2018-04-30, 14:11
Hej! Har länge haft problem med torra händer, tidigare mest under vintertid, men numera i princip året om. Testat en rad olika hudkrämer, däribland Camuril och Decubal men det hjälper mest tillfälligt. Fick råd av en på apoteket att jag bör tvätta händerna med duscholja istället för vanlig tvål. Testat det i ungefär en vecka nu, men ingen förbättring, snarare tvärtom. Av det jag har testat har Camuril hjälpt bäst kan jag tillägga.

Skäms lite för mina händer för de har fått en "annan" hudton av torrheten jämfört med underarmarna, så det sticker ut ganska mycket och ser inte så fint ut direkt.

Någon som har tips på vad jag kan göra? Det enda jag vet som möjligtvis påverkar torrheten och att huden flagnar, är att jag tvättar händerna ganska ofta.
Citera
2018-04-30, 14:19
Medlem
reFluxls avatar
Pröva Helosan. Inte alls fet som t.ex. Decubal men gör under på mina händer. Låt också bli att tvätta händerna lika ofta.
Citera
2018-04-30, 14:28
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Mitt tips då jag även har torra händer är Spensalva. Detta kan köpas på apotek eller hos Granngården.

Smörj in händerna ordenligt och använd gärna tyghandskar som även kan köpas på apoteket. Jag använder detta i samband med läggdags och dan efter så händerna mycket bättre.
Citera
2018-04-30, 15:10
Medlem
Tvätta med Lactacyd-tvål som inte är basisk och uttorkande som vanliga tvålar. Beställ Lipikar AP+ från Apotea.se. En hudkräm för väldigt torr hud som innehåller en hudvänlig bakterie som dämpar inflammation.

Om du är riktigt skitig och måste använda vanlig tvål, använd lactacyd efteråt så att huden inte blir för basisk. Torr hud har ett pH kring 6-7 medan fet hud ligger på 4-5.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in