2018-04-28, 00:13
Medlem
MrBulldoggs avatar
Mitt skägg börjar gå från grått till vitt, men jag känner mig som en tonåring. Har jag därmed rätt till barnbidrag? Så kallad "ålder" är ju bara en social konstruktion.
Citera
2018-04-28, 00:59
Medlem
Citat:

– Man borde fastställa en persons identitet genom att lyssna på personens berättelse.

Fast vi vet ju att de flesta av dom kommit hit med fabrikerade berättelser så det argumentet håller ju inte... såvida man vill tro på sagor.
Citera
2018-04-28, 01:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Clocking
Fast vi vet ju att de flesta av dom kommit hit med fabrikerade berättelser så det argumentet håller ju inte... såvida man vill tro på sagor.

Eller det mänskliga och mycket vanligt förekommande karaktärsdraget att ljuga, i synnerhet om man starkt gynnas av lögnen. I detta fall, addera också väsensskilda tankesätt och kulturer, och annorlunda genetiskt uppsättning.
Citera
2018-04-28, 03:07
Medlem
Vad skönt att det nu är vetenskapligt fastställt att barndomen bara är en social konstruktion.
Det måste betyda att jag kan bestämma min egen ålder.
Jag är alltså 65 år och har rätt till pension.
Härligt!
Citera
2018-04-28, 03:34
Medlem
Trevligt för alla som vill ligga med 12-åringar då. Ska väl inte vara något problem för den batikhäxan isf, eller?
Citera
2018-04-28, 03:56
Bannlyst
Så är det.Barndomen är en socialkonstruktion , det finns vuxna som gillar att suga på napp och gå runt i blöjor. Men nu är lagen utformad med en gräns att vid 18 år är man vuxen.

Ett fattig land som Sverige har alldeles för generösa regler för asylsökande, det är något vi märker av att vi betala världens högsta skatter för att vi skall få välfärd istället få vi bara en masa kriminella som väller in i landet och kalla sej för sej barn.

Men framförallt är det för lätt att få asyl i Sverige, vi måste få tuffare regler vilka som kan få asyl. Sverige klara inte mer mångkultur.
Citera
2018-04-28, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AltKnight

Vänstermupparna tar det till nästa nivå, vem som är barn är alltså diffust och en social konstruktion, faktiskt ålder ska inte spela någon roll.

Vad ska diskuteras?

Givetvis är gränsen för vad som är barn eller inte en social och en juridisk konstruktion. Även i Sverige har vi haft denna gräns flyttad ett antal gånger. Från början ansågs man vuxen när man fick det andra armbandet runt 12-15 års ålder. Vid andra tillfällen ansågs man inte vuxen förrän 21 års ålder. Nu är det internationellt så att man är vuxen när man fyller 18 år.

Är kroppen färdigutvecklad vid 18 års ålder? Nej, knappast inte.
Citera
2018-04-28, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Jag tycker 18års åldern är ganska kass som inte tar hänsyn till individen. En snubbe på 16 år från afghanistan är betydligt mer vuxen än en 20årig svensk. Men ändå ska den äldre vara vuxen och den yngre vara barn. Hmmmm
Gå ner till busstationen i Visby en fredagkväll så får du se afganer i 25 årsåldern som lajvar 17 men beter sig som 12.
Citera
2018-04-28, 06:34
Medlem
Kan man inte BEVISA sin ålder, så kan utgå från att personen ljuger om sin ålder. Gör åldersbestämning och fäll hellre än att fria. Blir det fel på 1 på 10, så gör det inget, eftersom de med största sannolikhet medvetet har ljugit om sin ålder och bakgrund.
Citera
2018-04-28, 08:16
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Bra resonerat av Elena!
Var man stor nog att ta sig hit är man alltså stor nog att skeppas tillbaka.
Är man stor nog att begå ett brott är man stor nog att ta sitt straff.
Vi kan alltså lugnt bortse från ”åldern”.

#handhjärta
Citera
2018-04-28, 08:56
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VivreSaVie
Ännu en person som inte förstått åldersbedömningarnas syfte. De är till för att kraftigt få ner antalet beviljade uppehållstillstånd, ingenting annat. Inte för att barn förtjänar att stanna och att vuxna inte förtjänar det, utan för att det bara finns plats för dem som det är allra mest synd om (rimligtvis barnen).

Vem bestämmer hur många "det finns plats för"? Och på vilka grunder?
Citera
2018-04-28, 09:08
Medlem
Le-Hericons avatar
Att fler får stanna; måste väl bero på att de har börjat mäta deras mentala ålder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in