Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-26, 13:22
  #1
Medlem
En ständig fråga jag ställer mig om sex är: varför?
Visst, det finns biologiska förklaringar av alla slag och det är extremt logiskt varför vi är kåta och varför just kuk i fittan är något vi eftersträvar. Men varför tycker (iaf vi män) om att just köra på, snabbare och snabbare? Varför blir man så kåt av att se bröst som guppar snabbt i takt till sexet?
Vad vet man om hur denna drift lyckas kidnappa hjärnan och hur det går till?
Det intressantaste är: varför är det så tätt kopplat till aggression? Att sätta på påminner en hel del om fysiska strider och sport. Att man kämpar sig trött för att på något sätt vinna över kvinnan.

Tankar?
Citera
2018-04-26, 14:05
  #2
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheEyeUSee
En ständig fråga jag ställer mig om sex är: varför?
Visst, det finns biologiska förklaringar av alla slag och det är extremt logiskt varför vi är kåta och varför just kuk i fittan är något vi eftersträvar. Men varför tycker (iaf vi män) om att just köra på, snabbare och snabbare? Varför blir man så kåt av att se bröst som guppar snabbt i takt till sexet?
Vad vet man om hur denna drift lyckas kidnappa hjärnan och hur det går till?
Det intressantaste är: varför är det så tätt kopplat till aggression? Att sätta på påminner en hel del om fysiska strider och sport. Att man kämpar sig trött för att på något sätt vinna över kvinnan.

Tankar?
Bra fråga. Jag har sett att det även florerar i djurvärlden så det handlar nog inte om uppfostran. Hur den i så fall skulle se ut vore intressant att ta del av.
Citera
2018-04-26, 14:45
  #3
Medlem
Studera begreppet Libido - sexuell energi, driftlivet.
Varje moment i denna sofistikerade process från den första antydningen till en glimt i ögat på honan till att barnet föds är noga studerad och dokumenterad sedan urminnes tider och brukar sorteras in under drifter och behov. Allt - från glimten i ögat på honan till hanens attraktion till honan och hans kåthet, är medfödd - och hela denna process är mycket skickligt schemalagd av "grundsoppan" - med ett enda syfte - att den mänskliga rasen fortplantar sig och lever vidare.
Citera
2018-04-26, 20:30
  #4
Medlem
Olanzapines avatar
Finns det någon som skulle kunna redogöra för mekanismerna bakom människans sexlust, på ett mer ingående plan? Jag är tämligen säker på att boven i dramat är reptilhjärnan, men jag kan ha fel. Kan det månne vara någon signalsubstans som utsöndras i och med denna åtrå? Hos män så misstänker jag att det korrelerar med testosteron.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback