Citat:
Ursprungligen postat av
HMBPTOLEMAJOW
Jag har inte tummen mitt i handen och tror således inte att det skulle vara några större svårigheter att byta ut cisternen. Förutsatt att jag har korrekt del/ny toastol.
Cisternen går alltså att byta för sig? Skall kolla upp detta. Hur svårt är det annars att byta hela muggen? Är ingen främling för lite hantverk.
Om jag inte hittar delar som passar, vilket redan nu känns döfött, så får det bli en ny(eller begagnad) stol.
Jo, då. Du behöver inte oroa dig för den saken, jag tänker inte stå för kalaset, men vill vara så hjälpsam som möjligt då jag känner för min vän.
Det är svårare att byta cistern och få det att sitta tätt.
Det sitter (oftast) mässingsskruv i botten på cisternen tillsammans med ett gäng packningar.
Mellan stol och cistern sitter det ytterligare packning. Är någon av dessa packningar sliten,torkad eller gammal,då blir det problem att få det tätt.
Ska du sätta in en ny stol,(enkelt att göra själv, på en 10 gradig skala så är det maximal svårhetsgrad 3) sätt in en ny,snålspolande variant. Inte den billigaste och jag skulle nog passa mig för begagnat med just med tanke på torra packningar.
Du(rättare sagt din kompis) borde komma undan med 1000-2000.
Citat:
Ursprungligen postat av
HMBPTOLEMAJOW
Det lutar åt att jag byter hela eländet. Det är inget konstigare än att släppa bultarna i golvet, koppla muggen fri från in-/utmatningsvatten och kasta skrället?
Ungefär så,det kommer att bli lite blött på golvet. Men det är inget du kan förebygga.
Edit:
Om cisternen skulle spricka sönder när du ska flytta stolen så passa dig för kanterna på det spruckna porslinet. Handskar kan vara en riktig bra idé
Bytte ut ett tvättställ som var sprucket en gång för längesedan,tog i "kanterna" med bara händer och det skar sönder direkt.