• 1
  • 2
2018-04-30, 16:11
Bannlyst
Kära Flashback,

Jag fick nyligen besök av en något överförfriskad vän som på något vänster lyckats ha sönder själva ryggen på toaletten(vet inte vad fackmännen kallar den delen). Vatten började självfallet pissa ut, varpå vi slog av vattenmatningen till toaletten.

En lång spricka sträcker sig rakt över den specifika ryggsdelen(vattenbehållaren?), men har även funnit ett större sjok keramik drällandes i badrummet. Eventuell lagning tycks uteslutet.

Men, till frågan: Hur åtgärdar jag detta billigast och utan inblandad hyresvärd?

Önskar eder en trevlig helg!
Citera
2018-04-30, 16:47
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Kära Flashback,

Jag fick nyligen besök av en något överförfriskad vän som på något vänster lyckats ha sönder själva ryggen på toaletten(vet inte vad fackmännen kallar den delen). Vatten började självfallet pissa ut, varpå vi slog av vattenmatningen till toaletten.

En lång spricka sträcker sig rakt över den specifika ryggsdelen(vattenbehållaren?), men har även funnit ett större sjok keramik drällandes i badrummet. Eventuell lagning tycks uteslutet.

Men, till frågan: Hur åtgärdar jag detta billigast och utan inblandad hyresvärd?

Stolen verkar spräckt. Det enklaste du kan göra är att byta hela stolen.
Åk och köp. Eftersom du kunde stänga av vattnet själv så är det inga konstigheter att göra själv.
Citera
2018-04-30, 16:47
Medlem
Citat:
Kära Flashback,

cistern kallas det finns som reservdel till en del fabrikat ,men kommer troligen att bli betydligt dyrare än att köpa en ny wc-stol
t
Citera
2018-04-30, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Stolen verkar spräckt. Det enklaste du kan göra är att byta hela stolen.
Åk och köp. Eftersom du kunde stänga av vattnet själv så är det inga konstigheter att göra själv.

ja om ts får tag i en likadan wc-stol och ts inte har tummen felplacerad

t
Citera
2018-04-30, 16:59
Medlem
Grisbrottarens avatar
Billigast blir det nog om du går till en återvinningscentral tillhörig kommunen och där lägger rabarber på en bättre begagnad gustavsbergsfåtölj av ungefär samma modell som den du har… spräckt… och skruvar dit den i den söndersuttnas ställe.

Så gjorde jag själv när min cistern spräcktes av en nedfallande hylla med innehåll. Men då räckte det med att bara skaffa ett nytt lock till cisternen, som någorlunda passar ovanpå, och fylla i med lite tätningslim i sprickan som blev längre nedåt.

Lycka till!
Citera
2018-04-30, 17:02
Medlem
GormDenGamles avatar
Vad kostar en toalettstol? En tusenlapp? Det du behöver betala för en ny.
Citera
2018-04-30, 17:03
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Kära Flashback,

Bara att byta porslinstron.

Billigt blir det ju hur eller hur eftersom du självfallet kräver din fyllbult till dunderklumpkompis på kostnaden. Det var ju denne som spräckte stolen.
Citera
2018-04-30, 17:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
ja om ts får tag i en likadan wc-stol och ts inte har tummen felplacerad
Jag har inte tummen mitt i handen och tror således inte att det skulle vara några större svårigheter att byta ut cisternen. Förutsatt att jag har korrekt del/ny toastol.
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Billigast blir det nog om du går till en återvinningscentral tillhörig kommunen och där lägger rabarber på en bättre begagnad gustavsbergsfåtölj av ungefär samma modell som den du har… spräckt… och skruvar dit den i den söndersuttnas ställe.
Cisternen går alltså att byta för sig? Skall kolla upp detta. Hur svårt är det annars att byta hela muggen? Är ingen främling för lite hantverk.
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Vad kostar en toalettstol? En tusenlapp? Det du behöver betala för en ny.
Om jag inte hittar delar som passar, vilket redan nu känns döfött, så får det bli en ny(eller begagnad) stol.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Bara att byta porslinstron.
Billigt blir det ju hur eller hur eftersom du självfallet kräver din fyllbult till dunderklumpkompis på kostnaden. Det var ju denne som spräckte stolen.
Jo, då. Du behöver inte oroa dig för den saken, jag tänker inte stå för kalaset, men vill vara så hjälpsam som möjligt då jag känner för min vän.
Citera
2018-04-30, 17:43
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Jag har inte tummen mitt i handen och tror således inte att det skulle vara några större svårigheter att byta ut cisternen. Förutsatt att jag har korrekt del/ny toastol.

Cisternen går alltså att byta för sig? Skall kolla upp detta. Hur svårt är det annars att byta hela muggen? Är ingen främling för lite hantverk.

Om jag inte hittar delar som passar, vilket redan nu känns döfött, så får det bli en ny(eller begagnad) stol.

Jo, då. Du behöver inte oroa dig för den saken, jag tänker inte stå för kalaset, men vill vara så hjälpsam som möjligt då jag känner för min vän.

Köp en ny direkt rekommenderar jag. Småpengar som gör att värdet på toaletten stiger.
Citera
2018-04-30, 17:47
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Det går nog att byta bara cisternen på de flesta modeller, men det är nog enklare att byta hela tronen.
Det är nog lättare att få tag på en hel än enbart en cistern som passar, då du i det fallet måste ha exakt rätt modell.
Citera
2018-04-30, 17:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Köp en ny direkt rekommenderar jag. Småpengar som gör att värdet på toaletten stiger.

Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Det går nog att byta bara cisternen på de flesta modeller, men det är nog enklare att byta hela tronen. Det är nog lättare att få tag på en hel än enbart en cistern som passar, då du i det fallet måste ha exakt rätt modell.
Det lutar åt att jag byter hela eländet. Det är inget konstigare än att släppa bultarna i golvet, koppla muggen fri från in-/utmatningsvatten och kasta skrället?
Citera
2018-04-30, 18:05
Medlem
Citat:

Det är svårare att byta cistern och få det att sitta tätt.
Det sitter (oftast) mässingsskruv i botten på cisternen tillsammans med ett gäng packningar.
Mellan stol och cistern sitter det ytterligare packning. Är någon av dessa packningar sliten,torkad eller gammal,då blir det problem att få det tätt.

Ska du sätta in en ny stol,(enkelt att göra själv, på en 10 gradig skala så är det maximal svårhetsgrad 3) sätt in en ny,snålspolande variant. Inte den billigaste och jag skulle nog passa mig för begagnat med just med tanke på torra packningar.

Du(rättare sagt din kompis) borde komma undan med 1000-2000.

Citat:
Det lutar åt att jag byter hela eländet. Det är inget konstigare än att släppa bultarna i golvet, koppla muggen fri från in-/utmatningsvatten och kasta skrället?

Ungefär så,det kommer att bli lite blött på golvet. Men det är inget du kan förebygga.

Edit:
Om cisternen skulle spricka sönder när du ska flytta stolen så passa dig för kanterna på det spruckna porslinet. Handskar kan vara en riktig bra idé
Bytte ut ett tvättställ som var sprucket en gång för längesedan,tog i "kanterna" med bara händer och det skar sönder direkt.
Senast redigerad av Throwaway1912 2018-04-30 kl. 18:18.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in