2018-05-02, 18:31
Medlem
Hejsan!

Jag har tänkt att börja brygga öl hemma, dels för att det kan vara kul till födelsedagar o.s.v. men också som en rolig grej att pyssla med för att testa olika smaker.

Jag har hittat den här "hemmabryggaren" som heter Grainfather Connect.
https://shop.humle.se/utrustning/bry...bryggverk-25-l

Är det någon som har erfarenhet av denna? Tips på vad man bör tänka på? Någon annan produkt som hellre kan rekommenderas i ungefär samma prisklass

Alla tips mottages med stor tacksamhet
Citera
2018-05-02, 18:54
Medlem
Börja med att gå med i någon av de riktiga forumen:

Humle.se
Shbf
Bryggforum.nu

Börja med bryggsatser först innan helmaltsmäskning så får du en uppfattning.
Det krävs en hel del prylar.

Köp någon nybörjarbok som rekommenderas på forumen.

Gå med i SHBF, de har bra medlemstidning.
Citera
2018-05-02, 19:53
Medlem
fejsetnr1s avatar
Älskar öl men dom satserna jag testat går inte att jämföra med (riktigt) öl om du frågar mig. Köper bara på bolaget numer då jag blev grymt besviken på att brygga själv. Köpte både billigt och dyrare bryggsatser men kan inte jämföras med tex.bolagets,,,
Citera
2018-05-02, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fejsetnr1
Älskar öl men dom satserna jag testat går inte att jämföra med (riktigt) öl om du frågar mig. Köper bara på bolaget numer då jag blev grymt besviken på att brygga själv. Köpte både billigt och dyrare bryggsatser men kan inte jämföras med tex.bolagets,,,

Hembryggning är inte som bullbak direkt.
Det kräver tid, prylar, mer tid, kunskap, mer kunskap och att man försöker om och om igen, gör fel, lär sig, gör nya fel, förbättrar etc.
Processen är lång och ganska invecklad innan man är van.

Det går sedan att göra fantastiska öl, men man ska räkna med att det tar ett tag att nå dit.

Satsbryggning är bra i början så man lär sig grunderna. Det ger drickbara grejer och får folk att vilja fortsätta.
När man sedan klarar av helmalt, då jävlar snackar vi öl.
Citera
2018-05-02, 21:45
Medlem
hesons avatar
Grainfather är ett bra bryggverk.

Helmaltsbryggning är det rätta, möjligen kan man prova extraktbryggning om man planerar att slarva med hygienen, det känns mycket lättare att hälla ut resultatet av 2 timmar arbete än 6 timmar.

http://www.howtobrew.com innehåller allt du behöver i kunskap men siten är ibland så slö att den är svårnavigerad.

De lokala SHBF-föreningarna håller ofta kurser till en billig penning, och även felsökningservice där ölnördar med vältränade smaklökar provsmakar dina öl och säger till dig vad du gjort för fel eller kan göra bättre.

Det du måste köpa är Starsan/Saniclean det finns ingen anledning att balta med jod eller Klorin (urk) etc. När du sedan kan brygga så kan du desinficera med kokande vatten men det kräver lite eftertanke och planering (men är billigt)

PBW är inte lika viktigt en det är trevligt med rengöringsmedel som får loss smuts som bakterier kan gömma sig under utan att man behöver skrubba, det blir ännu bättre om man skrubbar men oftast behövs det inte.
Citera
2018-05-03, 22:22
Medlem
ShellShockeds avatar
Köp denna boken. Brygg ditt eget öl av Greg Hughes
Många bra och pedagogiska recept i den. Bra tabeller över jäst- och humlesorternas olika egenskaper.

Den innehåller också allt du behöver veta för att göra öl med torkad malt extrakt (DME), flytande malt extrakt (LME) samt helmäskning (krossade korn och laka, som riktiga bryggerier).
Det står dock ingenting om bryggverk som det du funderar på att köpa, men stadierna för helmäskning är samma. Jag har fått uppfattningen om att Grainfather är näst populärt efter Braumeister. Tror det är tycke och smak som bestämmer. Kolla youtube, där finns jämförelser mellan olika bryggverk.
Citera
2018-05-30, 00:36
Medlem
MKGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klockan19
Hejsan!

Jag har tänkt att börja brygga öl hemma, dels för att det kan vara kul till födelsedagar o.s.v. men också som en rolig grej att pyssla med för att testa olika smaker.

Jag har hittat den här "hemmabryggaren" som heter Grainfather Connect.
https://shop.humle.se/utrustning/bry...bryggverk-25-l

Är det någon som har erfarenhet av denna? Tips på vad man bör tänka på? Någon annan produkt som hellre kan rekommenderas i ungefär samma prisklass

Alla tips mottages med stor tacksamhet

Jag har ett Grainfather connect.
Tips: håll rent i botten annars trippar överhettningsskyddet, och nån idiot har designat in det UNDER bryggverket.
Ett annat tips är att inte jäsa för varmt, kolla alltid vad jäststammen ska ha för temp. och lägg dig i den lägre delen av det intervallet.
Kör några enkla recept först, en belgisk blonde är inte speciellt svår.
Citera
2018-06-01, 03:01
Medlem
Claweds avatar
Onödigt påkostat med den utrustningen!
Mer än en plast-tunna som komplement för att slippa diska flaskor räcker.
Vanligt maskindiskmedel duger också för desinficering av utrustningen.

Det avgörande för optimal kvalitet är att hålla rätt temp under jäsning och ge den tid att mogna några veckor på fat eller flaska.
Temperaturen kan skilja med runt 10 grader olika sorter emellan.

Och se till att inga metallföremål finns i locket under jäsning.
Överjäst vid 16 –18 grader är min favorit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in