• 2
  • 3
2018-04-29, 20:48
Citat:
Ursprungligen postat av NovaOculus
Vad bra du förklarar, det är rena djungeln med alla termer som dessutom verkar överlappa.

Så hur hör antisocial (aspd) ihop med psykopati, sociopati, narcissism och mackiavellisk personlighet?
aspd är ingen riktigt personlighetsstörning det är en stämpel man sätter på kriminella
Citera
2018-04-29, 20:56
Medlem
NovaOculuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Tackar

Egentligen så är jag intresserad av Antropologi i stort sätt, så det hänger ihop med psykologi och många andra ämnen fast med ett lite annorlunda perspektiv.
Det måste finnas bra kurser om det på högskolan, inte funderat på att studera och kanske bli en doktor i ämnet?
Citera
2018-04-29, 20:57
Medlem
NovaOculuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
aspd är ingen riktigt personlighetsstörning det är en stämpel man sätter på kriminella
Bara i Sverige? Eller usa osså?
Citera
2018-04-29, 21:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NovaOculus
Det måste finnas bra kurser om det på högskolan, inte funderat på att studera och kanske bli en doktor i ämnet?

Man kan tycka det borde finnas, men jag har blivit ganska besviken att det är så smalt som det är.
Att vilja lära sig människan som varelse så blir det inte direkt sammanflätat utan väldigt inriktat på universitet, åtminstone i Sverige.

Citat:

Hur menar du? Det är en diagnos.
Vad är en riktigt personlighetsstörning?
Citera
2018-04-29, 21:35
Citat:
Man kan tycka det borde finnas, men jag har blivit ganska besviken att det är så smalt som det är.
Att vilja lära sig människan som varelse så blir det inte direkt sammanflätat utan väldigt inriktat på universitet, åtminstone i Sverige.

Personer med nästintill diametralt olika personligheter kan diagnosticeras med ASPD. Detta eftersom diagnoskriterierna inte fokuserar på personlighet utan beteende (i detta fall kriminellt beteende).
Citera
2018-04-29, 21:46
Bannlyst
Citat:
Personer med nästintill diametralt olika personligheter kan diagnosticeras med ASPD. Detta eftersom diagnoskriterierna inte fokuserar på personlighet utan beteende (i detta fall kriminellt beteende).

Ja det håller jag med dig om att det är märkligt, men så är det väl ofta med personlighetsstörningar överlag?

Finns ett ord på engelska som heter Agreeableness egentligen det man går på om det är högt eller lågt, sen blir detta fel när man använder det som det görs i samhället. Att det har snarare med samhället att göra än människor i omgivningen som i sin tur kan ha en annorlunda kultur.
Är det accepterat i en del av stan att vara kriminell är det egentligen inte antisocialt beteende, det är då miljöanpassning.

Egentligen kan jag tycka det är mer antisocialt med någon som ska vara regelrätt och vara polis i en miljö där det är socialt accepterat att vara kriminell.
Det finns alltid någon kille som ska vara tvärtom endast för att gå emot strömmen, det behöver inte vara kriminellt .
Senast redigerad av rusur 2018-04-29 kl. 21:50.
Citera
2018-04-29, 22:24
Medlem
NovaOculuss avatar
Citat:

Du kan lägga grunden för ett nytt spännande och korsdisciplinärt forskningsfält.
Citera
2018-08-23, 01:32
Bannlyst
https://www.quora.com/Do-psychopaths-get-headaches

Stämmer det här tror ni? Fick ett litet moment här. Givetvis för att jag inte kunde vara längre ifrån det som det talas om!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in