Jag läser Pol.kand och min flickvän läser Ek.kand i Lund. Beroende på ditt intresse och dina kunskaper spelar det inte jättestor roll vad du väljer mellan Ek.kand eller Pol.kand. Majoriteten av människorna som läser Ekonomie kandidat är folk som haft bra betyg i skolan(räkmackat sig igenom på någon friskola 

) och läser till ekonom för att de ska få "flashiga" kneg. De flesta har så lågt samhälls och ekonomiintresse att det inte går att snacka finanspolitik eller börsen med dem. 
Arbetsgivare bryr sig inte om du gått en viss utbildning om du suger. Jag har faddrar på Pol.kand som är analytiker på banker etc, du behöver inte bli utredare likt många säger. Statsvetenskap + NEK går hand i hand, sedan väljer folk till företagsekonomi som valfri kurs. För att förstå finansmarknaden bör man ha en uppfattning om statsskick, vikten av politik eller för att kunna förutspå framtiden så är statsvetenskap och NEK nyttigt. Sedan är Ekonomie kandidatprogrammet jättebra också, redovisningskursen är rätt tuff och gedigen, marknadsföringen och organisationen är rätt mycket flum. Statsvetenskapen har också vissa flummiga delkurser, typ politisk filosofi/teori och förvaltningsetik. Dock är kvalitén på statsvetenskapen sämre i Lund till skillnad från exempelvis Umeå då man bara har hemtentor. 
Väljer du NEK-inriktning på Pol.kand kan du även ta ut dubbelkandidat i Ek.kand och Polkand om du läser till FEK.
P.S
Är du intresserad av redovisning eller ren företagsekonomi SKA du såklart välja ekonomie kandidat.