2018-04-26, 22:10
Medlem
Jag löneväxlar, det funkar så att min arbetsgivare gör ett bruttolöneavdrag och sedan sätts 106% av beloppet in på en pensionsförsäkring.

Nu fick jag ett ”förmånsbesked” från banken för ett par dar sen. Där framgår det att utbetalningsperioden är satt till 60-65 år. Det är ju rätt ointressant med mer pengar då eftersom jag förhoppningsvis fortfarande jobbar och skatten är förmodligen lägre nu.

Någon som vet om det är det tillåtet att flytta fram utbetalningen till 65 när jag bli pensionär och tänker mig att leva på en pension runt gränsen för statlig skatt? Kollade på jobbet, men fick ett luddigt svar om att man inte fick dra av avsättningen vid senare utbetalning.
Citera
2018-04-27, 09:46
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expired
Jag löneväxlar, det funkar så att min arbetsgivare gör ett bruttolöneavdrag och sedan sätts 106% av beloppet in på en pensionsförsäkring.

Nu fick jag ett ”förmånsbesked” från banken för ett par dar sen. Där framgår det att utbetalningsperioden är satt till 60-65 år. Det är ju rätt ointressant med mer pengar då eftersom jag förhoppningsvis fortfarande jobbar och skatten är förmodligen lägre nu.

Någon som vet om det är det tillåtet att flytta fram utbetalningen till 65 när jag bli pensionär och tänker mig att leva på en pension runt gränsen för statlig skatt? Kollade på jobbet, men fick ett luddigt svar om att man inte fick dra av avsättningen vid senare utbetalning.
Ring banken och fråga?
Citera
2018-04-27, 12:11
Medlem
Citat:

Ja du kan ändra utbetalningen till allt mellan 55 års ålder och din död. Det görs antingen med en ändringsblankett som försäkringsbolaget har eller när du får aktualiseringsbrevet som talar om att försäkringen är på väg att utbetalas, vilket kommer mellan 6 veckor och 3 månader innan datumet för utbetalning. På de blanketterna kan du dock enbart skjuta upp 1 år i taget.
Citera
2018-04-28, 07:35
Medlem
Tack! Vet du om det stämmer som lönekontoret hävdar att de inte kan dra av min avsättning vid en senare utbetalningsperiod?

Låter som bullshit tycker jag?
Citera
2018-05-19, 21:00
Medlem
kajolas avatar
Citat:
Tack! Vet du om det stämmer som lönekontoret hävdar att de inte kan dra av min avsättning vid en senare utbetalningsperiod?

Låter som bullshit tycker jag?

Det låter sannolikt som bullshit. Företaget har normalt sett rätt till avdrag på upp till 35% av utbetald lön så ligger du inte över den nivån så skall avdragsrätten vara soft.

Rörande utbetalning så fanns det för en tid sedan en utredning som hette ålderspensionsutredningen där man babblade om att det inte skulle vara tillåtet att ta ut från pensionsförsäkringar förrän vid 61 års ålder. Idag är det ju tidigast 55 som gäller. Jag har valt att lägga alla mina fribrev från 55 för att minska risken att jag kanske inte kan tidigarelägga utbetalning...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in