2018-05-01, 20:18
Medlem
shevitas avatar
Hej

Jag har en bolåneränta på 1,59% på alla 3 delar av mitt lån. Nu har jag läst att det bör vara rätt läge och omförhandla räntan då nya uppstickare börjat marknadsföra räntor låga som 0,99%.

Nu undrar jag en sak. Om jag lyckas omförhandla avtalet till en lägre ränta, kommer jag per automatik omfattas av det nya ammorteringskravet?
Jag är medveten om de olika parametrarna kring sin årsinkomst x 4.5ggr osv. Men det jag undrar är ifall det då anses som ett nytt bolåneavtal och därmed gäller de nya reglerna kring ammortering. Eller om det inte påverkas?

Tacksam för svar
Citera
2018-05-01, 20:23
Medlem
Omförhandla räntan är inte samma sak som att omförhandla hela lånet. Du kommer inte omfattas av det nya amorteringskravet bara för du omförhandlar din ränta.

Kört hårt och lycka till!
Citera
2018-05-01, 20:35
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1year2days
Omförhandla räntan är inte samma sak som att omförhandla hela lånet. Du kommer inte omfattas av det nya amorteringskravet bara för du omförhandlar din ränta.

Kört hårt och lycka till!

Oj vilken positiv nyhet! Är du 100 på detta?
Citera
2018-05-01, 23:44
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Oj vilken positiv nyhet! Är du 100 på detta?

Ja. Du kan till och med byta bank utan att amorteringskraven börjar gälla.
Citera
2018-05-06, 18:23
Medlem
Ovanstående stämmer!

Berätta hur det gick med förhandlingen av din ränta!
Citera
2018-05-07, 06:20
Medlem
Ska alla tre lånen omsättas nu? Trodde anledningen att dela upp lånet i flera delar var att man kunde binda delarna olika länge för att sprida risker?
Citera
2018-05-12, 08:44
Medlem
Du omfattas inte enligt lag av vare sig det första amorteringskravet eller det andra som kom nyligen om du har ett befintligt lån och bara vill byta bank. Under förutsättning att du inte utökar lånet i samband med flytten, för då räknas det som ett nytt lån och då får du amorteringskrav(en). (Detta går att komma runt genom att teckna ett tilläggslån istället, men detta måste amorteras tillbaka på tio år.)

Det är oavsett ovanstående fortfarande helt lagligt för banken att ställa högre krav än vad lagen kräver, dvs om banken du vill byta till känner att de vill att du ska ha villkor motsvarande vad en som skaffar nytt lån skulle få så kan de kräva det av dig. Du har då att välja mellan att stanna kvar i nuvarande bank och behålla nuvarande villkor, eller byta bank och då acceptera den nya bankens villkor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in