• 1
  • 2
2018-04-30, 22:44
Medlem
Hej!
Har en fråga om lönerna på både sjuksköterska och systemutvecklare yrkena.
Jag ska välja ett gymnasieprogram till hösten men är förvirrad mellan Vård-och omsorg eller Teknikprogrammet, Teknikprogrammet leder till systemutvecklare , vård- till sjuksköterska de både kräver högskoleutbildning, ssk 3 år, systemutvecklare 2 år.
Jag är mer intresserad av vård och människor och vill gärna jobba som en sjuksköterska men hörde att det är inte bra lön men däremot så hörde att systemutvecklare har mycket bra betalt och löneutvecklingen är jättebra. vill gärna höra av er som jobbar med både yrkena hur mycket ni tjänar och hur länge har ni jobbat och samt var bor ni tack för svaren
Citera
2018-04-30, 22:48
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av o99
Hej!
Jag ska välja ett gymnasieprogram till hösten men är förvirrad mellan Vård-och omsorg eller Teknikprogrammet, Teknikprogrammet leder till systemutvecklare , vård- till sjuksköterska de både kräver högskoleutbildning, ssk 3 år, systemutvecklare 2 år.
Jag är mer intresserad av vård och människor och vill gärna jobba som en sjuksköterska men hörde att det är inte bra lön men däremot så hörde att systemutvecklare har mycket bra betalt och löneutvecklingen är jättebra. vill gärna höra av er som jobbar med både yrkena hur mycket ni tjänar och hur länge har ni jobbat och samt var bor ni tack för svaren

Du vet väl svaret redan?

Jag har varit i båda yrkena och du kan räkna med 3-4 gånger lönen som systemutvecklare.
Citera
2018-04-30, 22:51
Bannlyst
Ssk alla dagar. Då har du garanterat jobb.

Systemutvecklare? Nej, du är inte intressant, särskilt inte som junior utan erfarenhet. Det finns alltid en billigare indier att anlita istället.
Citera
2018-04-30, 22:54
Medlem
BNCs avatar
Välj det du *vill* jobba med, det kommer göra dig lyckligast i längden.

Måhända att lönenivån generellt är högre för systemutvecklare, men jag skulle inte påstå att det är *dålig* lön som sjuksköterska. Klart tillräckligt för att leva ett fullt drägligt liv.
Citera
2018-04-30, 23:08
Bannlyst
Om du är ute efter högst lön så välj bort sjuksköterska. Morsan är sjuksköterska och det är riktigt dåligt betalt och löneutveckling. Hon har varit nära på att sadla om till något annat flera gånger om. Det är även väldigt stressigt. Inte konstigt att alltfler och fler slutar jobba som sjuksköterskor och även lämnar sitt jobb att jobba på landstingen och jobbar privat istället.
Citera
2018-04-30, 23:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av o99
Hej!

Du blir inte närmare en sjuksköterska för att du läser vård och omsorg, du blir en undersköterska.
Så välj teknikprogrammet och efter den perioden kan du se vad du vill, jag tror du blir besviken på livet oavsett.
Citera
2018-04-30, 23:45
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av just-in-i-anus

Systemutvecklare? Nej, du är inte intressant, särskilt inte som junior utan erfarenhet. Det finns alltid en billigare indier att anlita istället.

Det här är den absolut mest efterblina kommetaren på detta forum på länge. Jag gissar att du inte är Systemutvecklare själv eller att du så fruktansvärt dålig att inget företag vill ha kvar dig.

Det finns väldigt mycket jobb inom systemutveckling och ingen vill anställa billiga Indier. Kvaliten är helt enkelt för dålig.
Citera
2018-04-30, 23:56
Medlem
Sitkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av just-in-i-anus

Bullshit!

Först och främst är outsourcning inte alltid lönsamt. Och för att det ska bli lönsamt är det viktigt att de som produktägaren outsourcar arbetet till är tillräckligt införstådda med marknaden i Sverige och de specifikationer samt kraven som ställs till programmerarna. Är man kavlitémedveten så är man försiktig med att outsourca utvecklingsjobb. Är det ett komplext system blir det ännu mer kostnader att lära ut programmerarna först om systemet.

Sånt förstår väl sjuksköterskor inte sig på.

Nu till topic:
Vill du tjäna bra med pengar och är envis och vill lära dig så väljer du givetvis systemutveckling över sjuksköterska. Såvida du inte vill bli läkare. Då kan jag förstå att man väljer det istället.

Jag tjänar nu 35000 kr efter 2 år och 6 månaders arbetserfarenhet. Blev först anställd som junior utvecklare(ingen erfarenhet förutom de programmen jag utvecklade under studierna och på fritiden)och är bara 25 år gammal.

Vill du vårda patienter dag ut och dag in(egentligen gör du sånt som läkaren inte riktigt hinner med) så kan du börja ett omvårdnadsprogram. Frågan är hur kul kommer det vara den 350’de gången du får sticka tant Gunnel på fingret.
Citera
2018-05-01, 00:12
Medlem
utan.att.stannas avatar
Har läst båda. Skulle säga att om du är fel personen för ett av yrkena kan du leda in dig på en väg där du kommer bli djupt olycklig. Det är väldigt specifika yrkesutvöningar de där två.

Nån nämnde löner, generellt spelar de i i helt olika ligor, men sen finns det också superdriftga ssk som vidautbildar sig rätt, startar upp någåt... blir chefer på höhre positioner... Men jag skulle säga att de är förhållandevisfå i jämfört med hur många systemvetare som yjänar gott. Rent statusmässigt liger ju systemaren betydligt bättra till också.MYCKET bättre arbetsmiljöer. Har en nära systemtae sedan tjugo år, som kännr 100 000 k ungefär .Jobbar i Sverige, för ett aemerikanskt bolag. Men du måste ju ha talanng för programering elller BI.

Svenska v¨rlden är i fritt fall, menn sen skilj det sig åt iom vilket område du tänker. Kirurgi, ambulans, psykiatri - te.x. skiljer si åt väldigt mycket. Blir du en del av att starta uppp ett bpende blir du nog lätt en som kan klättra i hoerrarkkin, om du vill.

Men ett standarjobb på en standardavvdelning....... JCA, Ikea, Volvo är yrken ja skulle se mer tilldragange- inom psykiatirn som osykolog eller läkare vore någott annat.

Var försiktigt. Det är jätteläätt att fastna sedan, spec ju älkdre man bkir.

Lycka till.
Citera
2018-05-01, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Du vet väl svaret redan?

Jag har varit i båda yrkena och du kan räkna med 3-4 gånger lönen som systemutvecklare.

Ser inte ut att stämma alls:
http://www.lonestatistik.se/loner.as...tvecklare-1000
http://www.lonestatistik.se/loner.as...skoterska-9315
http://www.lonestatistik.se/loner.as...skoterska-1226
Citera
2018-05-01, 09:12
Medlem
CC75s avatar
Rådet är utan tvekan att välja det du VILL arbeta med. Det man vill arbeta med blir man oftast bra på och blir man bra på något, t.o.m. riktigt bra då finns alla möjligheter att tjäna pengar. Vården inom den privata sektorn ökar rejält varje år och där kan man tjäna bra. Inte lika bra som en systemvetare men bra.

Idag är löneskillnaden och framförallt löneutvecklingen mycket stor mellan dessa två yrken men jag är övertygad om att löneutvecklingen kommer att bli bättre framöver för vårdpersonalen. Den extremt bra löneutveckling vi sett inom lärarkåren de senaste åren kommer att komma till vårdsektorn snart. Det finns inget alternativ även om våra politiker kämpar emot in i det sista.

Alla kan förbereda sig på högre landstingsskatt.

// CC
Citera
2018-05-01, 11:22
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Rådet är utan tvekan att välja det du VILL arbeta med. Det man vill arbeta med blir man oftast bra på och blir man bra på något, t.o.m. riktigt bra då finns alla möjligheter att tjäna pengar. Vården inom den privata sektorn ökar rejält varje år och där kan man tjäna bra. Inte lika bra som en systemvetare men bra.

Idag är löneskillnaden och framförallt löneutvecklingen mycket stor mellan dessa två yrken men jag är övertygad om att löneutvecklingen kommer att bli bättre framöver för vårdpersonalen. Den extremt bra löneutveckling vi sett inom lärarkåren de senaste åren kommer att komma till vårdsektorn snart. Det finns inget alternativ även om våra politiker kämpar emot in i det sista.

Alla kan förbereda sig på högre landstingsskatt.

// CC
Att vårdlönerna behöver höjas för de kvalificerade yrkena, SSK och högre, tycker jag att företagsskatten kan bumpas upp lite grann istället. Det kommer ändå att krävas höjda löner för att kompensera höjd landstingsskatt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in