• 1
  • 2
2018-04-28, 18:55
Medlem
Hej, Har en fråga som jag vill diskutera ang Sociopatisk, psykopatisk och machiavellisk personlighet.

Läst att Psykopater och machiavellisk personlighet är mer kalkylerande än sociopater.

Betyder det att sociopater inte har någon alls planeringsförmåga? Elller endast planering här och nu och aldrig i lång sikt?

Betyder det att psykopater och machiavellisk personlighet planerar mer på lång sikt?

Vilka planerar bäst? Psykopater eller machiavellisk?
Citera
2018-04-28, 19:59
Medlem
NovaOculuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okers
Hej, Har en fråga som jag vill diskutera ang Sociopatisk, psykopatisk och machiavellisk personlighet.

Läst att Psykopater och machiavellisk personlighet är mer kalkylerande än sociopater.

Betyder det att sociopater inte har någon alls planeringsförmåga? Elller endast planering här och nu och aldrig i lång sikt?

Betyder det att psykopater och machiavellisk personlighet planerar mer på lång sikt?

Borde väl vara de mackiavelliska, då de kan ligga lågt och flyta med tills de agerar. Psykopater är väl rätt impulsiva i allmänhet så de skulle väl kräva en riktigt högfungerande sådan för att genomföra en riktigt långtgående plan?
Citera
2018-04-28, 21:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av okers

Känns som du inte ens förstår vad machiavellisk personlighet är för något.
Exemplet är fursten som ser det väldigt mekaniskt hur man genomför saker för ett längre mål, utan att ta hänsyn till saker som kommer i vägen. Det är mer som en väldigt sträng och strikt personlighet, som inte hindras ifrån dåligt samvete eller andras lidande.

Psykopati är inte ens en enskild diagnos, känns som du är ute och cyklar med dina spekulationer och tankar.
Citera
2018-04-28, 21:37
Nu har ju alla 3 grejer du nämner inga fasta definitioner. Men machaavlalvlaieansk måste ju vara den mëst praktiska. mahchaalveli är ju inte riktigt ett personlighet utan mer ett sätt att handla. ta Putïn till exempel, han sköter sitt land med machaviank medan han förmodligen är en helt vanlig person psykologiskt
Citera
2018-04-28, 22:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
mahchaalveli är ju inte riktigt ett personlighet utan mer ett sätt att handla. ta Putïn till exempel, han sköter sitt land med machaviank medan han förmodligen är en helt vanlig person psykologiskt

Det är väl visst en personlighet? Eftersom man kan både vara varm och kall mot olika personer känslomässigt.
Citera
2018-04-28, 23:00
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Det är väl visst en personlighet? Eftersom man kan både vara varm och kall mot olika personer känslomässigt.
tror inte du har läst boken
det handlar inte om känslor
Citera
2018-04-28, 23:07
Bannlyst
Citat:
tror inte du har läst boken
det handlar inte om känslor

Vilken bok?

Pratar du om fursten eller personlighetsstörningen?
Citera
2018-04-28, 23:08
Citat:
Vilken bok?

Pratar du om fursten eller personlighetsstörningen?
Jag pratar om Machiavellis bok såklart.
Citera
2018-04-28, 23:11
Bannlyst
Citat:
Jag pratar om Machiavellis bok såklart.

Ja men då har du inte förstått att det är skilda saker.
Hitler är ett bättre exempel än Putin.
Citera
2018-04-28, 23:11
Citat:
Ja men då har du inte förstått att det är skilda saker.
Hitler är ett bättre exempel än Putin.
Vad är det som är skilda saker?
Citera
2018-04-28, 23:18
Bannlyst
Citat:
Vad är det som är skilda saker?

Personlighetsstörningen /personligheten är mest en liknelse med Machiavelli därav namnet.
Det är inte samma sak .
Vet inte hur jag skall förklara detta vidare.

Men Hitler var inte genuint ond, han var god mot en del och psykopatisk mot en annan del.
Citera
2018-04-28, 23:21
Citat:
Personlighetsstörningen /personligheten är mest en liknelse med Machiavelli därav namnet.
Det är inte samma sak .
Vet inte hur jag skall förklara detta vidare.

Men Hitler var inte genuint ond, han var god mot en del och psykopatisk mot en annan del.
Skumt att döpa en personlighetsstörning efter en person som skrev en bok om politisk strategi och krigföring. Man vet inget annat om Machiavelli förutom det han skrivit och där finns inget känslotrams.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in