2018-04-27, 15:29
Medlem
Verbal.Kints avatar
Hej!

I november ska jag åka på en längre resa som kräver lite kulor. Jag har tänkt avsätta en viss summa varje månad samt sedan stötta med sparat kapital. Vilket är det bästa sättet för ett sparande likt detta? Vilket sätt ger bäst avkastning?

Kan tilläggas att jag har kapital på annat ställe som kan läggas till här och det är cirkus 20t riksdaler.

Hit me!
Citera
2018-04-27, 15:44
Medlem
Med så kort sparhorisont avråder jag dig att placera pengarna på börsen. Risken finns att pengarna tappar mycket värde i en dipp, för att sedan ej ges tid att återhämta sig som ofta sker om man investerar på 5-10 års sikt.

Mitt råd är att titta på sparkonton hos t.ex. Norwegian, Hoist spar, Svea Ekonomi, Santander etc. Kolla bara så du inte låser pengarna, har fria uttag och att kontot har insättningsgaranti. Du borde kunna få runt 0.7-0.8% ränta någonstans gissar jag utan att ha kollat.
Citera
2018-04-27, 15:52
Medlem
Verbal.Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtGbg
Med så kort sparhorisont avråder jag dig att placera pengarna på börsen. Risken finns att pengarna tappar mycket värde i en dipp, för att sedan ej ges tid att återhämta sig som ofta sker om man investerar på 5-10 års sikt.

Mitt råd är att titta på sparkonton hos t.ex. Norwegian, Hoist spar, Svea Ekonomi, Santander etc. Kolla bara så du inte låser pengarna, har fria uttag och att kontot har insättningsgaranti. Du borde kunna få runt 0.7-0.8% ränta någonstans gissar jag utan att ha kollat.

Tack för ditt svar!

Jag hade funderingar på en Avanza Auto alternativt läsa in mig och sätta ihop en egen portfölj.

Sparkonto likt de du skriver har jag tidigare haft men känns inte det som lite kort sparhorisont för ett sådant alternativ?

Kan tilläggas att jag är beredd att ta en viss risk med placeringar.
Citera
2018-04-27, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verbal.Kint
Hej!

I november ska jag åka på en längre resa som kräver lite kulor. Jag har tänkt avsätta en viss summa varje månad samt sedan stötta med sparat kapital. Vilket är det bästa sättet för ett sparande likt detta? Vilket sätt ger bäst avkastning?

Kan tilläggas att jag har kapital på annat ställe som kan läggas till här och det är cirkus 20t riksdaler.

Hit me!

Bankkonto. Pengar som man vet att man behöver ett visst datum gör man bäst i att inte lägga på börsen.
Citera
2018-04-27, 16:17
Medlem
Verbal.Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatSith
Bankkonto. Pengar som man vet att man behöver ett visst datum gör man bäst i att inte lägga på börsen.

Absolut. Jag söker dock någon form av avkastning än att bara lägga de på mitt sparkonto hos Swedbank där jag inte tjänar ett öre på att ha kosingen.
Citera
2018-04-27, 16:37
Medlem
boriss avatar
På så kort tid kan du lika gärna sätta en del av dina pengar på rött eller svart på rouletten. Kommer gå lika bra som börsen.
Citera
2018-04-28, 07:32
Medlem
Med så kort horisont gerde alternativ som har rimlig risk max ett par hundralappar så ta det försiktigt bara så är det lugnt.

Försök att inte blanda ihop din reskassa med dina andra pengar, det låter som att du inte riktigt vill hålla isär dina tillgångar. Resten kan du säkert placera med högre risk även om du bör ha lite cash för oförutsedda utgifter här också.
Citera
2018-04-29, 16:03
Medlem
Verbal.Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expired
Med så kort horisont gerde alternativ som har rimlig risk max ett par hundralappar så ta det försiktigt bara så är det lugnt.

Försök att inte blanda ihop din reskassa med dina andra pengar, det låter som att du inte riktigt vill hålla isär dina tillgångar. Resten kan du säkert placera med högre risk även om du bör ha lite cash för oförutsedda utgifter här också.

Okej. Så vad rekommenderar du? All avkastning är ju bättre än ingen liksom.
Citera
2018-04-29, 16:08
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:

Bkanka Fingerprint Cards, nu fick du ett konkret tips!
Citera
2018-04-29, 16:14
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:

Precis som de andra skriver, börsen är för mycket gamble med så kort tidshorisont. Det bästa för dig om du vill ha avkastning kan vara något bankkonto bara. Volvofinans har gratis konton med fria uttag med 0,65% ränta. Finns säkert andra alternativ på upp emot 1%, det är de siffrorna vi pratar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in