Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-25, 22:07
  #1
Medlem
Hej,

Ska nu för första gång montera gardinskena i taket ><
Har köpt en gardinskena med tre spår på Ikea, som sägs vara lätt att montera. Men hur väljer jag rätt skruv, någon som vet? De finns ju i olika storlekar upp till 120 mm har jag sett på Clas Ohlson.

Jag tänkte välja sådana som är ca 25 mm. Men nu blev jag lite tveksam om de klarar av att hålla skenan på plats? (har två gardinskenor som jag ska sätta ihop). Måste jag kanske ha längre skruvar?

Tacksam, om någon kunnig person kan svara!
Citera
2018-04-25, 22:10
  #2
Medlem
BNCs avatar
Vad är det för tak? Material..?
Citera
2018-04-25, 22:13
  #3
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Se till att skallen inte är för stor så att glidanordningen fastnar i skruven.
Citera
2018-04-26, 06:37
  #4
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smileless
Hej,

Ska nu för första gång montera gardinskena i taket ><
Har köpt en gardinskena med tre spår på Ikea, som sägs vara lätt att montera. Men hur väljer jag rätt skruv, någon som vet? De finns ju i olika storlekar upp till 120 mm har jag sett på Clas Ohlson.

Jag tänkte välja sådana som är ca 25 mm. Men nu blev jag lite tveksam om de klarar av att hålla skenan på plats? (har två gardinskenor som jag ska sätta ihop). Måste jag kanske ha längre skruvar?

Tacksam, om någon kunnig person kan svara!

Det beror alldeles på vad taket är gjort av.

Betong?
Gips? Finns det i så fall reglar där skenan ska monteras?
Trä?
Citera
2018-04-26, 10:04
  #5
Medlem
Hej, tack! Vet inte vad taket är gjort av, ser ut såhär: https://ibb.co/hGj51x Vet dock inte vilket slags material det är ><
Citera
2018-04-26, 10:10
  #6
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smileless
Hej, tack! Vet inte vad taket är gjort av, ser ut såhär: https://ibb.co/hGj51x Vet dock inte vilket slags material det är ><
Betong ser det ut som, hoppas du har en bra borrmaskin...
Citera
2018-04-26, 10:18
  #7
Medlem
Låter skrämmande Ska prata med dem i butiken, så kanske hjälper de mig att välja rätt borr. Men hur djupt ska man borra då? Räcker det med ca 20-30 mm, eller ska man ta i och göra lite djupare håll? Super tack för all hjälp!
Citera
2018-04-26, 10:33
  #8
Medlem
Djefvelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smileless
Låter skrämmande Ska prata med dem i butiken, så kanske hjälper de mig att välja rätt borr. Men hur djupt ska man borra då? Räcker det med ca 20-30 mm, eller ska man ta i och göra lite djupare håll? Super tack för all hjälp!
Du behöver en slagborrmaskin, 6 mm borr och röda plugg. Sedan kan du välja lämplig skruv.
Citera
2018-04-26, 11:23
  #9
Medlem
Ok! Då börjar jag där Stort tack!
Citera
2018-04-26, 20:59
  #10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djefvelberg
Du behöver en slagborrmaskin, 6 mm borr och röda plugg. Sedan kan du välja lämplig skruv.

Citat:
Ursprungligen postat av Smileless
Ok! Då börjar jag där Stort tack!

Borrhammare och 5,5 mm borr, annars var det rätt.
Citera
2018-04-27, 08:14
  #11
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smileless
Låter skrämmande Ska prata med dem i butiken, så kanske hjälper de mig att välja rätt borr. Men hur djupt ska man borra då? Räcker det med ca 20-30 mm, eller ska man ta i och göra lite djupare håll? Super tack för all hjälp!
Borra inte djupare än 30 mm det kan gå vatten- eller elledningar i taket/golvet och dom vill man inte göra hål i...
Citera
2018-04-27, 15:59
  #12
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smileless
Låter skrämmande Ska prata med dem i butiken, så kanske hjälper de mig att välja rätt borr. Men hur djupt ska man borra då? Räcker det med ca 20-30 mm, eller ska man ta i och göra lite djupare håll? Super tack för all hjälp!

Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Borra inte djupare än 30 mm det kan gå vatten- eller elledningar i taket/golvet och dom vill man inte göra hål i...

En gul plugg är 25 mm lång. En skruv ska gå helt igenom en plugg, så 30 mm borrdjup är ett väldigt bra riktmärke.

Man måste dock tänka på att välja skruv utifrån plugg, borrdjup och godstjocklek på det som ska monteras.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback