2018-04-29, 20:29
Medlem
efter upprepade dagliga promenader om cirka en mil får jag ibland, var- eller varannan vecka till blott någon gång i månaden, en konstig smärta i regionen kring mitt högra knä och bakom det.

När jag står upp känns det ok, och likaså när jag går, men när jag försöker böja benet så börjar det göra ont i/bakom/omkring knät redan vid 90 graders lutning. om jag sätter mig på huk gör det onödigt jävla ont i benet.

Misstänker att det kan ha att göra med att ena benet är längre än det andra, för smärtan är alltid bara närvarande i ena benet, och att det efter långa promenader blir för mycket felbelastning till följd av detta, men jag har ingen medicinsk utbildning, så gissar bara

har någon varit med om något liknande?
Citera
2018-04-29, 20:40
Medlem
rockypatel66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LedsenPabloEscobar
efter upprepade dagliga promenader om cirka en mil får jag ibland, var- eller varannan vecka till blott någon gång i månaden, en konstig smärta i regionen kring mitt högra knä och bakom det.

När jag står upp känns det ok, och likaså när jag går, men när jag försöker böja benet så börjar det göra ont i/bakom/omkring knät redan vid 90 graders lutning. om jag sätter mig på huk gör det onödigt jävla ont i benet.

Misstänker att det kan ha att göra med att ena benet är längre än det andra, för smärtan är alltid bara närvarande i ena benet, och att det efter långa promenader blir för mycket felbelastning till följd av detta, men jag har ingen medicinsk utbildning, så gissar bara

Menar du bakom knäskålen?
Citera
2018-04-29, 20:47
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:

Ja fast mina ben är lika långa. Som det andra alltså.
Är du arton kan det vara växtverk
Är du kvinna och gravid kan det vara osteoporosis, eller viktökning iom fostret
Det kan vara skeletturtunning om du är anorektiker
Ä du otränad kan det vara för lite ledvätska
Är du 55+ kan det vara artos
Bar du på en ryggsäck med 16 tegelstenar är det nog den
Citera
2018-04-29, 21:08
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Bakercysta?

https://medibas.se/handboken/klinisk...na/bakercysta/
Citera
2018-04-29, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Ja fast mina ben är lika långa. Som det andra alltså.
Är du arton kan det vara växtverk
Är du kvinna och gravid kan det vara osteoporosis, eller viktökning iom fostret
Det kan vara skeletturtunning om du är anorektiker
Ä du otränad kan det vara för lite ledvätska
Är du 55+ kan det vara artos
Bar du på en ryggsäck med 16 tegelstenar är det nog den

nja, är man mellan 25-35. duglig fysik.

funderar på om det är värt att gå till vc för det, men orkar inte med ett "ta en ipren och vila"-svar. känns som tidsspillan för alla inblandade.
Citera
2018-04-29, 21:29
Medlem
stoltsvenskfittas avatar
Citat:
nja, är man mellan 25-35. duglig fysik.

funderar på om det är värt att gå till vc för det, men orkar inte med ett "ta en ipren och vila"-svar. känns som tidsspillan för alla inblandade.

Om du inte orkar kolla upp det så är det nog bara att ta en ipren och vila.

Har du bra skor med bra sulor?
Citera
2018-04-29, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stoltsvenskfitta
Om du inte orkar kolla upp det så är det nog bara att ta en ipren och vila.

Har du bra skor med bra sulor?

gått med flera olika par skor medan problemet bestått - det nuvarande paret är det nyaste, och skönaste på länge. tror inte att det är skorna som ligger bakom, även om det är svårt att utesluta utan en längre tid med t.ex. vandringsskor eller liknande, som är ämnade att gå långt i.

just det här med att det smärtar som fan så fort man böjer det minsta lilla när det väl gör ont (oftast värst när jag är ute och går, stannar och försöker böja). annars brukar problemen ge med sig lite grann när man är varm i kroppen, men så inte i mitt fall.
Citera
2018-04-29, 23:23
Medlem
Gå till en ordentlig sjukgymnast, läkare eller nåt. Detdär låter ingen bra. Visst kan man få känningar av långa promenader med detdär låter extremt. Knät kanske håller nu men inte för alltid.

Skulle inte tro på att det beror på benlängdsskillnad. Det finns riktig benlängdsskillnad och en skillnad som uppstår på grund av rotation i bäckenet.
Du kan be en polare mäta längden på dina ben. Ställ dig också framför en spegel och iakkta höfterna och benen. Bekar höfterna rakt, är höfterna jämna och kan du se en rotation? Inte för att detta ersätter ett läkarbesök men det kan ge en indikation på benlängddskillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in