inte går att snacka finanspolitik eller börsen med dem.

Arbetsgivare bryr sig inte om du gått en viss utbildning om du suger. Jag har faddrar på Pol.kand som är analytiker på banker etc, du behöver inte bli utredare likt många säger. Statsvetenskap + NEK går hand i hand, sedan väljer folk till företagsekonomi som valfri kurs. För att förstå finansmarknaden bör man ha en uppfattning om statsskick, vikten av politik eller för att kunna förutspå framtiden så är statsvetenskap och NEK nyttigt. Sedan är Ekonomie kandidatprogrammet jättebra också, redovisningskursen är rätt tuff och gedigen, marknadsföringen och organisationen är rätt mycket flum. Statsvetenskapen har också vissa flummiga delkurser, typ politisk filosofi/teori och förvaltningsetik. Dock är kvalitén på statsvetenskapen sämre i Lund till skillnad från exempelvis Umeå då man bara har hemtentor.

Väljer du NEK-inriktning på Pol.kand kan du även ta ut dubbelkandidat i Ek.kand och Polkand om du läser till FEK.

P.S

Är du intresserad av redovisning eller ren företagsekonomi SKA du såklart välja ekonomie kandidat.

Tack för ditt svar!! Men mer exakt vad för typer är det som går pol.kand programmet på LU rent generellt? Är det folk som är PK, liberala, konservativa, troende? Folk som kommer från välbärgade, etablerade, rika, fina familjer? Snobbar, hipsters eller generellt avslappnade människor?
Citera
2018-05-03, 02:13
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Tack för ditt svar!! Men mer exakt vad för typer är det som går pol.kand programmet på LU rent generellt? Är det folk som är PK, liberala, konservativa, troende? Folk som kommer från välbärgade, etablerade, rika, fina familjer? Snobbar, hipsters eller generellt avslappnade människor?

Det är alla möjliga människor. Oftast är det samhälls- eller politiskt intresserade människor; alltså liberala, konservativa, sossar eller troende. Du kommer inte undan "PK-människor" på något program. Majoriteten av lärarna är "PK" på Lunds universitet, det är bara att hålla ut. Varför är det så viktigt för dig vad dina kursare har för bakgrund? Det är väl dina studier som är det viktiga? Universitetet är inte som gymnasiet, du pluggar oftast med olika människor varje kurs. Många läser fristående eller samma kurs som dig fast via andra program.

För att sammanfatta det hela: Det är ett brett program och inte något som bara en liten klick söker sig till. Du kommer plugga med alla möjliga sorters människor.

GN
Citera
2018-05-03, 07:10
Medlem
http://allastudier.se/jobb-o-l%C3%B6n/?q=pol+kand

Inte för att vara sån, men jag ser "Pol kand" som ett flumämne för drömmare som ska rädda världen. Ett program som enbart huserar privilegierade människor som inte orkar jobba med ett riktigt jobb. Framför allt finns jobben hos de som är politiskt aktiva eller som har kontakter.

Bara för att du har en "pol kand" innebär inte det att du får jobb. Som du ser i länken är det inte en bristvara på dessa människor. Alla jag har träffat som läst pol kand läser det mest som en filosofisk övning, lite som allmän förkovring.

Du kommer få jobb på:
- Subway
- Wayne´s Coffee
- McDonald´s
- Sushi restaurang

Det är ingen som kommer vifta ett EU-kontrakt framför näsan på dig när du är klar. Du måste kämpa grabben, du kommer inte få jobb genom Flashback...
Citera
2018-05-03, 07:13
Medlem
Bucketshops avatar
Allt beror på vad du vill göra, vilket såklart är svårt att veta innan du börjar. Men pol kan låter som du utmärkt val, om du är beredd att jobba hårt (det gäller förvisso alla utbildningar men i synnerhet utbildningar där det förväntads att du ska göra något utanför studierna också).

Hade jag gjort om mitt utbildningsval hade jag valt pol kand istället för ekonomi kand då det helt enkelt är en roligare utbildning.

Anledningen till att folk hävdar att det är svårt att få jobb är för att de flesta bara läst utbildningen, och kommer på en månad innan examen att dom kanske borde leta jobb, då är det givetvis svårt. Var inte en av dom bara så ska du se att det går att få jobb.
Senast redigerad av Bucketshop 2018-05-03 kl. 07:15.
Citera
2018-05-03, 11:21
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Anledningen till att folk hävdar att det är svårt att få jobb är för att de flesta bara läst utbildningen, och kommer på en månad innan examen att dom kanske borde leta jobb, då är det givetvis svårt. Var inte en av dom bara så ska du se att det går att få jobb.

Precis, om man bara anstränger sig på utbildning vad gäller betyg + sidomeriter ska det inte vara några problem att få jobb. Gäller dock att man är medveten redan från början att det krävs ansträngning om man satsar på ett bättre jobb som statsvetare.
Citera
2018-05-03, 11:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Precis, om man bara anstränger sig på utbildning vad gäller betyg + sidomeriter ska det inte vara några problem att få jobb. Gäller dock att man är medveten redan från början att det krävs ansträngning om man satsar på ett bättre jobb som statsvetare.

Gärna också ha kontakter och rätt efternamn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in