2018-05-01, 17:51
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Tror munnen är mer pålitligare.
Tror gör man i kyrkan. Fakta? Sjukvården rekommenderar, till oss i alla fall, örontemp.
Citera
2018-05-01, 18:11
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Tror gör man i kyrkan. Fakta? Sjukvården rekommenderar, till oss i alla fall, örontemp.
Talar bara från egen erfarenhet, har testat med öron 3-4 gånger med två olika mätare. Aldrig funkat.
Men det skedde nog i ett parallellt universum och räknas inte som fakta.

Under tungan så funkade det, men inte för att det behövdes i mitt fall. Man känner ju själv vad man klarar av.
Citera
2018-05-01, 18:15
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Talar bara från egen erfarenhet, har testat med öron 3-4 gånger med två olika mätare. Aldrig funkat.
Men det skedde nog i ett parallellt universum och räknas inte som fakta.

Under tungan så funkade det, men inte för att det behövdes i mitt fall. Man känner ju själv vad man klarar av.
Varför skulle inte det räknas? Där tycker jag du har fel.
Citera
2018-05-01, 18:21
Medlem
Måste du stirra ungen i bruningen då?
kan inte ungen stoppa in den i skitan själv på toan?
Eller du måste vakta?
Citera
2018-05-01, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Måste du stirra ungen i bruningen då?
kan inte ungen stoppa in den i skitan själv på toan?
Eller du måste vakta?

Jag litar inte på henne.

Kom på att vissa kör i armhålan. Kan det vara ett alternativ? Är det pålitligt? Man kan ju hålla fast henne hårt så den ligger stilla ordentligt i armhålan.
Citera
2018-05-01, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMungo
Jag litar inte på henne.

Kom på att vissa kör i armhålan. Kan det vara ett alternativ? Är det pålitligt? Man kan ju hålla fast henne hårt så den ligger stilla ordentligt i armhålan.

Nej,jag har inga barn,men om du behöver "hålla fast henne hårt" för att ta tempen i armhålan,då kan hon inte vara speciellt dålig. Sen förstår jag inte riktigt varför du skulle behöva hålla fast henne för att ta i armhålan ?

Ja att ta tempen i armhålan, munnen eller örat är ett alternativ till att stoppa den i äschlet på henne,framförallt när hon verkligen inte vill ha tempen i äschlet. Vi lever inte på 70 talet längre,tekninken för att slippa få tempar i röven finns,använd den.

Nej,du behöver kanske inte lita på henne men om hon nu fick stanna hemma från skolan iallafall så är det väl kvitt-samma ?

När du känner på pannan på henne och du säger hon känns "varm" känner du med handen,baksidan av handen eller handleden ? Handleden är nämligen att föredra.
Citera
2018-05-01, 19:02
Medlem
Citat:
Jag ska inte bli långrandig. Tidigare de få gånger jag tagit tempen på dottern har hon haft termometern i munnen. Även hennes mor använder mun-metoden.

Men min bror har länge hävdat att det är en opålitlig metod. Vår mor tog alltid tempen i stjärten på oss.

Jag skulle i morse ta tempen på min dotter så vi gjorde det i munnen som alltid. Den visade dock inga konstigheter, helt normal temperatur. Detta trots att hon klagade på smärta och kändes varm.

Jag är helt övertygad om att det berodde på den opålitliga metoden, så jag bestämde att vi skulle prova att sätta den i stjärten. Hon blev dock motsträvig och ville inte alls det, jag fick verkligen krångla för att få av henne byxorna. Försökte förklara att det är för att vi ska veta säkert om hon är sjuk...

När jag till slut äntligen lyckades få in den i stjärten började hon gnälla igen väldigt oroat så jag tog snabbt ut den igen och gav upp. Hon fick vara hemma från skolan trots allt.

Men jag skulle behöva tips på hur ni gör för att lugna era barn och få dom bekväma med tempen i analen?

Eller bör man helt enkelt låta bli? Jag hade aldrig några problem som barn med det vad jag minns.

Men använd en örontermometer för fan. Ska då vara fan med i-landsproblemen på det här forumet.
Citera
2018-05-01, 19:28
Medlem
Du va mej en snuskig jävel.
Citera
2018-05-01, 19:28
Medlem
Prodelins avatar
Vilken idiot, termometer i örat är lika nogrann, vi lever 2018.
Citera
2018-05-01, 19:29
Medlem
Sitkins avatar
Citat:
Jag litar inte på henne.

Har inga barn men har alltid kört med armhålan på mig själv.
Lever fortfarande och termometern har fungerat bra för att ge en indikation att jag har feber.
Citera
2018-05-01, 19:39
Medlem
Försökte du på allvar sätta en muntermometer i din dotters arsle? För det första så är väl mun- och rumptermometer annorlunda, för det andra är det ju extremt ohygieniskt. Hoppas inte nån i familjen använder den där termometern till munnen igen!

PS: Finns ju örontermometer nuförtiden, dom ska väl va tillförlitliga?
Citera
2018-05-01, 19:50
Medlem
Tammers avatar
När jag var barn var det "rövtermometer" som gällde, men när mina egna barn var i den åldern var det i munnen. Men absolut verkar "rövtermometern" mer pålitlig. Den delen av kroppen är mer tillsluten så att säga, chansen att värdet blir rätt verkar högre. Både mun och öra har ju kontakt med rumsluften, det måste var lätt hänt att mätvärdet påverkas av detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in